Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Backfire als schrijftechniek - deel 2
In Backfire als schrijftechniek - deel 1 heb ik het probleem beschreven dat Jimmy McGill in Better Caul Saul probeert op te lossen. Dat doet hij creatief maar uiteraard gaan de zaken horribly wrong – backfires. Slippin’ Jimmy is echter niet voor één gat te vangen.
Over naar Spoiler Twee.
Jimmy’s creatieve oplossing
Jimmy vertelt Kim niets van zijn plannetje, want wat hij gaat doen is hoogst onethisch en strafbaar. Hij sluipt ‘s nachts Chucks huis binnen, steelt uit de stapels dossiers van Mesa Verde de paperassen voor hun aanvraag voor een nieuwe banklicentie, gaat daarmee naar een copyshop die 24 uur open is, en verandert het adres van Mesa Verde door huisnummer 1261 te veranderen in 1216. Het kost hem haast de hele nacht, maar uiteindelijk heeft hij perfect vervalste papieren, die hij weer terugstopt in Chucks dossiers.
Bij de zitting van rechtbank, waar Mesa Verde en Chuck de aanvraag indienen, blijkt het adres niet te kloppen, waardoor de aanvraag opnieuw moet gebeuren. Dat brengt Mesa Verde ernstig in de problemen.
Mesa Verde, onaangenaam verrast door zo'n stomme slordigheid van HHM, klopt weer bij Kim aan. Joechei, probleem opgelost.
Dat dacht je maar. Spoiler Drie.
Backfire – de eerste
Chuck kan niet geloven dat hij zo’n stomme fout heeft gemaakt en algauw komt hij op het idee dat Slippin’ Jimmy er de hand in heeft gehad. Jimmy ontkent uiteraard, verontwaardigd dat Chuck hem van zoiets verdenkt. Hij en Kim, evenals Howard, bezweren hem dat zo’n foutje iedereen kan overkomen, shit happens, bygones, movin’ on. Maar Chuck blijft overtuigd van Jimmy’s smerige spel.
Op zoek naar bewijs bedenkt Chuck dat Jimmy een copyshop nodig moet hebben gehad, dus komt hij al snel bij de 24-uurs copyshop uit, waar intussen Jimmy de jongen die de nachtdiensten draait heeft omgekocht. Als Chuck ’s avonds met de copyshopjongen gaat praten, houdt Jimmy buiten op een afstandje een beetje nerveus de boel in de gaten. Hij ziet dat Chuck zich steeds meer opwindt en dan, vanwege zijn ‘aandoening’, duizelig wordt, valt en met zijn hoofd tegen een scherpe tafelpunt slaat. Jimmy rent meteen naar binnen en belt een ambulance.
Dat was een onverwacht en naar gevolg van zijn creatieve oplossing.
Maar het gaat verder. Spoiler Vier.
Backfire – de tweede
Chuck ligt in het ziekenhuis. Uiteindelijk blijkt zijn hoofdwond mee te vallen. Maar als Chuck weer naar huis mag, blijkt hij zwaar depressief omdat hij kennelijk aan het dementeren is – zo’n fout maken in zo’n belangrijke kwestie, dat was hem vroeger nooit overkomen. Jimmy en Kim blijven op hem inpraten dat het iedereen had kunnen gebeuren, maar Chuck wil niet luisteren en als Jimmy ontdekt dat Chuck zich vanwege zijn beginnende ‘dementie’ met vervroegd pensioen uit HHM heeft teruggetrokken, bekent hij zijn nachtelijke vervalsing.
Chuck is verbijsterd. Maar als Jimmy wegloopt, met gebogen schouders en een dagvaarding wegens fraude in het verschiet, slaat Chuck zijn foliemantel open en zien we dat hij het hele gesprek, inclusief Jimmy’s bekentenis, heeft opgenomen.
Chuck heeft zijn jongere broer bespeeld op een manier die Slippin’ Jimmy niet had misstaan en misbruik gemaakt van diens liefde voor hem.
Backfire.
Hoe het verder met Slippin’ Jimmy gaat? Dat weten we pas in 2017, als seizoen 3 van start gaat.
Hoe ontwerp je backfires?
In 6 zinnen:
1. Maak een tabel.
2. Zet in de eerste kolom de naam van je belangrijkste personages.
3. Zet in de 2e kolom per personage wat hij/zij wil en begeert; één doel per regel.
4. Zet in de 3e kolom per doel wat het probleem is dat het doel blokkeert.
5. Zet in de 4e kolom per doel de strategie van je personage om het probleem op te lossen en het doel te bereiken.
6. Zet in de 5e kolom de backfire: hoe keert de oplossing zich tegen je personage.
Oké, nog een 7e zin: denk eraan dat de oplossing van personage A het probleem van personage B kan zijn, en gebruik dat.
Nog twee tips erbij
Een: Kies voor je backfire acties die direct worden ondernomen. Want een personage dat op zijn/haar tanden bijtend een nare periode uitzit heeft natuurlijk ook een strategie, maar dat zet niet zoveel zoden aan de dijk voor je spanningsboog.
Twee: De actie die je personage onderneemt kan in lijn zijn met diens karakter, maar dat hoeft niet per se, want wanhopige situaties laten wanhopige mensen wanhopige acties ondernemen. Verzin originele acties. Zolang het maar geloofwaardig is - dat geldt voor alles wat je schrijft.
Backfire away!
Door Miriam Wesselink
- Is informatieanalist van beroep.
- Is schrijver omdat ze schrijven heerlijk vindt.
- Schrijft momenteel aan een boek.
- Schrijft ook artikelen op haar schrijftipswebsite Singularity.nl.
- Schrijft zo nu en dan een kort verhaal en publiceert dat dan ook op haar site.
- Twittert over van alles en nog wat.
- Heeft als motto: ik bid niet maar vloek wel.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!