Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Kill Your Hero
Jouw held en hoofdpersonage vermoorden? Het kan je verhaal verdiepen, verduisteren en kan het ook zeker verbeteren. We creëren allemaal onze eigen hoofdpersonages en als we lange tijd met ze hebben doorgebracht gaan we van onze protagonist houden. In sommige gevallen zou het een verhaal uitdiepen als je de hoofdpersonage zou vermoorden want niet alleen schurken gaan in het echte leven dood. Om een verhaal geloofwaardig te maken is het soms van belang om afscheid te nemen van jouw zelfgecreëerde held.
Had Harry Potter wel moeten blijven leven?
Het lastige hieraan is dat je hiermee veel lezers tegen je in het harnas jaagt, waarom vermoord je de persoon die het boek maakt tot wat het is? Het had J.K. Rowling waarschijnlijk haar leven gekost als ze Harry Potter aan het eind van de reeks had vermoord maar de vraag is of het voor de serie geen mooier einde was geweest als hij aan het einde zijn leven zou geven.
In Gone with the Wind door Margaret Mitchell hebben Scarlett and Rhett een dochter, Bonnie die haar ouders wil laten zien wat ze kan. Ze sprong met haar pony over een hek wat te hoog was en brak haar nek. Een heftige beslissing van de auteur maar de dood van de dochter zorgde dat vader Rhett een drankprobleem kreeg en moeder Scarlett verliet, een cruciale plot twist.
Nieuw hoofdpersonage introduceren
Lezers zijn vaak tevreden of glimlachen zelfs als een slechterik om zeep wordt geholpen maar een fictieve goedzak leeft natuurlijk ook en soms, heel soms moeten ook zij sterven en hier is waarom; In fictie gaan de goede en slechte karakters altijd een strijd aan. Aan die strijd is een risico verbonden en er is altijd iemand die aan het kortste eind trekt. Natuurlijk is dit meestal de maffioso met een snor of een dictator die zijn witte kat aait en kijkt hoe de wereld ten onder gaat maar soms moet de goedzak dood om de plot te laten werken. Het laat namelijk ook ruimte over aan andere grote karakters om zich te ontwikkelen. Ook kun je op deze manier een nieuwe, onverwachte protagonist introduceren.
Spanning ontstaat door consequenties aan acties te verbinden
Zeker bij acties als gevechten, schietpartijen of explosies is het eigenlijk vreemd als we de protagonist laten leven, de geloofwaardigheid van een auteur wordt daar ook mee in twijfel getrokken. Actie bovenop actie heeft geen spanning als er geen consequenties aan de acties verbonden worden.
Het blijft natuurlijk een moeilijke beslissing om een hoofdpersonage te vermoorden maar als je vastloopt in de plot is het misschien een idee om te kijken of het tijd is om een nieuw personage te ontwikkelen en te introduceren.
Alleen al het feit dat de lezer niet zeker weet of zijn of haar held wel blijft leven geeft al heel erg veel spanning. Iedereen in het boek kan sterven.
Door: Romy van der Burgh
Gerelateerd
Uitgeven
Techniek
Service
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.