Afbeelding
Schrijven in een schrift - lilartsy (via Pexels)
Schrijven in een schrift - lilartsy (via Pexels)
In boeken worden vaak verhaalelementen of tropes toegepast om het verhaal net wat interessanter te maken of om een overtuiging wat meer kracht bij te zetten. Je kunt ze werkelijk in alle soorten en vormen tegenkomen. Bij het genre fantasy kun je denken aan het uitverkoren personage of een held in een historische roman. Ook in thrillers worden verschillende verhaalelementen gebruikt. Hieronder lichten we zeven verhaalstijlen uit.
Vaak hebben acties en gebeurtenissen vooral betrekking op de hoofdpersoon. Hij of zij wordt bijvoorbeeld geconfronteerd met een onopgeloste zaak. Dit element gaat er vooral over dat het (hoofd)personage angsten moet overwinnen om het uiteindelijke doel te bereiken. Wat die angst is, hangt natuurlijk af van je verhaal en de doelgroep voor wie je schrijft. Deze trope kan een detective beschrijven die een oude moordzaak probeert op te lossen. Of juist iemand die iets kostte wat het kost wil te verbergen. Vast staat dat je personage ergens bang voor is in de breedste zin van het woord.
Natuurlijk kun je de nadruk ook leggen bij de tegenhanger van de angstige hoofdpersoon. Het ‘krachtige’ personage is vaak avontuurlijk ingesteld en zoekt dan ook graag dingen op die voor hen uitdagend of spannend zijn. Als schrijver kun bepaalde karaktereigenschappen ook als een zwakte neerzetten. Gaandeweg moet je personage leren omgaan met zijn/haar zwakte of hier juist aan te werken. Het krachtige personage treedt het liefst op de voorgrond en neemt daarom ook vaak de leiding. Voorbeelden van een krachtig personage is een vastberaden detective die een zaak tot een goed einde wil brengen of een held die iemand uit het water redt.
Een beproefde methode om het verhaal nog spannender te maken, is als de hoofdpersoon maar beperkt de tijd heeft om een doel te bereiken of om juist iets te voorkomen. Een concreet voorbeeld is de rechercheur uit het boek Ragdoll van Daniel Cole, waarbij de ex van de hoofdpersoon een lijst ontvangt met wie op welke datum vermoord gaat worden door een (nog) onbekend personage. Ook de hoofdpersoon staat op die lijst en heeft niet veel tijd meer om te voorkomen dat hij vermoord gaat worden.
Liegen en verzwijgen zijn de ideale broedplaatsen voor geheimen. Hoe worden die geheimen ontrafeld en hoe komt men achter de doortrapte leugens van het andere personage? Om maar een voorbeeld te noemen kijken we naar de moeder uit het boek Moederziel van Marelle Boersma. Haar dochter wil voor haar zorgen omdat ze in een rolstoel zit, maar houdt ook essentiële informatie achter bijvoorbeeld over geld. Stukje bij beetje komt de moeder steeds meer te weten over wat er zich achter haar rug allemaal afspeelt
Het is helaas nog steeds een actueel thema, bedreigd worden. Toch leent dit zich goed voor een spannend thrillerverhaal. De hoofdpersoon die bedreigd wordt, moet ervoor zien te zorgen dat het bedreigen of stalken ophoudt. Natuurlijk lukt dat niet meteen, anders zou het geen spannend boek zijn. Als problemen al snel opgelost lijken te zijn, dan is dat slechts van korte duur. In het boek Juduskus van Marelle Boersma wordt een huisarts (echtgenoot van de hoofdpersoon) bedreigd door iemand die hem beschuldigt van de moord van zijn dochter. De huisarts probeert de beschuldiging voor zijn vrouw te verbergen, maar deze problemen worden alsmaar groter. Uiteindelijk raakt ze toch betrokken bij de zaak.
Een moeder wil wraak op haar ex nadat hij haar dochter afpakt voor eigen gewin, alles om zijn voormalige partner maar te dwarsbomen. Dat is kort gezegd de kern van een ander verhaal van Marelle Boersma. In het boek Vals alarm moet een moeder er alles aan doen om haar dochter bij haar thuis te laten wonen, terwijl haar ex-man er juist alles aan doet om dit te voorkomen. Uiteindelijk zoekt ze de confrontatie met haar ex en probeert ze ondertussen te bewijzen aan de instanties dat ze wel degelijk voor haar dochter kan zorgen. Wat je hier ziet is dat er ook een overlap ontstaat tussen het angstige- en krachtige personage en dan vooral een overgang daarin door middel van het verhaalelement wraak.
Zoals je al wel hebt opgemerkt, doet een mysterie het vaak goed doet binnen het genre. Zeker als het een persoon is die zich merkwaardig gedraagt of, nog verdachter, zich juist niet verdacht gedraagt. De hoofdpersoon uit Familiegeluk van Barbara Sevenstern heeft een hechte band met haar ooms, maar komt ook tot de ontdekking dat haar opa is vermoord en probeert de moordenaar te achterhalen. Haar ooms proberen haar op andere gedachte te brengen en later zal ook blijken waarom… Een mysterieus persoon die later ook nog eens dicht bij de hoofdpersoon blijkt te staan kan een moeilijke, maar mooie manier zijn om een spannend verhaal rond te maken.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!