Afbeelding
Bron: lil artsy (via Pexels)
Bron: lil artsy (via Pexels)
Vandaag is de Amerikaanse schrijver John Grisham jarig. De auteur is onder meer bekend van titels als Advocaat van de duivel, Achter gesloten deuren en De jury. Ook heeft hij over de jaren veel schrijftips gegeven over het schrijven van een boek, het bedenken van personages en het bijhouden van een schrijfroutine, om maar een aantal voorbeelden te noemen. Ter gelegenheid van zijn verjaardag lichten we zeven tips van John Grisham uit.
Een proloog is een beginstukje voorafgaand aan het verhaal zelf. Het vormt als het ware een inleiding waarbij vaak een scene uit het boek wordt uitgelicht. Die scene is vaak een hoogtepunt, maar dan nog zonder de context. De bedoeling is om de aandacht van de lezer te trekken en vast te houden. Als het aan John Grisham ligt, begin je gewoon met hoofdstuk 1. Grisham gelooft dat je beter de lezer kunt verleiden om verder te lezen door een pakkende eerste hoofdstuk te schrijven. Hiermee doelt hij vooral op het langzaam toewerken naar een hoogtepunt, waarbij je de spanning over meerdere pagina’s opbouwt.
In combinatie met een drukke baan of studie kan het nog best lastig zijn om een goed moment te vinden om te gaan schrijven. Ook John Grisham leidde een druk bestaan toen hij nog als advocaat werkte en daardoor weinig tijd om te werken aan een van zijn inmiddels vele boeken. Zijn tip: zorg ervoor dat je een vaste werkplek hebt en daar ook op vaste tijden kunt gaan werken. Het kan ontzettend helpen als je voor jezelf ook doel stelt. Bijvoorbeeld een bepaald aantal woorden per dag.
Zeker in het begin van je verhaal zullen lezers sneller geneigd zijn om af te haken als je gelijk al vele personages introduceert. Grisham raadt je aan om het aantal personages in de eerste hoofdstukken te beperken. Vijf personages zijn voldoende om mee te beginnen.
Met name schrijven in documenten op de computer kan het gevoel geven dat je oneindig veel ruimte hebt voor je verhaal. Dit in tegenstelling tot schrijven op papier, waarbij je boek of schrift op een gegeven moment vol zit. Maar ook voor digitaal schrijven geldt dat je je tekst moet herlezen en ook woorden of stukken tekst moet selecteren die ook, als je het weglaat, het verhaal vertellen. Grisham geeft aan dat je elke zin minstens drie keer moet lezen en zoek daarbij naar woorden die geschrapt kunnen worden.
Hoe meer moeilijke en specifieke woorden je gebruikt, hoe meer ‘afstand’ je creëert met je lezers. Grishams tip is om met je woordkeuzes rekening te houden met je lezerspubliek. Lezer zullen waarschijnlijk afhaken als er veel voor hun onbekende termen voorbijkomen.
Als je net bent begonnen met het schrijven van je boek, dan is het advies om je vooral te richten tot de kern van je verhaal. Ook is het van groot belang om niet de andere elementen in je verhaallijn te vergeten. Grisham benadrukt in een van zijn interviews dat je geen genoeg aandacht kunt besteden aan zaken als ruimte, relaties en dialogen tussen personages. Dit zorgt ervoor dat je verhaal meer tot leven komt.
Alweer aanbeland bij de laatste, maar niet de minste tip. Begin met schrijven als hobby. De schrijver raadt beginnende schrijvers aan om op die manier de eerste ervaring op te doen. Hierbij benoemt hij ook om in het begin niet te veel te focussen op een baan als voltijd schrijver. Hiervoor heb je namelijk wat (levens)ervaring nodig, zodat je een aantal onderwerpen achter te hand hebt om over te schrijven.
Tot slot voegt hij daaraan toe om gewoon te beginnen met schrijven. Dat is het allerbelangrijkste!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.