Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Eisen aan cover

31 maart 2010 - 10:58
Naar aanleiding van Thérèses post in een ander topic en omdat ik zelf ook al zat te denken om hier een topic over te starten: wat zijn de eisen aan een goede cover?
Misschien een idee om een apart topic over de cover te openen? Want er valt nog wel meer over een cover te zeggen dan dat hij in de winkel in het oog springt als hij rood is. Als je boek 'Vrouw en hond' heet, waarom dan óók nog een plaatje van een vrouw en een hond? Dat is hetzelfde als je boek De rode bal noemen, en een plaatje van een rode bal erbij plaatsen, terwijl iedereen al een beeld heeft van een rode bal - dus ook van een vrouw en een hond. Het zou subtieler kunnen, aanvullender. Ik bedenk maar in de gauwigheid iets: een hondenbakje met een brokje erin dat naar voren geschoven wordt door een vrouwenhand. Als je dan graag rood in de cover hebt, geef je die vrouwenhand natuurlijk roodgelakte nagels. Of enkel een strakgespannen hondenlijn, diagonaal over de omslag. Misschien dat je links nog het staartje van de hond ziet, met een rood strikje, en rechts een stukje van een vrouwenhand, met rode nagels. Dat geeft spanning, denk ik. En dan inderdaad de belettering die het geheel ondersteunt - tot een geheel maakt. Dan heb je een mooi beeld. Denk ik.
Ik ben benieuwd naar de mening van alle sollers, maar wil vakmensen, zoals El, ook aanmoedigen om op dit topic te reageren. En misschien dat reeds gepubliceerde auteurs hun uitgever(s) eens kunnen vragen wat hun mening hierover is?

31 maart 2010 - 11:41
Interessant topic. lastig te beantwoorden. Veel covers zien er tegenwoordig hetzelfde uit. Halfnaakte vrouwen, lange benen in pumps, alleen een oog of een mond en vooral grote letters en veel rood. Het wordt tijd voor iets anders want niets valt meer echt op. We zijn al lang gewend aan al dat geschreeuw. Wat betreft mijn eigen roman,ben ik erg tevreden over de cover. Een geknapte snaar op een viool op een pastelkleurige, maar beweeglijke achtergrond, geeft de inhoud van het boek precies weer. Ik heb er al veel complimenten over gehad. Wat Thérèse hierboven beschrijft over de cover voor een boek over vrouwen met honden, daar kan ik me helemaal in vinden. Een prachtig voorbeeld vind ik ook Het diner van Koch. Die felblauwe kaft met die gfelrode kreeft op een schaal. Meer niet, maar zó mooi! Eenvoud is vaak beter dan overdaad.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 11:55
Interessant topic. Ik was helemaal nog niet met de cover bezig, maar dit topic (en de vorige van Scorpio) hebben me wel aan het denken gezet. Da's is prima, kan zeker nog een jaartje pruttelen.

Lid sinds

20 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
31 maart 2010 - 12:06
Mijn mening: Typografie: Rustig Niet teveel verschillene lettertypes (max 2) Serieuze lettertypes (geen comic sans b.v.) Opmaak: Rustig Niet te drukke foto op achtergrond Duidelijk leesbaar Verschil in grootte informatie-elementen (titel/auteur/uitgever) Sfeer: Rustig Origineel Pakkend Je ziet nu dat ik drie keer met rustig begin. Daaruit kun je afleiden dat ik de meeste covers die in eigen beheer of via POD gemaakt zijn te druk en chaotisch vind. En dat klopt.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
31 maart 2010 - 12:11
Opmaak: Rustig Niet te drukke foto op achtergrond Duidelijk leesbaar Verschil in grootte informatie-elementen (titel/auteur/uitgever)
Ik geloof dat in het Modelcontract beschreven is dat de naam van de auteur opvallend (of een woord van dien aard) op de cover vermeld wordt. Ik zal eens kijken hoe dat er precies staat.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 12:31
Héél nuttig, dit topic. :thumbsup: Vooral omdat ik op het moment zelf ook nogal bezig ben (om het maar zachtjes uit te drukken) met de cover voor mijn boekje.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 12:38
Toch ben ik het niet helemaal eens met jou, Thérèse. Je hebt gelijk over die bal, maar als een boek 'vrouw en hond' heet verwacht ik dat het boek gaat over de interactie tussen vrouw en hond en dit wordt versterkt door een foto waarop die interactie daadwerkelijk te zien is. Genre heeft dus invloed op de cover. N.B. Natuurlijk ken ik de precieze inhoud van Scorpio's boek niet, dus ik ga af op de titel. Zelf vind ik de covers van Engelse uitgaven meestal prachtig.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
31 maart 2010 - 12:42
Het waren enkele ideetjes die zo omhoog plopten, Sjee. Over een cover moet je uitgebreid nadenken, en verschillende mogelijkheden proberen, om te zien of ze werken (en hoe ze werken). Ik meende eens een goed idee te hebben voor een cover, maar toen het op papier stond, wist ik meteen dat het niet kon. 't Was helemaal niks - althans niet voor dat boek. Idee en praktijk gaan niet altijd gelijk op. Toch denk ik dat aan het beeld van zo'n gespannen hondenlijn wel interactie te beleven valt. Maar nogmaals: het idee moet eerst concreet ontworpen worden, en dan pas zie je wat het doet.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 12:58
Wat ik belangrijk vind aan een cover is dat de sfeer die in het boek voorkomt is terug te vinden. Is het romantisch? Of juist duister en angstaanjagend? En het lijkt me ook een goed idee om ervoor te zorgen, dat het ook het het genre van het boek weergeeft. Zodat de lezer weet met wat voor boek hij/zij te maken heeft als hij een blik op het boek werpt en zodat het makkelijker wordt om te weten of een boek bij hem/haar past.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 13:03
Je hebt wel gelijk. Het mag subtieler. Afgekloven pumps bijvoorbeeld (hoewel ook niet heel subtiel). Ik denk dat een goede cover ontwerpen heel lastig is. Hoe gaat dat bij een uitgever? En wat heb je als auteur erover te zeggen?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
31 maart 2010 - 13:12
Ik weet niet of het boek van Scorpio humor bevat, maar dan kunnen die afgekloven pumps wel grappig zijn. Wat mijn ervaring betreft: de uitgever heeft of zoekt contact met een ontwerpbureau, een ontwerper maakt een opzet, en dan wordt er gezamenlijk over gedelibereerd. Ontwerpen is echt een vak, anders dan een boek schrijven. Zelf heb ik daarom altijd op het oordeel van die vakmensen vertrouwd, maar er waren meestal wel (meerdere) gesprekken over een omslag. Dan ging het over details, niet over het totale beeld. P.S. Wat ik schreef over boektitel en beeld - dat die niet gelijk zouden moeten zijn - dat geldt denk ik niet voor (kleine)kinderboeken. Als een boek over een rode bal gaat, dan is het voor een kleuter wel goed dat er inderdaad een rode bal te zien is, en niet een idee over een rode bal. Een kleuter abstraheert dat niet. En humor is op die leeftijd nog niet echt relativerend, vergelijkend.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 13:43
Thérèse, dank voor je uitleg. Het lijkt mij erg leuk om zo'n cover te bespreken met je uitgever. En ik ben het met je eens dat het een vak is. Net als schrijven, maar dan anders... Een van de mooiste, maar tegelijk akeligste kaften vind ik die van Marita de Stercks boek 'de Hondeneters'. Prachtig boek trouwens, genomineerd voor de Gouden Uil jeugdliteratuurprijs 2010. http://img252.imageshack.us/img252/2484/1000006img.jpg

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
31 maart 2010 - 13:54
Ja, het is erg leuk, Sjee, en tegelijkertijd erg gevoelig - want het gaat over jouw verhaal. Alsof je in de spiegel kijkt om zeker te weten dat je er goed uitziet voordat je de wereld ingaat, omdat je iets van die wereld verwacht. Zoiets. Het komt er erg op aan. Griseo, bedankt voor de link.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 14:34
En dit vond ik als kind een mooie cover (het maakte van het boek een echt hebbeding) http://img.literatuurplein.nl/blobs/ORIGB/81041/1/1.jpg Voldoen de bovenstaande 3 covers aan jullie eisen?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 15:19
Wat is de essentie van een cover voor mij? - Wat mij betreft moet de gehele cover één zijn. Zowel front, rug, back als desnoods extra flappen. - Het moet overweldigend zijn voor een lezer. Lezer moet steeds nieuwe elementen kunnen ontdekken in de cover. - Het kleurgebruik en uiteraard het spel van de contrasten. - De symboliek van alle elementen in de cover. - Prikkel je de “fantasie van de lezer” of beperk je die door de verkeerde keuze? - Past een abstracte aanpak beter? - Komt het geheel van het boek samen in dat ene beeld? - Is de thematiek van het boek te vinden in de omslag? - Wat wil je op gevoelsniveau van je cover? - Is het waarom van je boek te “zien” in de omslag? - Welke beelden zie je zelf als auteur tijdens het schrijven? En welk beeld dat je ziet tijden het schrijven vat echt alles samen?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 15:33
Ik las je eerste versie nog, Griseo. Net zo'n relaas uit het hart geschreven met een vleugje Brabants erin (keigoed). Toont maar weer hoe belangrijk een cover voor een schrijver is en welk proces je doormaakt. Mocht mijn boek uitkomen, dan passen titel en coveridee niet heel erg bij de doelgroep, maar wel het beste bij het verhaal.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
31 maart 2010 - 15:37
Ben je alweer stout, FS? Zo wordt het nooit wat met jou. Persoonlijk maakt mij het nooit zoveel uit hoe een cover eruitziet. Kennelijk ben ik de enige. Vreemd is dan wel weer dat ik duizenden foto's bekijk om te zien of er iets tussenzit wat me aanspreekt.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
31 maart 2010 - 15:56
Ik zal gauw weer on topic gaan voordat we geschorst worden. Als ik toch moet kiezen, ga ik voor een donkere, rustige cover. Het liefst wel een beetje mysterieus.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 16:16
@Sjee, "Ik las je eerste versie nog, Griseo. Net zo'n relaas uit het hart geschreven met een vleugje Brabants erin (keigoed). Toont maar weer hoe belangrijk een cover voor een schrijver is en welk proces je doormaakt." - Ja, je hebt je even geworsteld door een lap tekst over mijn zoektocht naar de perfecte cover en alles wat ik daarin heb meegemaakt, maar ik dacht op een gegeven moment van "who cares wat mijn zoektocht is geweest en alle overwegingen daarbij" en ik heb de lap tekst daarna teruggebracht tot de essentie van de topic in reactie #17. Overigens, ook over de fotografie (professionele fotografe gebruikt om het juiste beeld te vangen van "moi") en het binnenwerk van een boek valt het nodige te zeggen. Alles moet perfect zijn. En een cover is veelal de uitnodiging tot het beetpakken van een boek in de winkel. "Mocht mijn boek uitkomen, dan passen titel en coveridee niet heel erg bij de doelgroep, maar wel het beste bij het verhaal." - Dat lijkt me een interessante discussie met de uitgever, redacteur en de mensen van de marketingafdeling. Een schot voor de boeg: ik heb het idee dat ze hun best zullen doen voor het vinden van een andere titel en cover. :-) En die link in #12 is echt de moeite waard. Toen ik Ron van Roon contacteerde voor een interview had ik zoiets van "wow, dit is niemand minder dan van Roon" en het bleek gewoon een superaardige en gewone kerel te zijn. Niet arrogant ofzo. Gewoon cool! En ik kreeg van mijn collega die uiteindelijk het interview met hem deed hetzelfe te horen. Afgelopen week was de kinderboekenbeurs hier in Bologna en ook heel veel aandacht voor illustratoren en er zitten figuren bij die echt ongelooflijke covers ontwerpen. Deze mensen worden door sommigen erg onderschat en daarmee misschien wel het belang van een goede cover.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 18:41
Ik weet niet goed of dit topic covers voor pod's betreft, maar in dat geval moet je het waarschijnlijk allemaal zelf doen en heb je aan een aantal technische voorwaarden te voldoen. Je moet er dan rekening mee houden dat een foto die je gebruikt tenminste 300 dpI (dots per inch) moet zijn. Dat zijn behoorlijk wat megapixels voor een boek van enige omvang. Een site waar je redelijk voordelig geschikte foto's kunt kopen is fotalia.com. Verder is de plek van de streepjescode vastgesteld op de achterkant met minimale afmetingen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 19:28
Beste Simon, Er zijn ook een heleboel goede sites waar je gratis stock foto's kunt downloaden. Je moet alleen wel de voorwaarden van elke fotograaf goed lezen - de ene eist dit, de ander eist dat - en als iets niet duidelijk is dan kun je diegene een mailtje sturen. En dit topic gaat, zoals ik het begrijp, over eisen aan een cover ongeacht of je het via POD, EB, regulier, of wat dan ook uitgeeft.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2010 - 21:53
Ik ben echt heel heel blij met mijn beide covers. Ze passen heel goed bij het verhaal maar zijn niet "obvious", ze zijn anders, ze vallen goed op tussen de rest van de boeken en ze zijn gewoon... ja... mooi. Mijn covers zijn eigenlijk wat ik van een cover verwacht :D