Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Verhalen vertellen is waarvoor Andrew Stanton geboren is. Hij schreef het scenario voor de films Toy Story, Finding Nemo en WALL-E. In een TED talk verklapt hij zijn geheime ingrediënten voor een goed verhaal.
De mens houdt van verhalen, dat wie is we zijn en wat ons heeft gemaakt. Niets geeft een beter gevoel dan wanneer we verbinding maken met een verhaal. Daarbij komt ook dat wij gemaakt zijn om te willen zorgen en lief te hebben. De kunst is om deze twee samen te voegen. Laat je lezer emotioneel, intellectueel en esthetisch geven om de hoofdpersoon in je verhaal. Zorg dat de lezer wordt meegesleurd en gelijk een verbintenis heeft.
Maak vanaf het begin een belofte aan je lezer. Beloof dat je verhaal ergens toe leidt en dat het waard is om te lezen. Dit kan je om veel manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan de zin “Er was eens...”
Het verhaal wordt dan vertelt en een (goed) einde is al in zicht. Een goede belofte doen aan het begin van je verhaal is zoals het spannen van een elastiek en iedereen kijkt vol verwachting waar hij naar toe schiet.
Antwoorden geven aan het begin van je verhaal is geen goed idee. Laat de lezer zelf denken. Met behulp van bepaalde elementen, in de juiste volgorde en de goede manier van vertellen kan de lezer de problemen zelf oplossen. Zo wordt de aandacht voor je verhaal ook goed vastgehouden. De lezer moet aan het werk, maar laat dit als schrijver jouw geheim zijn. Het hoeft niet duidelijk te zijn dat er gewerkt moet worden.
Elk personage in je verhaal moet een ruggengraat hebben. Zorg voor een innerlijke drijfveer, voor ieder doel waar ze naar streven, maar soms moeilijk bereiken. Een soort van jeuk op een plek waar ze niet kunnen krabben. De doelen kunnen klein, maar ook heel groot zijn. Om deze doelen te bereiken kunnen je karakers goede of juist hele slechts keuzes laten maken
Als alles statisch zal worden in je verhaal gaat hij ten onder. Het leven is nooit statisch en hoort ook niet statisch te zijn. Een uitspraak van een Britse toneelschrijver, William Archer luidt: “Drama is voorgevoel, vermengd met onzekerheid.”
Wanneer je een verhaal vertelt, moet het publiek willen weten wat er verder zal gebeuren. De conflicten moeten worden opgebouwd en twijfel gecreëerd. Daardoor moet de afloop onzeker zijn.
Meer weten over de TED TALK? Je vindt hem hier:
https://www.youtube.com/watch?v=KxDwieKpawg&t=629s
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.