Afbeelding
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Een intieme scène schrijven kan heel lastig zijn, omdat het heel persoonlijk is. Ook is er een verschil tussen erotiek en intimiteit. Hieronder worden zes vormen van intimiteit uiteengezet zodat je de verschillende soorten kan toepassen in je verhaal.
“Vol verlangen kijkt ze naar zijn strakgespannen broek. Ze hadden elkaar al een maand niet gezien. Allebei te druk. Nu is hij er weer en hij kijkt haar aan. Pakt met zijn grote sterke handen haar naakte heupen vast en tilt haar op. Ze gaat met haar slanke vingers door zijn haar en hij neemt haar stijve tepel in haar mond. Ze kreunt en drukt zich bewegend op het geluidloze ritme tegen zijn broek.”
Je kan bijna met 100% zekerheid verwachten dat deze scène uitloopt op heftige seks. Wat best interessant kan zijn als dat is wat je wil vertellen in je verhaal.
Wat een hoop mensen niet zullen verwachten is dat er het volgende gebeurt.
“Ze kust hem op zijn voorhoofd en laat dan haar benen los. Hij zet haar neer en kijkt haar liefkozend aan. Met zijn vinger strijkt zachtjes over haar wang om een losse wimper op te pakken. Hij houdt de wimper op het topje van zijn vinger en voor haar mond. Glimlachend kijkt ze naar hem en ze blaast. Nu mag ze een wens doen.”
Erotiek en intimiteit zijn twee totaal verschillende dingen. Hoewel de een wel de ander kan zijn, maar de ander niet per se de een. Intimiteit vermenselijkt. Dus wanneer je intimiteit in je verhaal stopt, maakt het dat de lezer sympathie krijgt voor je personage. Als een slecht personage opeens zijn zus een knuffel geeft en zegt dat hij haar gemist heeft, laat je zien dat het eigenlijk ook gewoon maar een mens is.
Hoe intiem je een verhaal maakt ligt natuurlijk volledig aan die situatie, maar bij intieme scènes gebruik je veel bijvoeglijk naamwoorden. Dit komt, omdat je anders niet het gewenste effect van intimiteit behaald. Bijvoeglijk naamwoorden maken het beschrijvend. Het geeft je lezers het gevoel alsof ze het zelf kunnen proeven, ruiken of aanraken en zo leven de lezers met je personages mee. Dat meeleven is heel belangrijk, omdat je bij intimiteit een gevoel wil losmaken. Of dat een boos, verdrietig of blij gevoel is, ligt geheel aan jou.
Dit soort intimiteit is vrij bekend en kan heel grof zijn, maar ook heel zacht. Hier gaat het hoofdzakelijk om seks, vrijen en elkaar aanraken op prettig gevoelige plekken. Het kan heel krachtig zijn om dit soort intimiteit in je verhaal te vertellen. Ook kan het op meerdere manieren, je kan heel bout zeggen waar het op slaat en omschrijven hoe twee personages seks hebben. Maar dat is niet spannend is om te lezen. Iedereen weet hoe je biologisch gezien geslachtsgemeenschap hebt, maar het gaat de lezers erom hoe spannend jij het vertelt. Gebruik metaforen in je schrijfspel, wees creatief.
Hier gaat het erom dat personages eerlijk tegen elkaar zijn. Dus wanneer je personage al dagen met buikpijn loopt, omdat ze maar niet weet hoe ze het moet vertellen is de climax en het intieme moment, het punt waarop ze vertelt hoe het zit en er door het andere personage naar haar geluisterd wordt. Emotionele intimiteit komt vaak voor in dialogen. Dialogen versterken namelijk een band die twee personages met elkaar kunnen hebben.
Het gaat er ook om het vertrouwen in elkaar, het op elkaar rekenen en het comfortabel voelen bij de ander. Dus wanneer ze zich emotioneel blootstellen in je verhaal en vervolgens elkaars hand vastpakken, laat dat zien dat je personages op hun gemak zijn. Emotionele intimiteit hoeft niet alleen tussen geliefden te zijn. Twee zussen kunnen ook heel goed na een heftige ruzie over die ene jongen in huilen uitbarsten en elkaar omhelzen.
Wanneer je het gevoel hebt dat je alles tegen iemand kan zeggen, zonder onderuitgehaald te worden, spreken we van intellectuele intimiteit. Je personages kunnen vrijuit spreken over waarin ze geloven en wat ze denken zonder de angst om uitgelachen te worden. Wat jouw personage vindt en zegt wordt gerespecteerd door de ander, zonder dat de ander het er altijd maar mee eens hoeft te zijn. Een term dat ook nog bestaat bij intellectuele intimiteit is sapioseksueel, dat inhoudt dat je personage zich seksueel aangetrokken voelt tot een intellect en intellectuele gesprekken. Wie weet is dat weer eens wat anders dan dat je personage op uiterlijk afgaat.
Wanneer jouw personages lachen om iets dat ze samen hebben meegemaakt is dat ervaringsintimiteit. Het kan ervoor zorgen dat een personage die er niet bij was, zich opeens buitengesloten voelt. Dit wekt verschillende gevoelens op bij de lezer, het is natuurlijk ook wel een beetje zielig.
Het klinkt misschien heel zweverig, maar het heeft vooral te maken met de omgeving waarin de personages zich op dat moment samen verkeren. Natuurlijk kan het met godsdienst te maken hebben en kan je je personages samen laten bidden, maar samen van een bepaald uitzicht genieten is ook spirituele intimiteit. Het gaat er hier vooral om dat je personages iets samendoen, wat het intiem maakt.
Hier valt veel onder, alle intieme handelingen dat jouw personage als onprettig ervaart, ongemakkelijk en bedreigend, valt onder ongewenste intimiteit. In een verhaal kan ongewenste intimiteit zorgen voor conflicten tussen personages of zelfs voor een intern conflict waar een personage tegen moet vechten. Wanneer iemand jouw personage aanraakt terwijl die het daar niet mee eens is, creëer je het gevoel van onmacht en dat gevoel is heel sterk. Het kan een interessante wending aan je verhaal geven.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.