Afbeelding
Schrijftips van Olivier Sted - zorg dat er wat gebeurt
Schrijftips van Olivier Sted - zorg dat er wat gebeurt
Hoe interessant je verhaal ook is, als er niks gebeurt, haakt de lezer af. Olivier Sted geeft tips aan de hand van een bijzondere situatie.
Is het jullie wel eens opgevallen hoe moeilijk het leven van een soapster is? Het hoofd van de familie in zo'n serie wordt steevast door iedereen verkeerd begrepen, zijn vrouw gaat vreemd met zijn beste vriend en daar bovenop heeft hun tweeling een zeldzame en zeer moeilijk te behandelen ziekte. Hoofdpersonen wordt op deze manier uitgebreid het vuur aan de schenen gelegd omdat de serie het anders af zal leggen tegenover de sitcom op het andere net waarvan de guitige tweeling door hun aandoening telekinetische gaven hebben ontwikkeld en de buurman een leuke Surinamer is.
Een goed verhaal is een verdikking van de werkelijkheid. Er moet steeds iets aan de hand zijn, anders raak je de aandacht van je kijker of lezer kwijt. Val hem dus niet lastig met triviale gebeurtenissen. Je lezer wil niet weten hoe het hoofdpersonage de planten in haar tuin verzorgt, hij legt dan veel liever jouw boek opzij om naar de buurvrouw te kijken die in haar voortuin bezig is. Het is de taak van jou als schrijver het bewateren van de planten in het verhaal interessanter te maken dan de bezigheden van de buurvrouw.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door ten gevolge van de alledaagse activiteit iets bijzonders te laten gebeuren. Door ze te besproeien groeien de planten in het tuintje van de vrouw opeens uit tot vleesetende joekels. Of er kan per ongeluk benzine in de gieter terecht zijn gekomen, wat een enorme vuurzee veroorzaakt als het in contact komt met de brandnetels.
Er kan ook iets met de vrouw zelf aan de hand zijn. Hoe verzorgt zij haar tuintje als zij stiekem een gezochte seriemoordenares is? Plant zij voor elk van haar slachtoffers een bosje chrysanten? Of misschien was zij wel in een land hier ver vandaan een gevierde bokskampioen en heeft ze nog steeds moeite met de barbaarse manier waarop er thee wordt gezet in dit land.
Of er kan voordat ze de tuin in liep iets gebeurd zijn. Ze heeft net ontdekt dat ze de megamiljardairjackpot gewonnen heeft en dit zal zo meteen pas in zijn volle omvang tot haar doordringen. Of op dit moment wordt in haar woning haar gezin gegijzeld en zij moet buiten de plantjes water geven omdat ze dat altijd doet op dit tijdstip en de gijzelnemers geen argwaan willen wekken. Ondertussen moet zij heel normaal doen en mag ze niets laten merken aan de buurtbewoners die voorbij komen lopen voor een praatje, want anders... anders...
Of er kan op dat moment nog helemaal niets aan de hand zijn en is de scene een verwijzing naar de climax waarin zij de enige is die als de brengster van water weet hoe ze de regen in het ondertussen door droogte geteisterde dorpje kan laten terugkeren.
Of er nu iets wereldschokkends of juist bijna niets gebeurt, let er op dat je scene alleen bestaansrecht heeft als het je verhaal vooruit helpt. Voegt het niets aan de plot toe dan kan er nog zoveel interessants gebeuren, je lezer zal alsnog afhaken voordat je hem je volledige verhaal hebt kunnen vertellen. En dat is uiteraard niet waar je al die moeite voor gedaan hebt.
Door Olivier Sted
www.2dtrilogie.nl
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!