Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dagschrijver en nachtschrijver

15 augustus 2009 - 16:15
Jan Blokker schrijft in zijn boek " De wil en de weg", over het schrijven van romans en verhalen dat : dagschrijvers teren op koffie, thee en water en nachtschrijvers op bier, wijn, whisky enz. Alcohol helpt je psychologische hindernissen te overwinnen, schaamte bijvoorbeeld, maar wel met het risico dat je je kritisch vermogen volledig kwijtraakt. Jan Blokker adviseert om daarom de teksten die je in de avond en nacht schrijft de volgende dag nog eens over te lezen en zo nodig teksten te schrappen. Het omgekeerde adviseert hij ook door een "dagtekst' in de avond of nacht nog eens over te lezen en er zinnen aan toe te voegen. Herkennen jullie dit?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 16:32
Nee, eerlijk gezegd niet. Als ik even kan ben ik nachtschrijver, maar alcohol is aan mij niet besteed. Het advies om je teksten terug te lezen nadat ze even 'bezonken' zijn is wel nuttig, maar gewoon omdat je er dan afstand van genomen hebt en er weer helder tegenaan kijkt.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 16:33
Ik herken dit ook niet, ik kan op beide momenten schrijven, en dat allebei zonder alcohol. Hij vergeet ook de frisdrank. :lol:

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 16:47
Nope, herken het ook niet. Schrijf zoveel over dag als avonds/nachts. Zowel zonder als met alcohol.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 16:55
Overdag wordt meer thee, water en koffie gedronken dan 's nachts :!: En omdat schrijvers soms net echte mensen zijn, zullen diegenen die overdag productief zijn meer thee, water en koffie gebruiken dan de nachtschrijvers. Tjonge, wat een geniale vondst :D. Ik schrijf het liefst 's avonds, maar (veel) alcohol is ook aan mij niet besteed. Al is whisky op zijn tijd best lekker ;).

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 16:55
Hier nog een die het niet herkent. Een leuke theorie, maar zouden er echt mensen zijn die strikt overdag of strikt 's nachts schrijven? Als ik al een van de twee ben, is het een dagschrijver, die af en toe een uitstapje maakt. Maar dan nog alleen maar met heel veel thee. :D

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 17:27
Los van de soorten drank ervaar ik zelf dat ik in de avond makkelijker schrijf in de emotionele sfeer. De ochtend erop schrap ik dan vaak die zinnen en wordt het weer zakelijk.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 17:37
Overdag, zowel als 's avonds schrijf ik. 's Nachts mindr maar dat zal wel komen omdat ik een 9-5 baan heb. Met een slok of een hijs kan ik me mateloos vermaken achter mijn laptop, niet dat dit regelmatige kost is. Wat zeg ik, ik heb zo eens een sprookje bedacht en toen ik de volgende dag wakker werd was het sprookje nog steeds begrijpelijke realiteit. Dat kan soms dus wel iets toevoegen. Soms ook niet, moet ik eerlijk zeggen :D .

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 17:43
Net zo min ik een ochtend, of avondmens ben, heb ik ook geen voorkeur voor schrijven bij zon- of maanlicht. Drank heb ik sowieso niet nodig.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 18:09
Wat een open deur zeg. Teksten overlezen en herschrijven is sowieso een goed idee, wanneer ze ook onder welke invloed geschreven zijn. Zo kan ik ook wel een schrijfboek vullen :P

15 augustus 2009 - 18:35
Dus als je met bier op schrijft en het schrijfsel met een kop thee naast je naleest en herschrijft, dan verschijnt er een goed verhaal ;)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 18:43
Dus als je met bier op schrijft en het schrijfsel met een kop thee naast je naleest en herschrijft, dan verschijnt er een goed verhaal ;)
Dit is het! Het geheime recept! Ik heb een absolute afkeer van bier, maar voor dit hogere doel zal ik me daar overheen zetten. Ongelooflijk. Het gaat nu echt gebeuren.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2009 - 20:09
Ik had het boek in april besteld, en heb het twee weken geleden gekregen. Ik zal het snel eens gaan lezen om de opmerking van MichaM op waarde te kunnen schatten ;). Er zal vast ook wel iets nuttigs in staan... hoop ik! :D

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2009 - 16:58
Nee, ik herken :rolleyes: het ook niet echt. Ik ben altijd al een echt avond/nachtmens geweest. Nadeel daarvan is natuurlijk wel... die (veel te vroeg) rinkelende wekker. Koffie is dus echt het allereerste dat ik 's ochtends naar binnen giet om uit de slaap-stand :confused: te schieten. 's Avonds/'s nachts (met :D en zonder de liters koffie) ben ik gewoon 'productiever'.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2009 - 12:28
Spannende en serieuze dingen zet ik het best overdag met een bak koffie erbij op papier, 's avonds met een wijntje erbij rollen de komische teksten er als vanzelf uit. Op een of andere manier kan ik toch grappiger uit de hoek komen met de nodige alcohol achter de kiezen... Gelukkig ligt mijn voorkeur bij het schrijven van spannende verhalen, anders zou ik de hele dag dronken moeten zijn. Ach ja, elke dag dronken is ook een geregeld leven!

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2009 - 23:03
Dit is een leuk topic. Drank en schrijvers, het beeld dat schrijvers van een stevige neut houden spreekt me wel aan. Ik moest aan Barfly denken (over Charles Bukowski, een schrijvende alcoholist). Zelf drink ik graag cola als er wat rum in zit. Ook ben ik liefhebber van een Hertog Jan Grand Prestige. Maar als ik na het nuttigen van wat alcohol ga schrijven komt er weinig zinnigs op papier. Als ik schrijf zit ik op de bank, zonder muziek aan, met thee en cola light, vaak met een schoteltje gevuld met chocola of chips. Dat schrijven doe ik 's avonds zodra de kinderen op bed liggen. Als ik tevreden ben over wat ik op papier heb gezet, wordt de cola light aangevuld met rum. Dat is rond middernacht. Wat daarna nog wordt geschreven heeft ongeveer de kwaliteit van deze reactie.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2009 - 23:44
Met een wijntje erbij wil ik 's avonds voor mijn werk nog weleens flinke productie draaien. En als ik zo'n verhaal de volgende dag lees, haal ik er vaak wel nogal wat typo's uit maar verbaas ik me ook over de kwaliteit. Laat schrijven met wijn (niet teveel natuurlijk) werkt bij mij dus goed. maar ja, het meeste schrijfwerk doe ik gewoon overdag met een kopje koffie of thee erbij. ' s Avonds onder druk schrijven heeft vaak met deadlines te maken en die heb ik (nog) niet met mijn fictie... wel met mijn werk.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2009 - 0:11
Wijn en ik hebben op dit moment een haat/liefde verhouding. Er komt niets meer uit mijn handen na een wijntje, en dan bedoel ik echt al na een glas. Toch is er niets lekkerder dan een lange dag van bv schilderen op een ladder afsluiten met een goed glas wijn. Jammer genoeg kom ik dan niet meer tot schrijven in de avonduren. Overdag is er op dit moment echt geen tijd voor. Jammer voor de wijn maar die zal echt moeten wijken.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2009 - 0:23
Ik kan echt niet schrijven met alcohol... Sowieso verdraag ik alcohol slecht, dus dat is geen verrassing. 's Avonds onder druk schrijven (waar jeanne thamar naar verwijst) wil mij wel eens dorstig maken... Omdat ik het niet eens meer aan drinken denk ;).