Afbeelding
Foto: Marc Brester
Foto: Marc Brester
Het zijn de Spannende Boekenweken en bij spannende boeken denk je al snel aan Karin Slaughter. ‘Waarom een boek explodeert, kan niemand echt verklaren, toch? Dus je moet je er tijdens het schrijven niet mee bezighouden,’ aldus de miljoenen boeken verkopende thrillerauteur.
Door Vivian de Gier en Marc Brester
‘Toen Dan Brown De Da Vinci Code schreef, wist hij niet dat het zo’n bestseller zou worden. En Gillian Flynn schreef toen ze aan Gone Girl werkte ook gewoon het boek dat zij op dat moment wilde schrijven. Het valt niet te voorspellen wat de markt wil. Na zoveel jaar weet ik natuurlijk wel een beetje wat de lezer leuk vindt. Maar verder is het een kwestie van zeitgeist. Waarom een boek explodeert, kan niemand echt verklaren, toch? Dus je moet je er tijdens het schrijven niet mee bezighouden. Toen het boek van Gillian Flynn uitkwam, riep elke uitgever tegen zijn auteurs: schrijf de nieuwe Gone Girl! Ook daar moet je niet naar luisteren. Je moet nooit je eigen staart achterna zitten.’
‘Het is goed om voor jezelf scherp te stellen waar succes voor jou uit bestaat. Als dat het verkopen van heel veel boeken is, ga je dat doel waarschijnlijk niet bereiken, omdat het een heel competitieve wereld is. Het is zeldzaam als een schrijver succes heeft. Van de 250.000 boeken die er jaarlijks in Amerika verschijnen, zijn dat er misschien een stuk of 300. Dus reken maar uit. Maar succes kan ook bestaan uit het schrijven van het verhaal dat jij wilt vertellen, en het feit dat er een uitgever is die het wil uitbrengen. En misschien zelfs vraagt die uitgever je of je nog een boek wilt uitgeven. Die vormen van succes zijn al een stuk beter haalbaar.’
‘Dit is voor veel mensen een moeilijke, omdat ze het idee hebben dat de uitgeversbranche een gentleman’s game is, en dat uitgevers boeken publiceren die ze goed vinden. Dat is niet zo. Uitgevers geven ook boeken uit puur en alleen omdat die goed verkopen. Veel beginnende auteurs wijzen dat af, of ze kijken neer op auteurs die heel succesvol zijn. Maar ja, je kunt misschien niet van het werk van James Patterson of een andere auteur houden, zijn succes is er wél de reden van dat een uitgeverij een risico kan nemen met een onbekende schrijver. Dus besef dat publiceren een business is. Het houdt niet op met het schrijven van een boek alleen. Respecteer de mensen binnen de uitgeverij en promoot jezelf.’
Karin Slaughter (1971) debuteerde in 2001 met de thriller Nachtschade, het eerste deel van de zes delen in de Grant County-reeks. Deze serie liet ze enkele jaren later samengaan met de serie over politieman Will Trent, die begon met Triptiek (2006). Inmiddels heeft Slaughter negentien thrillers op haar naam staan. Wereldwijd zijn er van haar boeken 35 miljoen exemplaren verkocht.
In het komende nummer van Schrijven Magazine onthullen we meer van de schrijfgeheimen van Karin Slaughter! Abonnees krijgen dit nummer omstreeks vrijdag 7 augustus in de brievenbus!
Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 27 juli 16:00 u.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!