Afbeelding

Je kent het wel. De held van het verhaal probeert de wereld te redden, maar onderweg wordt hij verliefd. Het gedeelte waarin hij de wereld redt, is de hoofdplot en het verliefd raken is een subplot. Subplots zijn gevaarlijk, maar kunnen een verhaal ook zoveel beter maken. Ze maken de plot dieper en geven een betere inkijk in een personage. Een grote voorwaarde van een goed subplot is dat de subplot effect heeft op de hoofdplot. Als de subplot niets doet met de protagonist of met de situatie, of de hoofdplot verandert, kan het meestal verwijderd worden. Dit zijn de 5 voordelen van een subplot.
Als een personage een probleem heeft en hij probeert de rest van het verhaal dat probleem op te lossen, vertelt dat ons niet veel over het personage. Dan kun je denken: ja, maar het gaat mij om het verhaal, niet om de personages. Fout. Pas als iemand je personages leert kennen, zal diegene zich kunnen identificeren met het personage en zal hij of zij het verhaal interessanter vinden. Als de lezer het personage niet kent, zal het hem ook niets uitmaken als er iets ergs met het personage gebeurt.
Met maar één plot zal het verhaal niet veel ‘smaken’ hebben. Een verhaal met romantiek zal dan alleen maar vol liefde zitten en bijvoorbeeld totaal geen spanning. Bij een fantasyverhaal zal er alleen maar spanning in zitten, maar dan weer geen liefde. Met een subplot komt er een andere smaak bij en krijgen de lezers meerdere kanten te zien van het verhaal. Als de hoofdplot heel somber is, zal de lezer het niet fijn vinden om driehonderd pagina’s te lezen over iemand die somber is. Daar zal de lezer zelfmoordneigingen van krijgen. Een andere kant van het verhaal kan dan verfrissend zijn.
Er zijn schrijvers die te veel schrijven en schrijvers die te weinig schrijven. Bij degenen die te weinig schrijven kunnen subplots heel handig zijn, want het komt vaak voor dat die verhalen met weinig woorden geen subplots hebben. Voor mensen die hun boek iets dikker willen maken (en ook het verhaal beter) zullen subplots heel handig zijn.
Als je een boek schrijft, wil je vaak iets vertellen aan de lezer. Natuurlijk het verhaal, maar misschien ook een onderliggende boodschap zoals de relatie met je ouders, of jouw kijk op de huidige maatschappij. De hoofdplot zal dit ook kunnen doen, maar subplots zullen je heel erg helpen dat thema op de lezer over te brengen. Zo wil ik in mijn volgende boek de relatie van kind en ouders als onderliggende boodschap doorgeven. Dit heb ik vooral gedaan via subplots. Terwijl het hoofdpersonage ontsnapt aan de politie, is zijn vrouw zwanger en daardoor kijkt hij terug op zijn tijd als kind.
Iedereen leeft een moeilijk leven. Sommigen hebben lastige relaties met de familie, sommigen haten hun werk of school en bijna iedereen wordt weleens verliefd. Het implementeren van deze dingen in je verhaal zal het dus veel realistischer maken (ook als het verhaal gaat over monsters of geesten, dan is het fijn om het toch nog realistisch over te laten komen).
Het schrijven van subplots heeft dus veel nut. Het maakt het verhaal beter, realistischer en voller.
Door Mike van Holsteijn
Meer lezen van Mike van Holsteijn? Kijk hier op zijn website.
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.