Afbeelding
Bron Pixabay
Bron Pixabay
De meeste auteurs die een boek schrijven, doen dat omdat ze het leuk vinden. Sommige hebben de wens om van hun boeken te kunnen leven. Veel grote schrijvers, hadden nog lange tijd een vaste baan voordat ze konden leven van hun royalty’s.
Het aantal auteurs dat uitsluitend kan leven van de royalty’s neemt af. Een van de redenen is dat het aantal verkochte exemplaren van een nieuwe titel, gemiddeld terugloopt. Was het voor de crisis gebruikelijk voor een auteur als Ronald Giphart om ruim 100.000 exemplaren te verkopen, tegenwoordig is het al een prestatie als hij 40.0000 exemplaren verkoopt van een nieuwe titel. Een aardig artikel van de Volkskrant ‘Leven van de pen’, wie kan dat nog?’ kun je hier hier lezen.
Kortom, leven van uitsluitend de royalty’s is voor velen slechts een droom. Waar leven die auteurs dan wel van?
De meeste auteurs leven van neveninkomsten: betaalde televisieoptredens, luisterboeken, workshops, coaching en advies, theateroptredens.
Jan Brokken vind ik een mooi voorbeeld: hij schrijft literaire non- fictie over diverse onderwerpen en romans. De meeste boeken die hij geschreven heeft zijn een kapstok voor hele theaterproducties. Zijn boek ‘In het huis van de dichter’ beschrijft het tragische leven van de wereldberoemde concertpianist Youri Egorov. Om dit boek heen heeft hij een programma ontwikkeld waarin zes pianisten de favoriete stukken van Egorov spelen en hij stukken uit zijn boek voorleest.
Zo reist hij rond met theaterachtige producties, waarbij muziek, literatuur en filosofisch debat hand in hand gaan.
Als je zijn website bezoekt zie je dat hij ook met zijn oudere boeken en de bijbehorende producties nog steeds ‘on tour’ gaat. Daardoor houdt hij zijn boekverkopen constant en wat veel belangrijker is: hij blijft ‘on top of mind’ van zijn lezerspubliek.
‘Vroeger’ schreef je een boek. En als je mazzel had dan werd het een bestseller en kon je daar van leven.
Nu is een boek meer en meer een vehikel voor andere activiteiten geworden: non –fictie auteurs die rond hun boeken hele managementtrainingen ontwikkelen of coaching programma’s en inkomen genereren in het lezingen circuit. Een non-fictie boek schrijven is voor veel auteurs dan ook uitsluitend een manier om zichtbaar te worden en vanuit die zichtbaarheid nieuwe stappen te zetten. Feitelijk is een boek daarmee een onderdeel geworden van hun businessstrategie.
Voor non – fictie boeken schrijvers waarbij internet een onderdeel is van hun businessmodel, zijn er nog meer mogelijkheden: het geven van betaalde webinars, online- trainingsprogramma’s, tele-coaching en advies.
Neem een kijkje op de website van Arnon Grunberg. Als je kijkt naar de frequentie van zijn optredens, dan zie je dat in het begin van zijn schrijverscarrière hij de eerste vier jaar na publicatie van zijn eerste boeken, maar een paar keer per jaar ergens een lezing of een interview gaf. De laatste jaren zijn dat er ruim 50 per jaar. Bij elk interview of optreden dat hij doet, verkoopt hij zijn boeken en houdt hij contact met zijn lezerspubliek, waardoor hij elk volgend boek dat hij schrijft zeker zal verkopen aan de harde kern van zijn fangroep.
Als je zijn persoonlijke Facebookpagina bekijkt: dan zie je dat hij behoorlijk actief is.
Verder is hij op internet en in de ‘gewone’ media all over the place. Zichtbaarheid creëren is voor hem net zo vanzelfsprekend als eten, drinken, slapen en tanden poetsen.
Geen enkele auteur wordt op een ochtend wakker en denkt: ‘Vandaag ga ik maar eens het podium op’.
Tussen daadwerkelijk op het podium staan en bedenken dat je dat wilt zit vaak een lange tijd. Je moet er klaar voor zijn, je moet het kunnen en je moet een goed verhaal hebben.
Dat is gedeeltelijk een organisch proces. En gedeeltelijk een keuze die je maakt. In een klap beroemd zijn is maar weinig auteurs ten deel gevallen. De werkelijkheid is dat veel auteurs jarenlang hard werken en tijd en energie investeren in hun eigen schrijversbestaan voordat het gaat renderen.
Het opzetten van een business duurt gemiddeld 3 jaar. En dan moet je daar toch wel een uurtje of 20 per week mee bezig kunnen zijn. Als je wilt leven van je boekenbusiness is dat niet veel anders.
Dus gaat het om een aantal zaken:
- Heb je de tijd, de energie en het geduld om de lasten zo lang voor de baten uit te laten gaan?
- Is het schrijven van boeken zo leuk dat je daar een hoop voor op wilt offeren in die eerste jaren dat het nog geen succesvolle business is?
- Heb je genoeg talent om een meer dan matig boek te kunnen schrijven?
Klein beginnen en groots eindigen. Elke dag een kleine stap en je bent over een tijd ook tien kilometer verder.
Wil je 21 dagen elke dag een boekmarketingtip in je inbox ontvangen? Hier kun je ze aanvragen
Denise Hulst is auteur, auteurscoach en ondernemer.
In 1997 startte zij haar eigen trainingsbureau en werd een jaar later gevraagd door een grote uitgever om een boek te schrijven over haar vakgebied.
Dat was het begin van een succesvolle ondernemers - en auteurs carrière.
Sinds de verschijning van haar eerste boek in 2000, zijn er nog 10 boeken van haar verschenen bij grote uitgevers (Unieboek-Spectrum, Ten Have), waaronder enkele best - en eversellers..
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.