Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhaal opgeven

10 September 2009 - 8:50
Super idee. Meteen mee aan de slag. Het verhaal laat zich gemakkelijk schrijven. De hoofdpersonen melden zich als vanzelf en beginnen te leven. Zo'n pagina of dertig later zit iedereen goed in zijn of haar rol en loopt het verhaal nog steeds alleen ... kom ik erachter dat het eigenlijk niet een verhaal is waar ik verder mee wil, omdat het niet bij mij en mijn schrijfstijl past. 't Is even en nog even slikken, maar ik besluit ermee te stoppen. Herkenbaar?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 10:30
Heb dit vaak gehad. Het was een goed idee, maar het werd geen goed verhaal. Soms is een idee geschikt voor een verhaal, maar vaker (in mijn geval) is het beter om er een gedicht van te maken.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 10:39
Wat maakt dat het verhaal niet past bij jou en je schrijftstijl? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een eigen idee, dat jezelf als 'super' omschrijft en de door jezelf gekozen schrijfstijl niet bij je zouden passen.
Goeie vraag. Het verhaal glijdt af naar een gezapig niveau. De hoofdpersonen zijn geloofwaardig, maar alleen zonder het vuurwerk dat ik ze had willen meegeven. Ik ga erover nadenken.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 11:26
Ik herken het ook, zo liggen er heel wat verhalen, 10.000 woorden, 5.000 woorden. Maar ik zou er best mee door willen, het ligt niet zo zeer aan de schrijfstijl, maar meer dat ik me hartstikke vast heb geschreven. Ik weet gewoon niet hoe het verder moet.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 13:15
Heb wel soms dat ik een ander idee in mijn hoofd had en het op papier niet zo werkte. Een kleine aanpassing later was ik dan weer op de juiste weg. Al schrijvende verandert er bij mij heel wat, en dat werkt dan weer wel. :)

Set

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 13:24
Ik heb 1x een verhaal laten schieten, maar niet omdat het me niet lag. Het idee was goed, alleen ik had niet genoeg kennis om het uit te werken op het niveau dat ik wilde. Onder andere daarom ben ik heel hard gaan oefenen met korte verhalen. Uiteindelijk kreeg ik een nieuw idee in mijn hoofd en dat is mijn debuutroman geworden. Toch ligt mijn oude idee nog steeds te wachten op het moment dat ik ergens een klik voel. Dat verhaal moet ik ooit schrijven, dus het komt er vast nog wel uit. Alleen niet nu. Soms zit ik met de documenten geopend voor me. Enigzins treurig omdat het er nog steeds niet uit wil komen, maar ik blijf hopen dat het goedkomt.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 15:35
Het is herkenbaar, op het niet spetteren na. De ideeën die niet zo spetteren werk ik meestal niet uit, omdat er nog genoeg ideeën zijn. Voor de orde laat ik dan soms wat verhaalbeginsels zitten.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 17:40
Ja! Heb ik ook met een kinderverhaal. Het idee is leuk maar ik kan het gewoon niet, het ligt me niet. Ik zit echt te dubben of ik het af wil maken, of laat liggen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 17:46
heel herkenbaar. Heb zelf nog minstens drie verhalen liggen, waarbij ik elke keer tot en met hoofdstuk 7 of daaromtrent ben gekomen. En dan... is het op, weet ik niet waar naartoe, ben ik het zat (of ze, de hoofdpersonen) etc..... weggooien doe ik het niet. Het is net als met die kleren in je kast die je misschien ooit, in een verre verre toekomst nog wel eens weer zullen passen..... je weet dat je jezelf voor de gek houdt, maar toch...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 17:53
Eh, je hebt hier vast niets aan,maar je vraag is of het herkenbaar is en nee, dat is het niet. Ik heb zo weinig schrijftijd dat ik wel heel goed nadenk over wat ik wil, voordat ik aan een verhaal begin te schrijven, misschien heeft dat er ook iets mee te maken.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 23:35
Nee, maar dat zal komen omdat dit mijn eerste echte verhaal wordt. Dit is gewoon een samenvoeging van jaren fantasieverhalen, stripverhalen en en andere invloeden en het is bij mij dus geen inspiratie of opwelling geweest. Het zou wel jammer zijn als je denkt dat het niet is wat jij wil schrijven. Aan de andere kant past het weer mooi in je digitale dossier. Je hebt nu die ervaring en dat kun je meenemen in je volgende idee.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2009 - 23:43
Het is een idee om één of meerdere hoofdstukken in het verhaal terug te gaan en dan vanaf daar op nieuw te gaan schrijven maar dan zo dat het verhaal een andere wending krijgt. Zo Breng je nieuwe inspiratie in een bestaand en vastgelopen verhaal. Dit uiteraard in een nieuw bestandje, zodat je oude werk niet meteen verloren is. Succes!

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2009 - 11:14
Ik heb een map aangemaakt met onafgemaakte verhalen. Zo af en toe kijk ik er in, pik ik er een verhaal uit, lees ik het door en vaak kom ik weer op een idee en schrijf verder. Zo kom ik stapje voor stapje toch verder. Soms moet je het gewoon laten liggen. Je merkt op een gegeven moment wel welk genre je het beste ligt.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2009 - 18:25
Klavertje4-Werkt bij mij niet, omdat ik het idee heb dat het vanaf het begin al niet goed zit. Saralitse-Doe ik ook. Niet om het verhaal weer op te pakken, maar om op ideeën te komen. Schrijverke-Ik heb erover nagedacht en denk dat het bij mij ook een kwestie is van óf me niet vrij genoeg óf me juist te vrij voelen om personen in een verhaal geloofwaardig neer te zetten. Dichter bij mezelf blijven dus.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 September 2009 - 14:43
Gewoon wegdoen dat verhaal. Dat komt hard aan, nietwaar? Ik bedoel dan ook dat ik in zulke gevallen een leeg, brandbaar schijfje neem en daar het document opzet. Ik schrijf V.A.W. op het schijfje en het verdwijnt achterin een lade met nog meer schijfjes. Als je op die manier afstand neemt van dat verhaal zal het je niet meer beperken om andere dingen te schrijven. Immers, je bent niet meer met dat verhaal bezig? Sterker nog: het staat niet meer op je harde schijf en je toetsenbord is leeg en hunkert ernaar om volgerammeld te worden met nieuwe woorden. Misschien dat je (veel) later nog eens zegt: verrek, nu kan ik het wel! succes! En ik vind trouwens dat onderschrift van jou wel heel erg briljant.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 September 2009 - 8:44
Dank je wel voor je reactie. Gelukkig voel ik me na zo'n verhaal inderdaad zo vrij als wat om aan iets nieuws te beginnen. Ik kan me overigens makkelijker over de 'verschreven' pagina's heen zetten als het nieuwe verhaal goed loopt. Wat betreft het onderschrift: dank je wel. Tijdens het schrijven doe ik dat automatisch. In het leven daarbuiten zou ik het vaker moeten doen :lol:

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2009 - 19:15
Ik herken het ook, zo liggen er heel wat verhalen, 10.000 woorden, 5.000 woorden. Maar ik zou er best mee door willen, het ligt niet zo zeer aan de schrijfstijl, maar meer dat ik me hartstikke vast heb geschreven. Ik weet gewoon niet hoe het verder moet.
Dit herken ik dan weer. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waar ik mijn personage nou eigenlijk heen wil laten gaan.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 oktober 2009 - 12:21
Ik herken er ook wel iets in. Een verhaal beginnen is geen enkel probleem, ideeën genoeg. Maar dan moet het ergens toe gaan leiden, vreselijk moeilijk. Als halverwege een verhaal de inspiratie op is, helpt het mij wel eens om met een andere blik naar het nieuws te kijken, de krant te lezen, gesprekken van andere mensen af te luisteren, etc. Je zou zo maar iets kunnen horen of zien waarmee je je verhaal een nieuwe richting in kunt laten slaan. Zoals Klavertje4 al zei, een stukje teruggaan in je verhaal en kijken of je de hele zwik op een ander spoor kunt zetten.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 oktober 2009 - 20:40
Yep herkenbaar! Ik schrijf een Roman/ drama /Thriller mix. Inspiratie en fantasie onuitputtelijk, geen probleem. Perfect plot gewoon. Al zeg ik het zelf, maar het is niet mijn genre, denk ik. Weet ik, nu na een half jaar. Oplossing: Ik maak het mijn genre en schrijf nu een hilarische thriller in columnstijl, Zo!!! xsg

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2009 - 11:13
Hoe herkenbaar. Heb zelf ook enkele verhalen liggen, variërend van enkele honderden tot enkele duizenden woorden. Op de een of andere manier verdwaal ik dan in het plot, of is de inspiratie op. En dan begin ik maar weer met iets anders :) Ik zie al die fragmenten dan ook eerder als een soort schrijftraining, en heb niet de illusie er ooit nog iets van te maken. Maar het helpt me in zekere zin wel verder, want ooit moet er iets uit komen dat wel een afgerond geheel wordt..