Afbeelding
Foto: Marc Brester
Foto: Marc Brester
Bij het schrijven van een boek komen duizend en een dingen kijken, van sterke personages neerzetten tot een goede grap maken. Auteur Jan Siebelink over het gebruik van sprekende details: ‘Mijn geest kiest intuïtief vaak een woord uit. Daar klit vervolgens van alles aan vast.’
‘Er zijn auteurs die graag kaal schrijven, maar ik hou ervan om bepaalde details te gebruiken die iets toevoegen. Literatuur kan niet zonder details. Met bijzonderheden maak je als schrijver dingen zichtbaar, zodat de lezer zich een situatie, persoon of landschap kan voorstellen. Bovendien maakt het de taal glansrijk. In mijn boek Margje stond een zin die de uitgeverij ooit gebruikte voor kaartjes op een literatuurmarkt: “Die ene bloem, die de vorst heeft overleefd, die extra schitterde, dat felrode bij alle zwart. Zo kon een dahliaveld er in november uitzien.” De stelen van dahlia’s zijn hol en bij één nachtvorst al knakken ze en worden ze zwart. Voordat alles doodgaat is er altijd een bloem die voor de laatste keer sterk opbloeit, die kleurt extra fel. Dat is wat ik in deze zin beschreef. Die fel bloeiende bloem lijkt een hoopvol teken, maar tegelijk verwijst dit beeld al naar de latere ondergang van de kwekerij. Juist het contrast tussen die twee tinten maakt dit een krachtig en veelzeggend beeld. Dat is de taak van een detail. In dit kleine stukje ligt eigenlijk de inhoud van het hele boek besloten. Le Bon Dieu est dans le détail.
In het vervolg van het interview ontdek je onder meer wat Jan Siebelink doet als hij vastloopt in een verhaal. Je leest het interview in het komende nummer van Schrijven Magazine dat omstreeks 14 april verschijnt.
Wil je dit nummer niet missen, maar ben je nog geen abonnee? Doe daar vóór maandag 30 maart 16:00 u. wat aan, dan krijg je dit nummer thuis.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!