Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Recensies kinderboeken

19 maart 2009 - 10:36
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met recensies van de kinderboekenauteurs onder ons. Zijn er recensies verschenen over jullie boeken? En hoeveel dan? En waarin? En hoe waren die recensies inhoudelijk?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 maart 2009 - 8:33
De meeste recensies verschijnen op internet. Maar er hebben ook veel recensies in (jeugd)sportbladen gestaan (ik schrijf jeugdboeken met als hoofdthema sport). Maar ook bijvoorbeeld in J/M en in België in de Libelle. De recensies zijn wisselend. Maar gelukkig meer positief dan negatief. Alleen NBD Biblion is geen fan van mij. Die kraken alles wat ik maak af. En die recensies staan ook op BOL.com. Het leuke daarvan is weer dat lezers en moeders van lezers weer op die recensies reageren en het er niet mee eens zijn. En zo valt het dan allemaal toch wel weer mee. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me niet zo druk maak over recensies. Het is vaak de mening van één iemand. Ik sprak vorig jaar op de boekenbeurs in Antwerpen een collega schrijver die bij dezelfde uitgever zit als ik en hij vertelde dat zijn debuut in de pers met de grond gelijk gemaakt is. Inmiddels zijn van dat boek meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Dus tja.....

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 maart 2009 - 14:35
Hoi Rapid, zelf recenseer ik voor Biblion o.a. de Duitse kinder- en jeugdboeken en dus niet de Nederlandse. Waar ik benieuwd naar ben: Heb jij altijd dezelfde recensent bij Biblion?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 maart 2009 - 16:19
Nee Eliesje, volgens mij niet. Ik let er niet zo goed op, maar het is wel vaak een vrouw. Niet dat dat wat uitmaakt, maar bij voetbalboeken zou dat wel een verschil kunnen maken. (Jaja, vrouwen kunnen ook verstand van voetbal hebben, maar toch. Een man een chicklit laten recenseren is ook niet handig, toch?) En nogmaals, het is een mening van iemand en die moet je niet willen veranderen. Het grappige is wel dat er her en der recensies op internet staan die wel erg positief zijn. Alleen Biblion valt een beetje uit de toon. Misschien moet jij een keer.....

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 maart 2009 - 23:58
Ik hoor wel vaker dat Biblion negatiever recenseert dan andere media. Vreemd eigenlijk, vraag me af hoe dat komt.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2009 - 1:51
De meeste recensies verschijnen op internet. Maar er hebben ook veel recensies in (jeugd)sportbladen gestaan (ik schrijf jeugdboeken met als hoofdthema sport). Maar ook bijvoorbeeld in J/M en in België in de Libelle. De recensies zijn wisselend. Maar gelukkig meer positief dan negatief. Alleen NBD Biblion is geen fan van mij. Die kraken alles wat ik maak af. En die recensies staan ook op BOL.com. Het leuke daarvan is weer dat lezers en moeders van lezers weer op die recensies reageren en het er niet mee eens zijn. En zo valt het dan allemaal toch wel weer mee. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me niet zo druk maak over recensies. Het is vaak de mening van één iemand. Ik sprak vorig jaar op de boekenbeurs in Antwerpen een collega schrijver die bij dezelfde uitgever zit als ik en hij vertelde dat zijn debuut in de pers met de grond gelijk gemaakt is. Inmiddels zijn van dat boek meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Dus tja.....
Ik heb even zo'n recensie opgezocht... :confused: Op de site van Bruna, over Blessuretijd. Maar je hebt inderdaad meer aan reacties uit je doelgroep. Daar doe je het voor, niet voor die ene lezer die toevallig in staat is om zijn mening te publiceren en zich daardoor als recensent mag profileren. Fijn dat het toch wel meevalt. Ik ga na dit weekeinde toch zoveel mogelijk recensies van kinderboeken proberen te lezen, puur uit nieuwsgierigheid. Ontdek ik waarom bepaalde boeken wél, en andere juist niet in de smaak vallen, dan kan ik er wellicht mijn voordeel mee doen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2009 - 8:50
Ik heb dit topic vooral geopend omdat ik een speciale interesse heb in recensies. Ik geef het vak Recenseren op een HBO-opleiding Journalistiek. En omdat ik ook kinderboeken schrijf, valt het me op dat er over kinderboeken relatief gezien niet zoveel recensies verschijnen in papieren media. Het is mijn stelling dat elke kunstvorm gebaat is bij een goed functionerende kritiek, dus jeugdliteratuur ook. Ik ben benieuwd naar jullie reacties op deze stelling.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2009 - 15:29
Hoe je het ook wendt of keert, een kritische recensie onthou je langer dan een louter positieve. En als ik met een nieuw boek bezig ben, dan zit die kritische recensie toch ergens in mijn achterhoofd.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2009 - 18:24
Ik heb op één recensie na alleen maar positieve recensies gehad. Zelfs Biblion recenseerde me positief. De negatieve kwam van De Leestafel en dan om het onderwerp. De dood in kinderboeken. Maar ik heb het juist geschreven om dit taboe aan te pakken! Het gaat toch om de inhoud van een verhaal of niet?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2009 - 18:34
Vreemd dat jullie de ervaring hebben dat Biblion negatief recenseert, ik zit daar op verschillende afdelingen (Duits, theologie en toerisme) en bij alle drie de eindredacteuren gaat het hetzelfde: Er wordt gekeken of ik in het kort de inhoud weergegeven heb, iets over taalgebruik, bladspiegel, kaft, illustraties, toon van het boek ... Zou het bij Nederlandse boeken zo anders gaan? Jammer genoeg kan ik daar niet tussenkomen Rapid, zou het graag willen maar heb daar geen opleiding in. Dan kom je er ook niet tussen... Maar geniet jij maar van je verkoopcijfers :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 maart 2009 - 17:22
Maar kun je ook onder woorden brengen waaróm je alle recensies verwelkomt?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 maart 2009 - 17:49
Ik heb op één recensie na alleen maar positieve recensies gehad. Zelfs Biblion recenseerde me positief. De negatieve kwam van De Leestafel en dan om het onderwerp. De dood in kinderboeken. Maar ik heb het juist geschreven om dit taboe aan te pakken! Het gaat toch om de inhoud van een verhaal of niet?
Kinderen kunnen soms beter met de dood omgaan dan volwassenen... En helaas zijn er kinderen die de dood al vroeg in hun directe omgeving meemaken. Wat een onzin van die Leestafel dat je het dan in kinderboeken niet mag hebben over de dood. Wat moet je ze dan wijsmaken?

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 maart 2009 - 18:50
Mijn recensies van Biblion zijn wel altijd positief geweest, Eliesje. Het zal er ook aan liggen wie recenseert, denk ik. Verder vind je vaak recensies op Ouders Online, in het blad J/M. In bladen als didactief en zo. Maar niet in de 'grote' media. Daarvoor moet je bij Querido schrijven ;)

22 maart 2009 - 22:45
Ik heb op één recensie na alleen maar positieve recensies gehad. Zelfs Biblion recenseerde me positief. De negatieve kwam van De Leestafel en dan om het onderwerp. De dood in kinderboeken. Maar ik heb het juist geschreven om dit taboe aan te pakken! Het gaat toch om de inhoud van een verhaal of niet?
Kinderen kunnen soms beter met de dood omgaan dan volwassenen... En helaas zijn er kinderen die de dood al vroeg in hun directe omgeving meemaken. Wat een onzin van die Leestafel dat je het dan in kinderboeken niet mag hebben over de dood. Wat moet je ze dan wijsmaken?
Als de dood in kinderboeken taboe is, dan vrees ik dat ik hier met een héél groot probleem zit.

22 maart 2009 - 22:46
Ik vraag me af hoe ze dan denken over een boek over spoken waar constant gepraat wordt over dood en hoe iemand aan zijn einde is gekomen. Hoewel, het klinkt wel luguber als ik het hier zo zie staan ;-)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 maart 2009 - 23:37
Als de dood in kinderboeken taboe is, dan vrees ik dat ik hier met een héél groot probleem zit.
:) De dood is een onmisbaar deel van het leven en kan zeker een plaats hebben in kinderboeken, vind ik. Zeker in boeken voor oudere kinderen, maar ook voor jonge kinderen. (Ik ben fan van "Kikker en het vogeltje") Toen in mijn (kleuter)klas van één van de kinderen een opa was overleden, heb ik het daar met de kinderen in de kring over gehad. Ze vonden het allemaal een heel normaal onderwerp en er werd van alles besproken, van overleden goudvissen tot opa's. Er werd geen traan gelaten, maar alle kinderen waren serieus en heel betrokken bij het gesprek. Hé, en hoe zit het dan met die Disneyfilms bijvoorbeeld? Bambi, de Leeuwenkoning... zijn die dan eigenlijk niet geschikt voor kinderen? ;)

22 maart 2009 - 23:57
Bambi! Hoe wreed... :angry: Er komen hier jeugdtrauma's naar boven .... :eek: Wel leuk om zo eens een verhaaltje van een insider te horen. Zelf heb ik niet zoveel te doen met kleuters. Ik had er geen flauw idee van dat die zo ernstig konden zijn.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 maart 2009 - 0:34
Ik heb ook gemerkt dat kinderen op dat gebied juist heel open zijn. Maar Robin, jouw boek lijkt me juist heel intrigerend! En zelfs in Disneyfilms komt de dood voor. Enne... moet je het journaal eens zien. Het is niet alleen maar leuk in de wereld, hoor. Zou van mij wel mogen maar het is niet zo, helaas.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 maart 2009 - 4:26
Bij Biblion zouden ze geen waardeoordeel moeten mogen geven. Die recensies worden op een andere manier gebruikt dan het spul in kranten en op websites. Heeft de recensent een keer z'n dag niet, kom je overal (bibliotheeksites, bol.com etc) die recensie weer tegen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 maart 2009 - 8:24
MichaM, als recensent bij Biblion word ik ook ernstig gewaarschuwd voor het geven van een waardeoordeel. Wat ze daar vooral willen hebben, is, zoals ik al schreef, objectieve gegevens (taalgebruik, bladspiegel, illustraties, info over de auteur enz) en een beetje over de inhoud. Of het moet wel erg de spuigaten uitlopen, dan 'mag' er wel iets meer bij over de inhoud.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 maart 2009 - 8:30
De dood in een kinderboek is afhankelijk van het genre van het boek. Het is wel zo dat de dood een onderdeel van het leven is, maar relatief gezien veel minder in een kinderleven dan in een volwassen leven. In een boek wat Mara geschreven heeft, is het onmisbaar, vanwege het thema van het boek. Maar ik zou het nooit gebruiken om een extra verhaallijn aan het boek toe te voegen. Het leidt teveel af van het hoofdthema en dan zijn er nog vele andere onderwerpen te verzinnen die veel leuker zijn om te lezen (en te schrijven) Helga, alle recensies zijn welkom omdat het belangrijk is om te weten hoe anderen over je boeken denken. Als je veel meningen hoort, heb je veel stof om over na te denken. En soms zit er iets tussen waar ik veel aan heb. Je hebt gelijk, Micha. Als mijn voetbalboeken toevallig worden gerecenseerd door een vrouw die een hekel heeft aan voetbal omdat haar man iedere zondag om zeven uur naar Studio Sport MOET kijken, heb ik een probleem. Want ik kan me niet voorstellen dat zo iemand er dan al bevooroordeeld naar kijkt.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 maart 2009 - 17:41
MichaM, als recensent bij Biblion word ik ook ernstig gewaarschuwd voor het geven van een waardeoordeel. Wat ze daar vooral willen hebben, is, zoals ik al schreef, objectieve gegevens (taalgebruik, bladspiegel, illustraties, info over de auteur enz) en een beetje over de inhoud. Of het moet wel erg de spuigaten uitlopen, dan 'mag' er wel iets meer bij over de inhoud.
Maar jij doet non-fictie, toch? Dan lijkt het me anders. Ik ben een beetje pissig over mijn recensie, vandaar ;) Maar dat gaat niet over een kinderboek dus da's off topic.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 april 2009 - 8:56
Krijgen jullie recensies van Biblion toegestuurd via de uitgever of zo? Ik kan op de site namelijk niks vinden, voor zover ik zie kun je alleen bij de recensies als je abonnee bent.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 april 2009 - 20:54
Ik kreeg de mijne van Rudolf, verder weet ik het ook niet. Je uitgever zou hem moeten krijgen als hij verschijnt (maar de mijne heeft nooit wat gehad).

11 april 2009 - 21:01
Is er al een recensie van Biblion over Broodje K., dan, Inge? Soms duurt dat gewoon een poosje, en als je Google Alert instelt, krijg je er vanzelf een melding van - maar ook dat gaat wel eens langzaam. Of googlen op je eigen naam (maar dat zul je wel al doen), dan vind je hem misschien ook. Bij Bol.com verschijnt hij onder je boek.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 april 2009 - 21:38
Nee, van BK is er (nog) geen recensie, ik ben gewoon benieuwd hoe het daar werkt en hoe andere boeken gerecenseerd worden.