Start » Nieuws » De gereedschapskist van de schrijver: Openingszinnen

De gereedschapskist van de schrijver: Openingszinnen

11 Juni 2017

 OpeningszinnenDeze week in De gereedschapskist van de schrijver: openingszinnen. Hoe schrijf je een pakkende openingszin? Welke soorten openingszinnen zijn er? Wij helpen je op weg!

1. Open met een opvallend statement

Je kunt je boek openen met het verkondigen van een principe. Bijvoorbeeld zoals Tolstoj doet in Anna Karenina: ‘Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze.’
Omdat het een opvallend statement is, zal de lezer direct geïnteresseerd zijn naar je boek en naar hoe dit principe verder in je verhaal is verwerkt.

2. Open met een (simpel) feit

Je kunt je boek ook beginnen met het vermelden van een eenvoudig feit. Zo’n openingszin lijkt op een zin die je zou gebruiken wanneer je het verhaal niet op zou schrijven, maar aan iemand zou vertellen. (Een beetje zoals een anekdote.) Zoals dit voorbeeld uit Het diner van Herman Koch. ‘We gingen eten in het restaurant.’ Het noemen van een simpel feit schetst de hele setting van het boek en trekt je lezer in het verhaal.
Je kunt met de openingszin ook al meer duidelijk maken over je personage, zoals in Multatuli’s Max Havelaar. ‘Ik ben makelaar in koffie en woon op de Lauriergracht no. 37.’

3. Combineer een algemeen feit met een specifieke gebeurtenis

Het combineren van een algemeen feit met een specifieke gebeurtenis rondom de personages, is ook een sterke opening. Het positioneert je personages in een grotere ‘werkelijkheid’ en zoomt daarbij direct in op hun situatie. In dit voorbeeld uit Rituelen van Cees Nooteboom wordt een algemeen feit (de aandelen van Philips) gekoppeld aan een tragische gebeurtenis (een zelfmoord). ‘Op de dag dat Inni Wintrop zelfmoord pleegde stonden de aandelen van Philips op 149.60.’


4. Een introductie van de vertelstem

De eerste zin kan ook gebruikt worden om de vertelstem te introduceren. Je laat je lezer daarmee direct kennismaken met de protagonist en diens kijk op de wereld. J.D Salinger doet dit in zijn The Catcher in the Rye. ‘Als je het echt allemaal wil horen, dan wil je waarschijnlijk eerst weten waar ik geboren ben en wat een waardeloze jeugd ik heb gehad en wat mijn ouders allemaal gedaan hebben voordat ze mij kregen en meer van dat soort sentimentele gelul, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om het daarover te hebben.’
De eerste zin creëert hier gelijk een levendig beeld van het karakter van protagonist Holden.

Hulp nodig bij het schrijven van jouw openingsszin?
Kijk hier voor tips! 

Bron: Writer's Digest 

Door Lotte van den Elsen 

« terug naar het nieuwsoverzicht

Gerelateerd nieuws:

- De gereedschapskist van de schrijver: boekeindes
- De gereedschapskist van de schrijver: Beeldspraak
- Beter leren schrijven? Volg een schrijfcursus bij de Schrijven Online Academie
- Schrijven Magazine presenteert: literair tijdschrift Alice


Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN