Afbeelding
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Centraal in alle verhalen staat een held met een doel. De held wil iets, maar wordt daarin tegengewerkt. Hoe creëer je zo’n krachtige combinatie van een hoofdpersoon die iets wil en een tegenkracht die zorgt dat de held het doel tergend langzaam bereikt - of misschien helemaal niet? Onze hoofdredacteur Frank Noë legt het uit in het komende nummer van Schrijven Magazine.
De term strevende held is gemunt door Thomas Rosenboom in Aanvallend spel. Volgens hem hebben alle klassiekers die we nu nog graag lezen één ding gemeen: een hoofdpersonage dat ergens naar streeft. Dat kan bijna alles zijn. Het kunnen grote doelen zijn: gerechtigheid, genade, verlossing of liefde, maar ook kleinere: betekenis, zin, erkenning. Of juist heel concrete doelen. Rosenboom heeft een voorkeur voor dat laatste: ‘In een goed verhaal leef je met een hoofdpersoon mee die iets menselijks wil. Het geluk bijvoorbeeld. Maar dat is een veel te vaag streven; iedereen wenst het geluk. Je moet dat beeldender, concreter maken. Dus niet het geluk, maar zeg: een bootje. De hoofdpersoon denkt met een bootje gelukkig te worden. En dat lukt dan niet.’ Een bootje, een witte walvis.
'Wat wil Frans Laarmans? Kaas verkopen.
Wat wil kapitein Ahab? Moby Dick doden.
Wat wil Dorian Gray? Eeuwig jong blijven.
Wat wil Madame Bovary? Een andere man.'
Het doel moet in ieder geval essentieel zijn voor de held. De held moet niet op een ochtend wakker kunnen worden en denken: ach, die erkenning van mijn vader, boeien. Ik ga gewoon door met mijn leven.
Wil je alle tips lezen? Je vindt ze in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór donderdag 23 juli 16:00 u. dan krijg je dit nummer thuis.
Welkomstkorting Geef Schrijven Magazine cadeau
Abonnees ontvangen dit nummer omstreeks 7 augustus.
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!