Boekvoorstel i.p.v. manuscript?

24 juni 2010 - 16:44
Een van de onderwerpen in PLUS gaat over het schrijven van een boekvoorstel naar uitgevers en dat dat te verkiezen zou zijn boven het osturen van een volledig manuscript. Louis Stiller schrijft het volgende: "Veel liever zouden de uitgevers zien dat je alleen de eerste twintig of dertig pagina’s van een manuscript stuurt, met een begeleidende brief en een synopsis. Uitgevers krijgen op basis daarvan voldoende indruk van het boek en kunnen ze bepalen of ze de rest wel of niet willen ontvangen. ‘Als er interesse is, nemen ze wel contact met je op." Als dat zo is, waarom staat dat dan bij geen enkele uitgever op de site, onder het kopje manuscript opsturen? ER ordt altijd om een volledig manuscript gevraagd. Het artikel van Stiller heeft me daarom verbaasd en ik vraag me af hoe jullie daar over denken. Wie heeft hier ervaring mee?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juni 2010 - 16:48
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik las net een soortgelijk verhaal in het topic 'reactie terug van uitgever, eerste keer!'. En dat bracht mij op ideeen, zeker omdat het me herinnerde aan het plusartikel waaraan je refereert. Misschien dat het dus best goed werkt. Zoals ik begrijp wordt er in eerste instantie toch alleen maar naar de schrijfstijl gekeken, in de eerste selectie, en daarvoor lijkt het me wel logisch dat ze niet alles nodig hebben. Ik denk dat ik het op deze manier wel een keer ga proberen...

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juni 2010 - 17:19
Ik heb toen ik mijn eerste boek opstuurde, eerst een mailtje gestuurd naar uitgeverijen of ze interesse hadden (synopsis, thematiek etc) en ik kreeg inderdaad te horen dat de eerste hoofdstukken voldoende waren. Als ze meer wilden, zouden ze dat wel vragen. Maar waarom dat dan niet op de sites staat, weet ik ook niet. Zou voor hen toch ook een pak papier schelen.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
24 juni 2010 - 18:35
Ik heb ook een keer een paar hoofdstukken opgestuurd met een synopsis. Daarna vroegen ze om de rest. Keurig gedaan. Nooit iets weer gehoord. Ik weet niet meer welke uitgever het was. Op zich is het ook onzin om een stapel papier op te sturen. Als ze het eerste hoofdstuk al niets vinden, gaan ze echt niet verder lezen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juni 2010 - 21:36
Niet elke uitgever vraagt om het hele manuscript :) The House of Books accepteert ook delen. Ik heb 3 hoofdstukken opgestuurd. Heb ik toevallig vandaag een afwijzing van gehad ( :crybaby: ) En Emma Fasol heeft een deel opgestuurd naar Archipel.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juni 2010 - 22:07
Ik heb altijd gelezen (al weet ik niet meer precies waar, kan ook in Engelse schrijfboeken zijn geweest en dan is het hier misschien anders) dat je de eerste drie hoofdstukken en een synopsis moet opsturen. Ik kan me voorstellen dat zo'n uitgever eerst de synopsis leest en als die niks is, ook het manuscript niet meer gaat lezen.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 juni 2010 - 0:04
Dat denk ik ook. Een synopsis schrijven vind ik altijd heel moeilijk. Hoe, wat, waar? Lang of kort?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2010 - 5:18
Voor mijn nieuwe 'boek' (oorlog, zie proeflezen) is dat precies wat ik heel graag wil. Ik heb nl nooit eerder - tenminste nooit serieus - gedacht van: ik ga een boek schrijven. Dit komt nu op mijn pad. Daar kan ik heel wat begeleiding bij gebruiken, met name omdat ik geen idee heb wie zoiets nou wil lezen. Als ik de reacties op het eerste stukje zie, zullen er wel mensen zijn die zich ervoor interesseren maar om het ook echt commercieel haalbaar te houden, wil ik me heel graag in een pril stadium laten bijsturen. De eerste uitgever die ik in mijn hoofd had, daarvan weet ik inderdaad dat die zo het liefst werkt en dat is ook de reden waarom die als eerste benaderd gaat worden. Maar er werken dus veel uitgevers zo? Perfect!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2010 - 12:15
Het zal per uitgeverij verschillen. Op de website van Lemniscaat staat bijvoorbeeld uitdrukkelijk dat ze het volledige manuscript willen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2010 - 12:55
Ik heb het tot nu toe alleen maar zo gedaan, een gedeelte opsturen. Ik heb niet de indruk dat dat niet gewaardeerd wordt, ik heb daar tenminste geen reactie op gehad. Maar ja, er is dan ook nog geen boek uitgegeven. Ik vind het in elk geval ook, dat je een goede indruk van een boek hebt met een paar hoofdstukken, een goede synopsis en een brief erbij. Als ze dat goed vinden, komt de rest vanzelf wel. In alle andere gevallen is het zonde van het papier en de portokosten. Ik weet trouwens niet of je dit een boekvoorstel moet noemen?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2010 - 12:54
Dat denk ik ook. Een synopsis schrijven vind ik altijd heel moeilijk. Hoe, wat, waar? Lang of kort?
Lijkt mij ook verschrikkelijk moeilijk. Ik heb op een ander forum de vraag over wat uitgeverijen nu juist van een synopsis verwachten aan een uitgever (Mynx) voorgelegd. http://www.onbeschreven.nl/forum/index.php?topic=… Of dit universeel is, of dat elke uitgever iets anders verwacht, weet ik niet, maar ik vond het toch wel handig om te weten.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2010 - 16:00
Ik heb altijd gelezen (al weet ik niet meer precies waar, kan ook in Engelse schrijfboeken zijn geweest en dan is het hier misschien anders) dat je de eerste drie hoofdstukken en een synopsis moet opsturen.
Dat is wel een beetje vaag (niet van jou Hekate maar van degene die het aanbeveelt). Waarom 3 hoofdstukken? Dat hangt toch helemaal van de lengte van de hoofdstukken af? Die van mij zijn kort want dat vind ik prettig werken en het past goed in het verhaal, maar daardoor weet je na 3 hoofdstukken nog helemaal niet zo veel. Het zou handiger zijn om gewoon duidelijk te vragen om wat ze willen hebben.

25 juni 2010 - 20:00
Kijk, dat is nou precies wat ik bedoel. AAn bovenstaande reacties is al te zien dat er nogal wat onduidelijkheid heerst over wat je het beste kunt doen. Ik ga er een twitteronderwerp van maken en kijken wat de'uitgeverswereld er van zegt.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2010 - 2:03
Ik ben ook heel benieuwd. Vooral hoe het gaat bij de begeleiding van een boek. Ik meen me te herinneren dat er uitgevers zijn die je, na het ontvangen van een goed verhaalidee en een paar strak geschreven hoofdstukken, begeleiden en elke keer een deadline stellen voor zoveel hoofdstukken bijvoorbeeld (en die dan bespreken, editten). Of ben ik in de war en is het gewoon zo dat je altijd een heel verhaal bij de uitgever moet dumpen en dat je dan pas begeleid wordt?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2010 - 21:15
Op de website van Sebes & Van Gelderen wordt in ieder geval duidelijk aangegeven wat er in een boekvoorstel (van maximaal 1 a4) hoort: •Titel; •genre,vorm (bv. briefwisseling, thriller, verhalendenon-fictie, roman, verhalenbundel of dagboek) en toon; •synopsis; •hoofdpersonages; •thema; •decor; •illustraties (indien van toepassing); •de beoogde doelgroep en een motivatie waarom deze doelgroep het wil lezen; •de opzet en inhoud van uw boek; •geschatte omvang (in aantal woorden); •een beknopt curriculum van uzelf. Verder stellen ze prijs op 50 pagina's van het manuscript.

3 juli 2010 - 21:27
Maar de vraag is nog steeds: Wat willen uitgevers liever, een heel manuscript of een boekvoorstel en als dat laatste zo is, waarom zetten ze dat dan niet op hun site?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2010 - 22:54
Geen idee wat uitgevers op dit punt het liefste willen. Maar ik denk dat beide manieren voor- en nadelen hebben, en dat het ook sterk afhankelijk is van wat de schrijver wil. Jonge en/of onervaren schrijvers hebben misschien meer begeleiding nodig, terwijl een ervaren schrijver liever eerst het hele verhaal aan het papier toevertrouwd en pas aan het einde wil weten wat een uitgever ervan vindt. Op dit moment schrijf ik onder vrijblijvende begeleiding van een uitgever aan mijn manuscript, nadat ik van hen een positieve reactie kreeg op mijn synopsis en enkele scenes/hoofdstukken. Ik ben daar superblij mee, want het geeft mij net dat beetje extra zelfvertrouwen dat ik nodig heb, plus de kans om op professioneel niveau over de technische aspecten van het schrijven te kunnen praten. Maar dat die mogelijkheid bestond, heb ik niet van hun website gehaald. Maar wat let je om een uitgever hierover een mailtje te sturen?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2010 - 23:09
Geen idee wat uitgevers op dit punt het liefste willen. Maar ik denk dat beide manieren voor- en nadelen hebben, en dat het ook sterk afhankelijk is van wat de schrijver wil. Jonge en/of onervaren schrijvers hebben misschien meer begeleiding nodig, terwijl een ervaren schrijver liever eerst het hele verhaal aan het papier toevertrouwd en pas aan het einde wil weten wat een uitgever ervan vindt. Op dit moment schrijf ik onder vrijblijvende begeleiding van een uitgever aan mijn manuscript, nadat ik van hen een positieve reactie kreeg op mijn synopsis en enkele scenes/hoofdstukken. Ik ben daar superblij mee, want het geeft mij net dat beetje extra zelfvertrouwen dat ik nodig heb, plus de kans om op professioneel niveau over de technische aspecten van het schrijven te kunnen praten. Maar dat die mogelijkheid bestond, heb ik niet van hun website gehaald. Maar wat let je om een uitgever hierover een mailtje te sturen?
Hoi Zjaan! Bedankt voor je reactie. Zou je het proces (vrijblijvende begeleiding) iets meer kunnen omschrijven?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 november 2010 - 20:15
Ik googlede net mijn eigen naam en zag dat ik hier werd genoemd in de reacties. :) Ik zal dus ook zelf nog even reageren. In de eerste plaats staat wat uitgevers willen vaak precies op hun website. De meeste uitgevers schrijven daar precies voor hoe ze manuscripten aangeleverd willen krijgen en welke informatie erbij hoort te zitten. Zelf ben ik inderdaad wat terughoudend met het opsturen van een heel manuscript, ook omdat ik geloof dat een uitgever echt na een paar bladzijden al kan zien of iets potentie heeft. Mocht je een paar hoofdstukken sturen en ze vinden het interessant, dan vragen ze vanzelf om meer. Zo ging het bij mij ook. Ik zou dan wel in de begeleidende brief zetten: 'Dit is een gedeelte. Mocht u meer van mijn hand willen lezen, dan ben ik uiteraard zeer bereid om de rest na te sturen.' Of iets van gelijke strekking. ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 november 2010 - 0:49
Ik denk trouwens dat uitgevers ook terughoudend zijn met deze methode te vermelden op hun website omdat ze willen voorkomen dat mensen halve verhalen gaan sturen (waarvan de andere helft dus nog niet geschreven is). Dat is voor één verhaal met potentie nog wel (in) te plannen, maar als alle manuscripten waarmee ze aan de slag willen, nog niet klaar zijn, dan wordt er wel een extra afbreukrisico ingevoerd namelijk dat de schrijver het verhaal niet op tijd of met de juiste kwaliteit afkrijgt en dat daar veel extra begeleiding in gaat zitten.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 november 2010 - 5:38
De Geus heeft het wel op de site staan. Daar heet het 'voorstel tot samenwerking'. Misschien zijn er meer, ik ken niet alle sites.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 november 2010 - 8:54
Ik googlede net mijn eigen naam en zag dat ik hier werd genoemd in de reacties. :) Ik zal dus ook zelf nog even reageren. In de eerste plaats staat wat uitgevers willen vaak precies op hun website. De meeste uitgevers schrijven daar precies voor hoe ze manuscripten aangeleverd willen krijgen en welke informatie erbij hoort te zitten. Zelf ben ik inderdaad wat terughoudend met het opsturen van een heel manuscript, ook omdat ik geloof dat een uitgever echt na een paar bladzijden al kan zien of iets potentie heeft. Mocht je een paar hoofdstukken sturen en ze vinden het interessant, dan vragen ze vanzelf om meer. Zo ging het bij mij ook. Ik zou dan wel in de begeleidende brief zetten: 'Dit is een gedeelte. Mocht u meer van mijn hand willen lezen, dan ben ik uiteraard zeer bereid om de rest na te sturen.' Of iets van gelijke strekking. ;)
Zo heb ik het ook gedaan. Ik heb eind augustus de eerste drie hoofdstukken van mijn kinderboek naar een uitgever gestuurd, met begeleidende brief en een korte samenvatting van het verhaal. Vorige week kreeg ik het verzoek op de rest ook op te sturen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 november 2010 - 9:55
Tot voor kort stuurde ik altijd volledige manuscripten op, maar hou daar mee op, ik beperk me voortaan tot de eerste 50 pagina's en een wervend tekstje erbij dat nog niet het volledige verhaal weggeeft, als teaser. Bijkomend voordeel is dan weer dat je vlot een fortuin aan postzegels bespaart :) Eigenlijk zou het al volstaan om de eerste 5 pagina's op te sturen, ik vermoed dat men zelden verder leest dan dat.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 november 2010 - 11:16
Is een boekvoorstel niet iets anders dan een deel van een manuscript? Ik heb toevallig gister beiden naar een uitgever gestuurd (deel van manuscript dat nog niet af is en verdere ideeën), maar verwacht er niet te veel van. Deze uitgever heeft wel specifiek op de site staan dat je een brief kunt sturen als je een idee hebt voor een boek. Bij mijn Trouwcolumns heb ik bij de meeste uitgevers in eerste instantie slechts tien gestuurd. Volgens mij vonden de uitgevers dat prima. Toch vond ik dat zelf niet geweldig, want als een uitgever dan meer wil, verwacht je er wat van en kan het alsnog een nee worden. Geeft langer spanning.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 november 2010 - 11:43
En wat voor reacties heb je daar op gekregen, Oscar?
Doorgaans standaard afwijzingsbrieven genre 'niet passen in het fonds', soms eens een kort gemotiveerd mailtje, één keer op enthousiast gesprek bij een uitgeverij (wat gevolgd werd door anderhalf aan het lijntje gehouden worden door een redacteur om uiteindelijk alsnog afgewezen te worden - dat was een giller...) Blijven proberen, blijven proberen

Via

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 november 2010 - 13:01
En wat voor reacties heb je daar op gekregen, Oscar?
Doorgaans standaard afwijzingsbrieven genre 'niet passen in het fonds', soms eens een kort gemotiveerd mailtje, één keer op enthousiast gesprek bij een uitgeverij (wat gevolgd werd door anderhalf aan het lijntje gehouden worden door een redacteur om uiteindelijk alsnog afgewezen te worden - dat was een giller...) Blijven proberen, blijven proberen
Niet veel anders dan bij een volledig manuscript opsturen dus. ;)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 november 2010 - 15:09
Is een boekvoorstel niet iets anders dan een deel van een manuscript?
Ja, klopt. Het beste zou dus zijn als je allebei hebt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 november 2010 - 11:06
Je kansen zullen (ook in Nederland) wel afhangen van verdiende sporen, zie: http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowfla… Step 7: "If you are a published novelist, then you can write a proposal now and sell your novel before you write it. If you're not yet published, then you'll need to write your entire novel first before you can sell it. No, that's not fair, but life isn't fair and the world of fiction writing is especially unfair."

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 november 2010 - 19:32
Ik heb het eerste hoofdstuk opgestuurd (was vrij kort) plus de synopsis van 1,5 A4-tje. Ook mijn begeleidende brief was bijna 1,5 A-4tje omdat ik daarin uitgelegd heb waarom ik het op die manier opstuurde, iets over mijn achtergrond en studie heb verteld, hoe ik tot schrijven ben gekomen en dat ik pas 1 hoofdstuk had en de rest nog moest schrijven terwijl ik er niet veel tijd voor heb. Heel belangrijk is ook dat je vermeldt waarom je voor die bepaalde uitgeverij hebt gekozen. Op hun website stond niet dat je ook maar 1 hoofdstuk mocht opsturen, vandaar mijn uitleg in het begeleidende schrijven. Het resultaat was dat ik na 4 weken een mail ontving dat ze wel geïnteresseerd waren. Ze vonden het leuk geschreven en ook de verhaallijn vonden ze interessant. Ze verzochten me om vooral verder te schrijven aan het boek en dat op te sturen. Ik kreeg een telefoonnummer erbij en als ik ergens tegenaan loop, bel ik met vragen. (Nog niet veel gebruik van gemaakt omdat ik niet ‘lastig’ wil zijn). Ondertussen heb ik het tweede hoofdstuk opgestuurd. Eerst gebeld om te vragen om ik dat mocht mailen en dat was geen enkel probleem. Daar moet ik nog uitgebreid over terughoren. Ik heb nu wat korte aanwijzingen gehad op een paar vragen die ik erover had, met de belofte dat het binnenkort wordt gelezen (ze hebben het ontzettend druk) en dat ik er commentaar op krijg. Het is wel waar dat deze wijze van opsturen meer spanning oplevert, want bij ieder hoofdstuk vraag je je af of ze het nog steeds goed vinden. Al met al, ik denk niet dat het veel uitmaakt hoeveel je van het manuscript opstuurt. Als ze geïnteresseerd zijn vragen ze beslist om meer.