#587 Hᴏᴡ Dᴏ Yᴏᴜ Dᴏ? (en het liedje dat ik toevallig luister en dat bij deze de titel is, of misschien wel een een boer met kiespijn poging om de grap te kraken)
ᴇɴ ʜᴇᴛ ʟɪᴇᴅᴊᴇ ᴅᴀᴛ ɪᴋ ᴛᴏᴇᴠᴀʟʟɪɢ ʟᴜɪsᴛᴇʀ ᴇɴ ᴅᴀᴛ ʙɪᴊ ᴅᴇᴢᴇ ᴅᴇ ᴛɪᴛᴇʟ ɪs, ᴏғ ᴍɪssᴄʜɪᴇɴ ᴡᴇʟ ᴇᴇɴ ᴇᴇɴ ʙᴏᴇʀ ᴍᴇᴛ ᴋɪᴇsᴘɪᴊɴ ᴘᴏɢɪɴɢ ᴏᴍ ᴅᴇ ɢʀᴀᴘ ᴛᴇ ᴋʀᴀᴋᴇɴ.
al meer dan elf
jaar delen we op
Schrijv en online
een wekelijkse schrijf op
dracht met hulp
van de coaches ♡
zijn er: bijna 600 op
drachten voorbij
gekomen waarbij
sommigen van jullie
al
jaren
mee
schrijven
dank daarvoor!
echter is de groep schrijvers
op het forum
steeds kleiner
geworden
en ...
(ɹɐɐʍ ʇǝᴉu ʅɐɐʇoʇ sᴉ ʇᴉp ;uᴉzuo ǝp ʇɹɐʇs ɹǝᴉɥ)
------------------------------
- Link naar opdracht 'kant-en-klaartje' (ik weet het deze keer niet te rijmen)
- Link naar oorspronkelijke tekst: https://schrijvenonline.org/forum/themaforums/wek…

Hoi Tinus, je hebt je lekker…
Hoi Tinus, je hebt je lekker uitgeleefd. Persoonlijk iets te onrustig voor mij. De nadruk lijkt nu meer op de lay-out te liggen dan de inhoud. De tekst/boodschap wordt daardoor overschaduwd, althans is mijn bescheiden mening.
De toevoeging in de titel had naar mijn idee ook ergens onderaan de tekst gemogen of zelfs weggelaten mogen worden.
Het zal het tijdstip zijn…
Het zal het tijdstip zijn dat ik het heb geplaatst.
Ik had 'art brut' in gedachten halverwege bij het vormgeven, en de onrust heb ik expres overdreven. Dat het zo overkomt is deze keer precies de bedoeling.
Gewoon een vers schrijven was misschien makkelijker geweest.
Dit zou de versie zijn…
Dit zou de versie zijn zonder fonts
------------
Hᴏᴡ Dᴏ Yᴏᴜ Dᴏ?
Al meer dan elf jaar
delen we
op Schrijven Online
een wekelijkse schrijfopdracht
Met hulp van
de coaches ♡
zijn er:
bijna 600 opdrachten
voorbij gekomen
waarbij sommigen van jullie
al
jaren
mee
schrijven
Dank daarvoor!
-----------
Ik vindt het moeilijk om in een opdracht als deze veel creativiteit toe te voegen.
Een knuffel voor jou Tinus…
Een knuffel voor jou Tinus. Ik vind het ook moeilijk.
Dag Tinus, Ik heb niet…
Dag Tinus,
Ik heb niet zoveel bezwaar tegen je oorspronkelijke opmaak.
Volgens mij - zonder er verstand van te hebben - kan poëzie, dus ook vrijs vers, verrijkt worden door typografie.
Dat zie ik in jouw oorspronkelijke tekst terug.
Daar heb je volgens mij echt aandacht aan besteed en daarin bewuste keuzes gemaakt. Ook door het gebruik van kleuren.
Knap.
De titel? Die zou ik uitdagend willen noemen, naar de redactie.
Vooral door de toelichting/toevoeging:
'Echter is de groep schrijvers
op het forum
steeds kleiner geworden en ... (hier start de onzin; dit is totaal niet waar)'
'Onzin' is het woord dat jij gebruikt. Maar ik ben daardoor aangezet even gaan graven. En inderdaad, ik zie niet dat er echt sprake is van minder deelnemers.
Soit. Ik las het met plezier. Mede door de titel en opmaak/typografie.
Ter verheldering: het gaat…
Ter verheldering: het gaat niet om het aantal schrijvers die de opdrachten invulling geven, maar om deelnemende coaches. Dat groepje is flink geslonken, zodat er te veel neerkomt op de schouders van coaches die zich wel inzetten
Tinus,
Je hebt getracht een (bestaande) tekst om te zetten in visuele poëzie, zoals Paul van Ostaijen dit een periode deed. Dat vind ik een mooi idee en prijzenswaardig. Helaas slaag je hier mijns inziens niet helemaal in. Bij visuele poëzie moeten woord en beeld (typografische vormgeving) elkaar versterken. Hier gebeurt dat niet je had bijvoorbeeld woorden als 'schrijver' en 'schrijven' met schrijfletters kunnen weergeven. Nu heeft dit alles meer weg van een losgeldbriefje uit oude detectivefilms en -series.
Leuk idee, maar kijk eens hoe andere visuele dichters het aangepakt hebben.
De dichtcoach
Een probleem was ook wel de…
Een probleem was ook wel de beperkte mogelijkheden hier. De geschreven letter, zoals ik die op het einde gebruik, is eigenlijk afschuwelijk (overigens is dat op iedere computer anders, het font kan niet specifiek worden gekozen). Maar toen ik eenmaal deze weg was opgeslagen bleef ik erin hangen. Misschien kan ik nog wens een linkje sturen naar een plaatje van iets hoe het er goed uit zou kunnen zien.
Het aantal coaches. Daaraan…
Het aantal coaches. Daaraan kan best een mouw worden gepast. Jij bent erg goed, waarde coach, waarvoor dank, maar iets minder grondig, snel en volledig werkt ook nog wel.
Een tweewekelijkse opdracht kan ook - elders wordt toch geklaagd dat dit forum veel te actief is.
Weliswaar is er bij mijn weten niemand (zelfs Bruno niet) vanaf hier literair doorgebroken, maar leuk en leerzaam blijft het!
Anyway, ik snap ook wel dat ze zeggen: 'Na 600 opdrachten is het tijd voor iets nieuws'.
Hallo Tinus, Je hebt mij…
Hallo Tinus,
Je hebt mij verrast met de keuze om te speeltje met lettertype en kleur. Zou niet bij mij opkomen. Dus leerzaam voorbeeld.
En slim gekozen onderwerp :-)
Ik heb wat aanpassingen…
Ik heb wat aanpassingen gemaakt. Vooral de verschillende lettergroottes verminderd. Maar het is eigenlijk nog steeds lelijk (misschien ook wel toepasselijk).
En Ha Tinus! Ik vond je…
En Ha Tinus! Ik vond je eerste versie weliswaar schreeuwen, maar ook wel een leuke verkenning. De tweede versie bereikt me meer door meer rust.
Een vaste community lijkt me nou niet het enige streven achter dit forum en er komt best vaak nieuw enthousiasme en talent langs. Er mag van mij ook wel wat meer een hoge lat en eerlijke feedback (haha, ik lees weleens de juryreacties op VVDM 😀).
In de amateurmuziek (koren, bands, orkesten) is het ook vaak een spanningsveld om zowel de sfeer als de kwaliteit hoog te krijgen en houden, gebaat bij de zachte en weleens harde waarheid.
Die vvdm feedback kan hard…
Die vvdm feedback kan hard aankomen, maar is wel heel scherp. Musonius kan dat overigens ook heel goed. Hij is minder hard, maar wel scherp en uitgebreid.