Droom- of horrorscenario? Je boek op het witte doek

In Schrijven Magazine nummer 3 van 2015 staat een artikel van Guus Bauer. Hier volgt de rest van het artikel. Bestel het nummer hier na.

Weerspiegeling van het bestaan

Philippe Claudel: ‘Ik gebruik mijn films om de balans op te maken van de ideeën die ik in mijn romans en verhalen naar voren heb gebracht, maar verder zijn deze twee disciplines naar mijn gevoel gescheiden, al was het alleen maar wat de taal betreft. Mijn scenario’s bevatten veel meer autobiografische elementen dan mijn boeken. Om een goed script te kunnen schrijven, moet je namelijk dicht op het leven staan, niet “wereldvreemd” zijn. Als het goed is, is een film achtereenvolgens voor de scenarioschrijver, de filmer en de kijker een weerspiegeling van het bestaan, iets waarin rechtvaardiging voor het eigen leven te vinden is. Het is daarbij zaak dat de scenarioschrijver zich realiseert dat de taal af en toe best tekort mag schieten. Het beeld kan als vangnet dienen.’

Appeltje eitje

Charles Lewinsky: ‘Het schrijven van een script voor een tv-serie door een ervaren romancier is als het beklimmen van een termietenheuvel door een alpinist. Het is werk waardoor bij mij de schoorsteen kon roken, waardoor ik me bezig kon houden met “serieuze zaken de literatuur betreffende”. Ik heb in één manische week weleens een heel seizoen met afleveringen voor Tatort geschreven omdat ik – geld is schrijftijd – ruimte nodig had voor een roman die al heel lang in mijn hoofd rondtolde. Het lot van de familie Meijer namelijk. Zodra zo’n complex project achter de rug is, keer ik toch terug naar mijn eerste schrijfliefde. Ik ben begonnen als dramaturg en beleef er nog steeds veel plezier aan wanneer mijn teksten uit de coulissen komen.’ 

Bron

www.schrijvenonline.org