Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sturen veel leden hun scripts op?

8 juli 2008 - 2:06
Hallo iedereen, Vraagje aan alle (potentiele) schrijvers. Hoeveel manuscripten worden nu eigelijk echt afgemaakt en opgestuurd? Ben heel benieuwd naar de antwoorden. Momenteel steek ik heel veel uren in het schrijven, omdat ik mijn (de nog niet herschreven versie) boek in wording in ieder geval wil afmaken. Of het een 'goed genoeg boek' wordt of niet, dat doet er even niet toe. Met drie kids, waarvan 2 onder de 4jr, betekend dat dus, dat ik voornamelijk 's nachts acher de computer zit. Overdag is het vaak een (gezellig) gekkenhuis! Dus, als ik af en toe een beetje vaag overkom... Groetjes,

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 9:35
Ik heb tot nu toe tweeënhalf 'boek' geschreven, waarvan er een is verstuurd. Niet alles gaat dus naar een uitgever. :)

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 9:44
Wat wil jij met je schrijven doen en bereiken? Wil je schrijven omdat je dat goed doet, of wil je dat anderen het gaan lezen? Dat is het enige wat telt: wat wil jij er mee.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 10:18
Ik heb één keer een verhaal naar een uitgever gestuurd, die er niks in zag. OP zich ook wel logisch achteraf, maar dat is een ander verhaal. En er is nu één (klein) boekje van mij uitgegeven, dat hebben we min of meer in eigen beheer gedaan. We zijn bezig met het volgende boek. Ik moet zeggen dat het in eigen beheer wel leuk is, maak je het hele proces van A tot Z mee, maar ik wil toch ook wel eens wat uitgeven bij een grotere uitgever.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 10:38
Hai DeEllis, Nou ,ik kan me zo maar voorstellen dat er mensen zijn die onzeker over hun crea zijn en het toch maar niet opsturen. Hallo Marja, Dat is een goeie! Persoonlijk zou ik het een kick vinden om te weten dat je boek in de winkel ligt en dat mensen het willen lezen. Voor het geld wordt/ben je denk ik geen schrijver, of zie ik dat verkeerd? Groetjes Hallo Rudolf Paul, En...? Werkt dat? Groetjes

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 10:42
Hai Lize, Jee, in eigen beheer uitgeven, vind ik knap. Juist omdat je alles van A tot Z zelf moet doen. Wij wonen momenteel in het buitenland, dus stel dat ik klaar ben, dan valt die optie voor mij al af. Denk dat je er dan met je neus dicht op moet zitten. Groetjes

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 11:14
Het zou geweldig zijn als je zo ontdekt wordt, maar het lijkt me wat sterk, Rudolf Paul. Áls de (grote) uitgeverijen al op een dergelijke site komen (ik zou niet weten of ze dat doen), dan moeten ze ook nog maar net jouw verhaal vinden en dan moeten ze ook nog denken 'ja, daar kunnen we iets mee'. Niet om je af te vallen, maar ik zou het zelf niet zo doen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 11:21
Jee, in eigen beheer uitgeven, vind ik knap. Juist omdat je alles van A tot Z zelf moet doen. Wij wonen momenteel in het buitenland, dus stel dat ik klaar ben, dan valt die optie voor mij al af.
Je zou niet de eerste zijn die een boek in eigen beheer laat uitgeven, terwijl je in het buitenland verblijft. Er zijn genoeg internet-uitgevers waar je voor zoiets terecht kunt.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 12:29
Als je vindt dat het manuscript af is, laat je het best een paar keer proeflezen. En dan niet door je moeder of je vriend, maar door iemand die gedegen commentaar kan geven. Daarna stuur je het naar een uitgever. Ik weet dat het een grote stap is. Mijn eerste manuscript heeft 3 maanden in gefrankeerde enveloppes op de vensterbank gelegen... En uiteindelijk heeft mijn man ze op de bus gedaan, die was het beu dat ze bleven liggen ;-) Heb je geluk, dan wordt het wat. Heb je minder geluk, dan krijg je hopelijk commentaar waar je verder mee kunt. Maar maak je geen illusies: ik heb gepubliceerd en toch doe ik niet alles naar mijn uitgever. Ik moet er eerst helemaal zelf tevreden over zijn. En na een tijdje voel je zelf wel wanneer het goed zit.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 13:04
Hai DeEllis, Nou ,ik kan me zo maar voorstellen dat er mensen zijn die onzeker over hun crea zijn en het toch maar niet opsturen.
Ik ga er wel vanuit dat je er alles aan gedaan hebt voor je ermee de boer op gaat. Maar als je het nooit doet zal je ook nooit weten of het goed genoeg is. Na een stuk of wat afwijzingen weet je dat het vermoedelijk niet goed genoeg is. Kom je zelf niet verder, laat er dan eens een echte pro naar kijken. Jaren zwoegen aan een manuscript om in een lade te leggen geloof ik niet in. Iedereen die geen dagboeken schrijft wil vroeg op laat gepubliceerd worden. De rest houd denk ik zich zelf voor de gek. Schrijven om het schrijven is denk ik niet tientallen jaren vol te houden. Misschien met uitzondering van dichters, dat zou kunnen.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 13:23
Toch liggen mijn eerste twee boeken in een la en lijkt het me erg sterk dat ze er ooit nog uitkomen. Is maar beter ook. Weggooien, nee, maar publiceren, ehm ... ook maar niet.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 13:26
Schrijven om het schrijven is denk ik niet tientallen jaren vol te houden.
*lacht* Heb lang gedacht dat ik wel in die categorie paste, maar verhalen horen in de buitenwereld, niet in een la. Al raak je maar 1 iemand echt, dan is het al de moeite waard. Dus ja, ook al ben ik erg onzeker, mijn manuscripten vliegen de wereld over.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 13:57
Heb eigenlijk gisteren voor het eerst iets opgestuurd, (ha,ha, heel 'slim' tijdens zo'n zomerstop, 1000 woorden), maar goed je moet ergens beginnen. Ben t.z.t. ook zeker van plan om het manuscript op te sturen, want ik ben ervan overtuigd dat het een spannend (kinder)boek is en dat bedoel ik niet arrogant!!! Zal nog wel aardig wat moeten schrappen, want ben nogal van de uitgebreidde zinnen, zeg maar. Een vriendin van me in NL was hier een paar weken geleden. Zij doet de PR voor een groot bedrijf, is natuurlijk geen uitgever, maar toch zit ze er met haar neus dichter bij dan ik. Ik heb het deel wat af was aan haar laten lezen (zenuwen, want ze is altijd nogal recht voor haar raap, vriendin of niet!). Ze was verbaast en vond het de moeite waard (lol). Dus ook al ga ik misschien heel plat op mijn toeter, als het af en ge-proef-leest is, knal ik het naar div. uitgevers. p.s. Heb ontdekt, dat ik korte verhalen ook leuk vind om te schrijven. Groetjes

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 15:53
Toch liggen mijn eerste twee boeken in een la en lijkt het me erg sterk dat ze er ooit nog uitkomen. Is maar beter ook. Weggooien, nee, maar publiceren, ehm ... ook maar niet.
Waarom zijn ze blijven liggen Ceridwen? Je maakt me nieuwsgierig. Ik heb ook het eerste schrijfsel nog in een lade liggen. Ik heb me laten overtuigen dat het niet levensvatbaar was, maar dat is toch anders dan schrijven met als doel de lade.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 16:00
Al raak je maar 1 iemand echt, dan is het al de moeite waard.
Helemaal mee eens. :nod: Al doe je het alleen maar om je omgeving en jezelf ervan te laten genieten, dat is mooi zat.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 19:36
Toch liggen mijn eerste twee boeken in een la en lijkt het me erg sterk dat ze er ooit nog uitkomen. Is maar beter ook. Weggooien, nee, maar publiceren, ehm ... ook maar niet.
Waarom zijn ze blijven liggen Ceridwen? Je maakt me nieuwsgierig. Ik heb ook het eerste schrijfsel nog in een lade liggen. Ik heb me laten overtuigen dat het niet levensvatbaar was, maar dat is toch anders dan schrijven met als doel de lade.
Hoe gek het ook klinkt, ik heb die boeken wel geschreven voor de la. Het eerste werk is me heel dierbaar. Ik heb wel eens gedacht dat ik het zou kunnen bijwerken en opsturen, maar als ik er dan voor sta dan denk ik, nee nee nee, je krijgt het niet, het is van mij van mij van mij. Het tweede boek schreef ik omdat ik wilde weten hoe dat nu moest, niet alleen het begin en het midden maar ook het einde schrijven. Het is geen bijster goed stukje werk. Als ik ooit zou overwegen om het op te sturen moet het helemaal op de schop en eerlijk gezegd wordt het dan nog niets. Maar dat was het doel ook niet. Het doel was echt te achterhalen waarom ik zo vaak bleef steken in het midden van een verhaal.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 20:19
Hoe doe je dat dan met je marketing??? Groetjes
Er zijn idd genoeg internetuitgeverijen die het voor je willen uitgeven, maar Marketing, zul je toch voor een groot deel zelf moeten doen. Zelf heb ik het geluk dat een vriendin van ons een reclamebureau heeft. Zij vond het leuk om deze serie verhalen uit te geven. Zij heeft bv de opmaak gedaan enzo. Maar omdat je elkaar zo goed kent doe je het heel sterk in overleg. Op de site (link hieronder) staat wel hoe dat tot stand gekomen is. De promotie moeten we dus ook zelf doen maar dat lukt wel. Ik vind het wel heel erg leuk om dat ook zelf te doen. Je staat er dicht op, en je leert er veel van. We gaan met hen op vakantie en dan gaan we lekker brainstormen over hoe we ons grote project, mijn boekje met 6 Rap en Rebbel verhalen gaan promoten. Er is hier ook al ergens een onderwerp (ik geloof onder uitgeven) over het promoten van je eigen boek. Maar 't is wel even wat anders als je in het buitenland woont natuurlijk. Groetjes Lize

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 20:32
Ja dat zie ik dat ze goed is! Wauw! :) Jammer dat ik geen kindjes heb, anders had ik het wel gekocht haha :) De verhaaltjes lijken me namelijk ook erg leuk!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 20:42
Dank je Mies. Esmeralda, ik kan het topic niet meer vinden over het promoten van je boek in eigen beheer. Misschien weet iemand anders nog waar die staat?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 20:44
Appel heeft toch ook een keer een boek geschreven, maar dat ook alleen maar gedaan 'als oefening'?
Klopt, en daar heb ik geen spijt van. Het was een goede oefening. ;-) Eigenlijk net zoiets als Ceridwen omschrijft. Ik had nooit eerder iets van begin tot eind voltooid, dat was de eerste keer. Ik vind het echter niet goed genoeg om te publiceren. Je ziet het gestoei, het zoeken naar een stijl en onderwerp, waardoor het als geheel niet uit de verf komt.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 20:47
En als je het herschrijft? Of wil je het echt hierbij houden en heb je je laatste punt erachter gezet om het zo maar even te zeggen?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 22:17
Soms kan je beter opnieuw beginnen. Ik weet natuurlijk niet hoe Appel tegenover haar verhaal staat, maar ik vind het onderwerp van mijn verhaal niet meer boeiend, de opbouw klopt niet, er is iets mis met de balans en ik zou toch echt elke zin moeten aanpakken. En dan nog, ik denk dat het beste wat ik krijg een opgelapt niet te best manuscript is. Toch, schrijven is zo ontzettend leuk dat het helemaal geen straf is om aan iets nieuws te beginnen ;) .

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juli 2008 - 0:47
@iedereen Onwijs bedankt voor de reacties! Ben geloof ik behoorlijk gegrepen door dat schrijf 'virus' en ga mijn stinkende best op het laatste stukkie doen (en daarna waarschijnlijk herschrijven, herschrijven, herschrijven). Ha,ha! Voor iemand zonder dromen, schijnt de zon niet meer!!! Groetjes Esmeralda