Afbeelding
Archief Esther Overbeeke
Archief Esther Overbeeke
Schrijven is een proces van vele jaren, waardoor het extra bijzonder is als het lukt om je boek uit te geven! In de rubriek ‘in de spotlight’ delen we succesverhalen van onze lezers die het voor elkaar hebben gekregen om hun boek uit te geven. Dit keer het verhaal van Esther Overbeeke, die het kinderboek Het geheim van Floep en de Bos-Paramoefkies uitbracht.
In mijn boek ‘Het geheim van Floep en de Bos-Paramoefkies’ leer je de kleine, eigenwijze Floep kennen. Je beleeft zijn strijd met vooroordelen, onbegrip en gevangenschap. Het is een kinderboek: als voorleesboek geschikt vanaf 5 jaar, en om zelf te lezen voor kinderen vanaf plusminus 10 jaar. Een korte samenvatting:
Floep is bijzonder. Niet omdat hij klein en groen is; dat zijn alle Bos-Paramoefkies. Nee, Floep is bijzonder omdat hij niet bang is voor de grote, gemene Megamoefkies; die volgens de verhalen maar wat graag op een handje ongezouten Paramoefkies knabbelen. Als er gevaar dreigt en alle Paramoefkies zich bibberend verstoppen, ziet Floep zijn kans en ontsnapt hij uit het dorp. Wat staat hem te wachten in het grote, donkere bos?
De boodschap die ik kinderen met mijn boek mee wil geven is:
Doe niet zomaar iets omdat anderen zeggen dat het zo hoort. Volwassenen hebben het ook wel eens mis; en zouden wat vaker naar kinderen moeten luisteren. (Wel je spinazie opeten hé, dat is gewoon gezond). Uniek zijn is iets positiefs, als iedereen hetzelfde was hadden we een doodsaaie wereld!
Ik moest stevig mijn best doen in de zoektocht naar een uitgeverij voor mijn boek! De ‘grote jongens’ krijgen zo ontzettend veel manuscripten binnen, het is echt niet makkelijk om daar binnen te komen als startende schrijver zonder connecties. Uitgeverij Boekscout belde me uiteindelijk na maanden vol afwijzingen met het fantastische nieuws dat ze helemaal enthousiast waren over mijn manuscript, en het uit wilde geven! Ik zweefde de hele week na dat telefoontje op een roze wolk rond. Daarna begonnen drie megadrukke maanden waarin ik het manuscript corrigeerde, illustraties afmaakte, de cover ontwierp, constant schakelde met de uitgeverij, midden in de nacht wakker schrok en to-do lijstjes maakte, en zo meer. Dat was best een uitdaging; al die deadlines in combinatie met 4 dagen per week werken, en een gezin wat ook nog af en toe wat aandacht wil (gek hé?). Na de laatste correctieronde dacht ik even rust te hebben, maar nee; het Promotieplan vroeg aandacht. Begrijp me niet verkeerd: I love it! Maar het was af en toe best even naar ‘adem’ snakken, haha.
Stukken tekst verwijderen waar je met bloed, zweet en tranen aan gewerkt hebt! Ik merkte dat mijn intro te lang, te taai en te beschouwend was. Ik probeerde het eerst op te lossen door kleine stukjes tekst te schrappen: waardoor er onsamenhangende hoofdstukken ontstonden met hier en daar een hilarische zin die nergens op sloeg. Het weggooien van hoofdstukken vond ik héél moeilijk. Toch was het echt goed; toen ik hoofdstuk 1, 2, en 3 compleet verwijderd had ontstond er een nieuw eerste hoofdstuk dat mijn boek vanaf bladzijde 1 véél spannender maakt.
Onlosmakelijk verbonden met het punt hierboven is mijn tweede grootste uitdaging geweest: de neiging om alles uit te leggen onderdrukken. “Zullen ze dit wel snappen?” dacht ik bij alles. Dan schreef ik er weer twee bladzijdes bij over een fruitboomgaard in het dorp. Maar veel uitleg maakt saai, en voorspelbaar. Ook is veel achtergrondinformatie simpelweg niet relevant. Dus verwijderen maar weer die fruitboomgaard, snik. Leave something for the imagination!
Héél veel! De meest waardevolle les die ik van Schrijven Magazine heb gekregen is: Show (de lezers), don’t tell! Dit is een veelbesproken punt in het magazine, en het is echt hét verschil tussen een goed verhaal, of een afknapper. Een situatie/een vibe/een gevoel ‘schilderen’ met je woorden, in plaats van het letterlijk en vlak op te schrijven, is echt een kunst. En het mooie is dat dit op heel veel manieren kan. En dat je het jezelf aan kunt leren als je het maar oefent, oefent, oefent! Als je er bewust van bent ga je het vanzelf zien in je tekst.
Een voorbeeld van een letterlijke beschrijving van de situatie:
“Ze hoorden dat het gevaar dichterbij kwam. Floep zag dat zijn moeder bang was.”
Als je de lezer wilt laten zien/voelen/ervaren kun je het ook zo beschrijven:
“Hoe lang nog voordat het er zou zijn? Floep volgde haar met zijn ogen, zoals ze daar plotseling door de kamer schoot als een opgejaagde kat. Haar ogen zo groot als schoteltjes, haar huid lijkbleek. Hij kon haar halsslagader bijna zien kloppen, of was dat zijn verbeelding?”
In beide zinnen is het duidelijk dat de moeder in dit voorbeeld bang is voor naderend gevaar. De eerste zin is echter saai, het slaat het verhaal dood. In zin twee hangt er een geheimzinnige sluier om de situatie heen: je weet nog niet alles, maar de dreiging is voelbaar.
Schrijven Magazine is absoluut een aanrader voor iedere schrijver, lezer, artistiekeling, creatieveling, en zo meer. Het is naast nuttig ook gewoon leuk om ervaring op te doen via mensen die dezelfde interesse hebben, en er werk van hebben gemaakt! Zij weten duidelijk waar ze het over hebben, en hebben al meer ontdekt dan jij! Ik steek er iedere maand weer iets van op!
Ja: geef gewoon niet op.
Lekker cliché, maar met een goede reden. Je kunt heel veel bereiken met doorzettingsvermogen en wilskracht. Ik heb tientallen afwijzingen gehad, ging echt wel aan mezelf twijfelen, maar besloot dat dit mijn droom was en dat ik er hoe dan ook ging komen. Ik vond dat ik na 2,5 jaar werk best mijn resultaat bij mensen op mocht dringen, haha. En gelukkig zijn veel mensen dat met me eens! Als je twijfelt aan het niveau van je werk: heel goed, dat maakt het beter. Ik zou mijn eerste versie zelf niet meer terug kunnen lezen zonder hoofdschuddend op ‘de schrijver’ te mopperen dat het prutswerk is. Mijn tip: gewoon door ploeteren: met een snufje liefde, een wolkje fantasie en een vat vol passie ontstaat er zonder twijfel magie!
Ben je geinteresseerd in het boek? Het is te krijgen via Bruna en Bol.com.
Heb jij recent je boek uitgebracht, of staat dit te gebeuren? En heeft Schrijven Magazine jou enorm geholpen bij het schrijven van jouw boek? Of misschien heb je een schrijfcursus van ons gevolgd of heeft een manuscriptbeoordeling je goed geholpen? Neem dan contact op via dit mailadres, subjectregel ‘In de spotlight’. Vertel in zo’n 250 woorden hoe je boek is of wordt uitgegeven en op welke manier Schrijven Magazine je heeft geholpen. Wie weet nemen we contact met je op en zie je jezelf terug in deze rubriek!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!