Afbeelding
Foto door Lenny Oosterwijk
Foto door Lenny Oosterwijk
De keuze voor een toon kan een verhaal of roman maken of breken. Maar wat is eigenlijk ‘toon’ en belangrijker: hoe vind je de juiste toon? Thomas Heerma van Voss en Hannah van Wieringen delen met Schrijven Magazine hun ideeën over dit onderwerp.
Door Roman Helinksi
Hoe spreekt de verteller tegen de lezer? Zowel in het geval van een ik-verteller als in het geval van een algemene verteller is de toon zéér belangrijk. Is de toon afstandelijk? Denigrerend? Betuttelend? Aanmatigend? Of is de toon juist heel intiem, of gewoon neutraal? En wat zegt deze toon over het vertelde?
Heb je de juiste toon eenmaal gevonden, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat die toon het hele verhaal door hetzelfde moet blijven. Ook dat moet de schrijver aanvoelen. Van Wieringen: ‘Je bent vrij om met het personage mee te leven. Dat wil zeggen dat de toon mee mag veranderen met wat er plaatsgrijpt in je verhaal.'
Het hele artikel lezen? Je vindt het in ons komende nummer.
Nog geen abonnee? Profiteer vóór maandag 21 november 16:00 u. van de introductieaanbieding.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!