Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD uitgave en dan?

17 november 2009 - 22:55
Beste SO-ers, Allereerst wil ik jullie hartstikke bedanken voor de tips en trucs die jullie mij hebben meegegeven. Ik heb er veel aan gehad! Mijn eerste boek is eindelijk uitgebracht en jawel: bij Boekscout!! Nu ben ik hun erg dankbaar en vind ik de service daar echt super, maar toch heb ik nog een vraag: Heeft het gevolgen als je je debuut maakt bij een POD uitgever? Is er daarna nog een kans om ooit nog bij een traditionele uitgever terecht te komen? Ik denk het haast wel, maar ben erg benieuwd naar ervaringen van jullie. Alvast hartstikke bedankt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 6:59
Hallo, Atreju, Ik kan je hier geen antwoord op geven maar heb je POD hier al eens in het zoek vak ingevuld? Er zijn al veel onderwerpen over geweest en ik denk dat je daar ook wel wat antwoorden vindt. Ik wens je in elk geval veel succes.

18 november 2009 - 10:40
Natuurlijk kan dat! Een reguliere uitgever zal je niet eerder uit de stapel halen omdát je bij een POD-uitgever hebt gepubliceerd, maar evenmin zal hij je daarom meteen in de prullenbak gooien. het gaat er toch echt om of wát je schrijft enige kwaliteit en orginaliteit heeft en of het binnen het fonds past. lekker doorschrijven dus!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 14:14
Het kan misschien zelfs een reden zijn voor een reguliere uitgever om aandacht aan je manuscript te besteden. Je laat immers zien dat je flink bezig bent met het schrijven en dat je het niet snel zult laten afweten. Ik heb inmiddels twee boeken die verschenen zijn bij BS. Voor beide boeken heb ik een speciale website gemaakt. Ik beschouw het ook als het opbouwen van een schrijvers-CV. Als je een manuscript opstuurt aan een reguliere uitgever kan je daarmee laten zien dat je het nodige wilt dóen om je werk te promoten. En dat je het niet bij één boek wilt laten. Want het is voor een uitgever prettig om te weten dat er te werken valt met de persoon achter het manuscript.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 13:58
Ik ben het helemaal eens met Scorpio. Het kan in je voordeel werken inderdaad. Ik zie FM (in mijn geval) als een goede opstap en daardoor laat je zien dat je het echt wilt. En het zal ook zeker helpen als er al heel wat over je te vinden is op het net, denk ik.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 14:22
Schrijven is oefenen. Niet allleen het schrijven, maar ook het afwerken. En weten wat je wel en niet wilt, wat werkt en wat niet werkt. Alleen daarom al is het uitbrengen van een POD boek, waarin alles er anders uitziet dan op je computerscherm, een hele ervaring. Die ervaring neem je allemaal mee naar je volgende boek.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 19:45
Vergelijk het met solliciteren: Als er voor een bepaalde functie twee kandidaten zijn met gelijkwaardige capaciteiten, dan gaat men extra letten op bijzonderheden. Wanneer de ene kandidaat een "onbeschreven blad" is op ervaringsgebied en de ander heeft (vergelijkbaar) vrijwilligerswerk gedaan... tja, dan is de keuze snel gemaakt! Zo (ongeveer) werkt dat volgens mij ook bij het aanbieden van een manuscript aan een reguliere uitgever.

Hay

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 18:07
Ik denk ook dat Scorpio het goed en heel realistisch ziet. Zelf heb ik een tijd met gedachten rondgelopen in de trant van 'Nooit of te nimmer een POD-uitgave. Als niemand zit te wachten op mijn schrijfsels, ga ik ze zeker weten niet zelf uitgeven. Dan houd ik liever de eer aan mezelf.' Intussen vind ik dat nogal zwartwit gedacht en kijk ik daar een stuk genuanceerder tegenaan. Een mooie en kwalitatief goede POD-uitgave, waar je duidelijk heel hard en lang aan gewerkt hebt, kan zeker in je voordeel werken, denk ik nu. Ik heb daar intussen al wat voorbeelden van gezien. Toch geef ik als opstap (om heel misschien ooit bij een reguliere uitgever aan de bak te komen) de voorkeur aan het meedoen aan zo veel mogelijk schrijfwedstrijden. Als je dat combineert met een of meer fora, waar je je schrijfsels met anderen bespreekt en uitwisselt of workshops volgt, leer je best snel bij, is mijn ervaring. Bovendien ga je zo de kwaliteit van je schrijfsels wat realistischer en objectiever inschatten. Zo lang je nooit een hoge klassering of nominatie bij een wedstrijd in de wacht weet te slepen, is het misschien niet zo verstandig al een dikke pil te gaan schrijven. :o

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 18:13
Harstikke bedankt voor de reacties! Dat van dat schrijvers cv, zo zie ik dat ook. En dat was voor mij ook een reden om het boek toch bij een POD uitgever te laten uitbrengen. Schrijven blijf ik zeker doen: It's only just begon! Misschien dat jullie dit nog lezen: Hebben jullie er soms ook zo'n last van dat je het eerste boek met je hart hebt geschreven en je er bij een tweede verhaal meer moeite voor moet doen. Ik bedoel hiermee dat ik nu al zo'n vier verhalen heb waar ik mee zou kunnen/willen beginnen, maar niet weet welke de juiste is. Ik kom er op één of andere manier niet in. Eindstand: dat ik er na ong. 10 blz. weer mee stop en een nieuw verhaal begin.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 18:17
@ Hay Niet iedere POD-uitgave is een uitgave in eigen beheer! Mijn boekjes zijn door BS uitgegeven, níet door mij. Je kúnt via hen wel een boek in eigen beheer uitgeven, maar dat zou ook niets voor mij zijn.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 18:43
@ Hay Niet iedere POD-uitgave is een uitgave in eigen beheer! Mijn boekjes zijn door BS uitgegeven, níet door mij. Je kúnt via hen wel een boek in eigen beheer uitgeven, maar dat zou ook niets voor mij zijn.
Klopt. Mijn boek is ook door BS uitgegeven. Hoewel ik moet zeggen dat ik ook een hele hoop zelf doe. Dus dat is voor mij ook wel een 'leerpuntje' geweest.

Hay

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 18:51
Scorpio schref:
@ Hay Niet iedere POD-uitgave is een uitgave in eigen beheer!
Je hebt helemaal gelijk. Ik gooide dat ten onrechte op één hoop. Je ziet dat ik me nog niet heel erg in het onderwerp verdiept heb. Dan loop je dus de kans zo'n bok te schieten. :o

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 19:29
Ho, dat ging even mis ... en nu roepen de kids! In het kort, Atreju, ja, dat tweede (derde, vierde) boek syndroom. Ik heb heel veel beginnetjes en stukjes, soms zelfs stukjes van 10K, die achteraf helemaal niet zijn wat ik ervan verwachtte. Gelukkig komt er altijd wel een moment waarop ik wel het gevoel krijg, ja, nu heb ik wat in handen. De ene keer duurt dat wat langer dan de andere keer. Niet in paniek raken, dat werk compleet averechts.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 19:37
Allereerst gefeliciteerd. Ik denk idd dat het als voordeel heeft, dat je schrijven serieus neemt. Het is dan een mooie ervaring waar je ook van kan leren voor je de stap naar een uitgever neemt. Je bent iig al verder dan mij. Ik moet nu eerst eens mijn debuutverhaal afmaken...

18 november 2009 - 21:28
Allereerst gefeliciteerd. Ik denk idd dat het als voordeel heeft, dat je schrijven serieus neemt. Het is dan een mooie ervaring waar je ook van kan leren voor je de stap naar een uitgever neemt. Je bent iig al verder dan mij. Ik moet nu eerst eens mijn debuutverhaal afmaken...
Verder dan mij?? Eerst maar eens de grammatica opfrissen Jascha ;) Foei!

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 november 2009 - 22:44
Asdale: Ik zat met deze zin vreselijk in dubio. Een bekende taalergernis en ik weet het even niet meer. . . Verder dan mij Verder dan ik Verder als mij Verder als ik...

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 22:28
Gewoon dat hij verder is dan jij, maar lang niet zo mooi is als jij bent. :?
Bedankt hè, Tja. :nod: