Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

epiloog

21 oktober 2009 - 11:45
Hoe denken jullie over een epiloog? Done of not done vandaag de dag, of helemaal niet trendgevoelig?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 12:32
Wat mij betreft niet trendgevoelig. Het is geheel afhankelijk van het boek. Je ziet soms epilogen die eigenlijk mosterd na de maaltijd zijn; dat het verhaal eigenlijk al af was (bijvoorbeeld: man heeft moeilijk contact met zijn dochter maar aan het eind van het laatste hoofdstuk komen ze toch nader tot elkaar) en er toch nog iets achteraan geplakt wordt, vaak met een tijdsprong (dochter gaat trouwen en vader mag haar weggeven). Ik denk dus: als het al af is zonder, niet doen.

Ing

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 15:59
Hee toevallig, dat is precies waar ik de afgelopen tijd over aan het prakkiseren ben. In Dierenroof is het laatste hoofdstuk een tijdsprong (8 weken later, kan ook 12 weken worden) en ik vraag me af of ik dat uit gemakzucht heb gedaan en het moet schrappen//wegschrijven, of dat het een functie heeft. In de tussentijd gebeurt er niet veel dat betrekking heeft op de rest van het verhaal, maar dat laatste hoofdstuk is wel een afronding (de daders krijgen hun welverdiende straf). Maar moet ik dat omzeilen of is het voor kinderen (de doelgroep) juist leuk om te lezen? Ik ga dit topic volgen, ben benieuwd naar jullie meningen over epilogen.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 16:09
Als je de epiloog weglaat en je vindt dat het verhaal dan niet af is dan moet je hem erin zetten. Is het verhaal af zonder de epiloog, dan weglaten. (Dat geldt ook voor Ings laatste hoofdstuk :nod: )

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 16:14
Dat is toch geen epiloog, Ing, dat is je laatste hoofdstuk. De afronding van je verhaal.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 16:22
Eens met al het bovenstaande, en als aanvulling op marlies: je kunt je verhaal ook zo schrijven dat het einde gewoon goed afrondend is, als je dat belangrijk vindt. Anders moet je hem gewoon herschrijven. Weet niet zo snel of ik naar een epiloog zou schrijven, het moet echt bij het verhaal passen. Maar ik zou het zelf zoveel mogelijk achterwege laten. Om eerlijk te zijn, is het schrijven van een epiloog nog nooit in me opgekomen. Ik kan me ook geen boeken herinneren waarin ik het echt nodig vond (de laatste van Harry Potter, anyone? Maar dat kon er ook aan liggen dat de epiloog gewoon SUF was).

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 16:23
Nu we het er toch over hebben: denken jullie hetzelfde over een proloog? Ik zag het laatst in een boek, was er een stukje uit de climax (de hoofdfiguur stond op het punt doodgemaakt te worden) in de proloog gezet. Het was een truc puur om al meteen spanning/nieuwsgierigheid op te wekken, omdat de rest van het boek chronologisch verliep. Maar ik weet niet of het nou echt nodig was geweest, zo'n trucje, een verhaal moet van zichzelf al spannend genoeg beginnen om door te lezen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 16:46
Epiloog is meer van "twintig jaar later begon Veerle een eigen kinderboerderij", toch?
Ja, of: Harry Potter en zijn vrienden leefden nog lang en gelukkig, kregen irritante koters etc. en leidden een saai leven net als alle gewone mensen. Voldemort, come back, please...

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 16:47
Misschien zouden epilogen verboden moeten worden? Het laat zo weinig aan de fantasie van de lezer over. Ergens is het wel lekker als je weet dat een hoofdfiguur daar ergens gelukkig zit rond te dartelen en nog allerlei avonturen beleeft.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 16:56
Epiloog is meer van "twintig jaar later begon Veerle een eigen kinderboerderij", toch?
Ja, of: Harry Potter en zijn vrienden leefden nog lang en gelukkig, kregen irritante koters etc. en leidden een saai leven net als alle gewone mensen. Voldemort, come back, please...
Ja, die epiloog was echt supersuf :D En dat was dan het hoofdstuk dat ze al vijftien jaar in een kluis had liggen. Dat was er ook wel aan af te zien :P De epiloog van Hannibal vond ik trouwens wel tof. Dat speelde zich ook een poos later af en had een ander POV, zodat je net genoeg wist over hoe het verder ging. Omdat je je als lezer natuurlijk wel afvroeg of Hannibal en Clarice samen bleven of niet. Een epiloog is op zich wel nuttig om iets te vertellen dat buiten de eigenlijke verhaallijn ligt.

Ing

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 17:30
Dat is toch geen epiloog, Ing, dat is je laatste hoofdstuk. De afronding van je verhaal.
Epiloog is meer van "twintig jaar later begon Veerle een eigen kinderboerderij", toch?
Hmm, tja. Wat is dan eigenlijk de definitie van een epiloog, moet daar beslist een aantal jaar tussenzitten? Lijkt mij niet eigenlijk. Als ik even op mijn grote vriend Wiki kijk: Een epiloog (ook: nawoord, narede of naspel) is een tekst of muziekstuk dat aan het einde van een verhaal, toneel- of muziekstuk komt. Bij een verhaal en een toneelstuk wordt het vaak gebruikt om nadere uitleg te geven over de inhoud van het werk, of om te vertellen wat er nadien met de hoofdpersonen is gebeurd. Wat is dan het verschil tussen een laatste hoofdstuk (na een tijdsprong) en een epiloog?

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 17:44
Je laatste hoofdstuk rond je verhaal af. Bijvoorbeeld iemand is al jaren op zoek naar een verdwenen meisje en vindt dat in het laatste hoofdstuk in een kast bij zijn oma op zolder. Verhaal rond. Meisje weg, hoofdpersoon mist haar, zoekt haar, vind haar. Probleem opgelost. Epiloog: na 5 jaar trouwen ze samen. Dat heeft op zich niets met het probleem in het verhaal te maken. Of: na 10 jaar is haar dochtertje ook ineens spoorloos. Heeft ook niets met het verhaal te maken maar kan de lezer aan het denken zetten over een mogelijke dader of complot. En dat de uitgever een nieuw boek overweegt. Dus eigenlijk heeft de epiloog niet echt rechtstreeks met de verhaallijn te maken maar het gaat er indirect wel over. In ieder geval over de zelfde personages. Ik heb ook wel eens een epiloog gebruikt, bedenk ik nu.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 19:13
Het is zoals Zjors zegt. Een epiloog komt niet aan het eind van een verhaal (zoals in de wikipedia-definitie), maar na het einde van een verhaal. Epiloog betekent letterlijk: nawoord.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 19:34
Is het dan een soort trooststaartje voor schrijvers die hun verhaal nog niet kunnen loslaten?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 19:46
Bedankt voor jullie reacties. Twijfel hier. Verhaal in de 'ik' persoon. Hoofdpersoon overlijdt. Einde verhaal. Epiloog: korte 'objectieve' beschrijving van de begrafenis. Heeft toegevoegde waarde, maar is niet echt een nawoord. Het komt mij het beste uit om mee te gaan met MichaM: 'Als het past, dan past het. Als het niet past, niet doen.'. Punt is dat MichaM het heeft over een epiloog en ik er niet meer zeker van ben dat wat ik heb geschreven een epiloog is.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 19:57
Het zou wel een stijlbreuk zijn denk ik als je hele verhaal in de eerste persoon is en dan het staartje ineens objectief en alwetend... Ik weet niet. Volgens mij zijn epilogen voornamelijk voor de lezer en niet voor de schrijver. Zijn verhaal is immers verteld.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 20:07
De enige keren dat ik een epiloog lees is als het over een waargebeurd verhaal gaat. Vaak vertellen ze dan wat er van de hoofdpersonen geworden is. In die gevallen vind ik het vaak informatief en ook leuk om te lezen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 20:41
als de epiloog bijvoorbeeld gaat over de notaris die het testament voorleest aan de nabestaanden en de inhoud geeft een heel onverwachte wending aan het verhaal, dan is het zeker een toegevoegde waarde. Hangt ook af van de sfeer in je verhaal natuurlijk.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
21 oktober 2009 - 22:27
Wat is dan het verschil tussen een laatste hoofdstuk (na een tijdsprong) en een epiloog?
In het laatste hoofdstuk wordt het eind van het verhaal verteld - ook als er een tijdsprong tussen het een na laatste en het laatste hoofdstuk zit. Een epiloog plaatst het verhaal in een breder verband, met bepaalde feiten of ontwikkelingen die met het verhaal op zich niet te maken hebben, maar wel met het thema, of de loop der gebeurtenissen/geschiedenis. Bijvoorbeeld het verhaal van een terdoodveroordeelde in land X wordt verteld; in de epiloog lees je dan dat na dit feit in dat land geen doodstraf meer is gevonnist en zelfs toen-en-toen is afgeschaft, maar dat in land Y hier nog voor gevochten wordt. Een update, zou je misschien in zo'n geval kunnen zeggen.
Hoe denken jullie over een epiloog? Done of not done vandaag de dag, of helemaal niet trendgevoelig?
Bij sommige verhalen kan het nodig zijn. Ik zie er geen trend in.

Ing

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 oktober 2009 - 22:59
Hartelijk bedankt voor jullie verhelderende antwoorden! Ik ga nu dus verder dubben over mijn laatste hoofdstuk na tijdsprong (niet te verwarren met epiloog) :p

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2009 - 9:10
Sterkte Ing, ik had dat probleem ook en heb nu ook een tijdsprong gemaakt. Het tussenstuk uitschrijven werd te saai. De tijdsprong met een korte terugblik op die periode werkt wel. Ik heb er lang over lopen dubben. Hopelijk doe jij dit sneller. :D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2009 - 12:32
Epilogen en prologen zie je veel in het Fantasy genre: daar is het bijna een must heb ik wel eens de indruk. Vaak ook horen ze bij elkaar: James Clemens begint dan met een oude man die nu eindelijk zijn levensverhaal gaat vertellen, dan begint het verhaal, het eindigt en hup je bent weer terug bij de oude man die dan vertelt dat er nog meer gaat komen en je vast een vooruitblik gunt op het volgende boek. De epiloog wordt dan gebruikt als overgang naar het volgende deel. Ik ken deze methode eigenlijk niet van andere genres. Ennuh, sentimenteel als ik ben: ik heb genoten van de epiloog van Rowling, traantje weggepinkt. Was helemaal opgelucht. Zo zie je maar: smaken verschillen. Ik vind het wel leuk om te weten hoe het verder gaat met de hoofdpersoon. Heb als kind een keer een boek tegen een muur gesmeten omdat de hoofdpersoon op de laatste pagina dood ging. Woedend was ik. Nee, dan liever een epiloog waaruit blijkt dat het allemaal goed is gekomen. Al weet ik dat dit literair niet altijd zo spannend is...

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2009 - 17:04
Ja, inderdaad, smaken verschillen. Mijn zusje had niks aan te merken op het laatste deel, terwijl ik het halverwege echt door de kamer wilde smijten omdat ik het saai vond met al dat gekampeer door heel Engeland... Toen kwam na het doorbijten de climax en wilde ik het van een berg afgooien... Ach, soms is het lekker om met boeken te smijten... :D

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2009 - 17:20
tjonge Judy, het zit je echt heel hoog. Ik lees in de meeste bijdragen van jou over de deceptie van het laatste deel van Harry Potter. Komaan: nu weer verder! Smaken verschillen, nietwaar? :) Parrot: hebben we je een beetje kunnen helpen? :?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2009 - 17:53
tjonge Judy, het zit je echt heel hoog. Ik lees in de meeste bijdragen van jou over de deceptie van het laatste deel van Harry Potter.
Haha, ja, da's gewoon pure Potter jaloezie :D Ik vond er ook veel goede dingen aan hoor, maar ik zal er inmiddels maar over ophouden... Om weer on topic te gaan: ik kwam er net achter dat ik best weleens epilogen aan een verhaal heb geschreven, in ieder geval toch zeker eentje. Ik was me er alleen niet bewust van dat dat epiloog werd genoemd :S

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2009 - 19:50
Parrot: hebben we je een beetje kunnen helpen? :?
Ja. Ik houd de epiloog er in, ook al is het misschien niet helemaal een epiloog. Thxs.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 oktober 2009 - 11:22
Ik heb geen moeite met prologen, epilogen. Gebeurt toch nog steeds veel al zegt men dat het not- done is. Terzijde: laatst las ik een thriller van Ned. maak beginnend met een overlijdensbericht. Dat vond ik goed en werd meteen op het verkeerde been gezet. Heel knap. xsg

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 oktober 2009 - 16:42
Jaaaa, volgens mij weet ik wel boek je bedoelt, Sgoojur. Vond ik inderdaad een sterk begin! Wie leest er hier Stephenie Meyer (de twilight saga)? Zij heeft heel aparte prologen. Zij pakt een spannende scene uit het midden van het boek, en beschrijft die, in totaal andere woorden, in haar proloog.