Start » Nieuws » De gereedschapskist van de schrijver: boekeindes

De gereedschapskist van de schrijver: boekeindes

4 Juni 2017

I boekeindesn deze editie van De gereedschapskist van de schrijver: boekeindes. De meeste schrijvers zullen de vraag ‘hoe loopt het af?’ wel eens gehoord hebben of deze zichzelf hebben gesteld. Lees hier welke zaken je in overweging moet nemen bij het schrijven van jouw verhaal- of boekeinde.

Het open einde

Het einde is onduidelijk. Er wordt gehint naar wat er gaat gebeuren, bijvoorbeeld naar wat het hoofdpersonage zal doen, maar het einde blijft open voor interpretatie van de lezer. Een open einde kan heel goed werken, het geeft de lezer de ruimte om het verhaal zelf in te vullen en er zal ruimte zijn voor discussie. Houd echter wel rekening met je publiek. Wanneer je verhaal erg opbouwt naar een climax (zoals vaak het geval is bij een thriller of drama), is een open einde niet altijd ideaal. Als te veel vragen onbeantwoord blijven, kan de lezer zich bedrogen voelen.

Het realistisch einde

Het realistische einde lijkt op het open einde, alhoewel er hier wel duidelijk wordt beschreven hoe het verhaal eindigt en wat het hoofdpersonage gaat doen. Er zijn echter geen heftige plottwisten of dramatische wendingen, bij het realistische einde kabbelt het verhaal verder op dezelfde lijn. Dit einde is dus niet erg verrassend, maar het past wel bij verhalen die gesitueerd zijn rondom alledaagse dingen.

Het ronde einde

Het ronde einde is een veel gekozen afloop van een verhaal. Het verhaal eindigt waar het is begonnen. Dit kan heel letterlijk zijn (de slotscène is de openingsscène), maar het kan ook zo zijn dat de situatie weer ongeveer soortgelijk is als in het begin van het boek. Een rond einde kan de lezer veel voldoening geven: obstakels die de personages op hun pad kregen, zijn overkomen en alles is weer terug bij af. Het ronde einde kan echter ook negatief zijn, als de beginsituatie een slechte situatie was.

Het einde met een plottwist

Een einde schrijven dat de lezer met geen mogelijkheid zag aankomen… Het is niet makkelijk, maar het kan. Een einde met een wending past het best bij verhalen die spannend of dramatisch zijn, niet bij ‘kleine’ ingetogen verhalen.
Het schrijven van een plottwist kan natuurlijk niet zomaar, hier moet lang over nagedacht zijn. Vaak heeft de schrijver in dit geval het einde al in zijn hoofd, voordat hij een woord op papier heeft. Het is niet aan te raden om plotseling een plotwending te bedenken, omdat er dan een grote kans is dat er andere zaken in je verhaal niet meer kloppend zijn. Zorg er tevens voor dat de plottwist niet te extreem is, het kan de geloofwaardigheid van de rest van je verhaal aantasten. Een mooi voorbeeld van een einde met een plottwist is de film Fight Club. 

Het ‘happy’ einde

Een happy ending, het is niet alleen voor sprookjes! Het verdwenen kind is opgespoord en wordt herenigd met zijn ouders, de eenzame hoofdpersoon vindt eindelijk zijn grote liefde, iemand komt na een heftige reis weer veilig thuis… Happy endings kunnen in allerlei soorten genres voorkomen. Een positief einde kan ook tegelijkertijd een rond einde zijn, maar dit hoeft niet per se. Bij sprookjes bijvoorbeeld, begint de held(in) vaak in een ‘slechte’ situatie en eindigt met een lang en gelukkig leven. De happy ending schuilt dan vaak in een plotontwikkeling. Maar een happy einde kan ook schuilen in een psychologische ontwikkeling: het hoofdpersonage heeft iets over zichzelf of over de wereld geleerd.

Het tragische einde

De lezer wordt er niet vrolijk van, maar een tragisch einde kan wel heel sterk, ontroerend of zelfs mooi zijn.
Een tragisch einde kan ervoor zorgen dat een verhaal de lezer nog lang bijblijft, bijvoorbeeld omdat het luguber is. Een goed voorbeeld hiervan is de verfilming van Stephen Kings The Mist. Ieder die deze film heeft gezien zal zich het einde nog goed herinneren.
Tragische eindes kunnen echter ook tragisch zijn op een meer ingetogen manier. Twee geliefdes die toch niet samen eindigen of een personage dat zich op de een of andere manier voor een ander opoffert bijvoorbeeld.

Kijk voor meer ideeën over boekeindes hier

Bronnen :
Writer's Digest 

« terug naar het nieuwsoverzicht

Gerelateerd nieuws:

- De gereedschapskist van de schrijver: Emoties
- De gereedschapskist van de schrijver: Beeldspraak


Tags:
Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee