- Gewone gebruiker
- Pluslid
- Administratie
- Stagiair
- Redacteur
- Uitgever
Lieve schrijvers: de wekelijkse stopt
Beste schrijvers,
Al meer dan 11 jaar delen we op Schrijven Online een wekelijkse schrijfopdracht. Met hulp van de coaches zijn er bijna 600 opdrachten voorbijgekomen, waarbij sommigen van jullie al jaren mee schrijven. Dank daarvoor!
Echter is de groep schrijvers op het forum steeds kleiner geworden en hebben we besloten dat het tijd wordt om te stoppen met de wekelijkse schrijfopdracht. Eind december zal de laatste opdracht verschijnen. We houden dit deel van het forum voorlopig nog actief, dan kunnen jullie nog in het archief terugkijken. Mocht dit veranderen, dan laten we dat uiteraard weten.
We hopen in de toekomst een nieuwe vorm te geven aan het idee, zodat we schrijvers kunnen blijven stimuleren om aan de slag te gaan.
Nogmaals bedankt voor jullie mooie verhalen en feedback op elkaar!
Met hartelijke groet,
Frank Noë en Maaike Gunsing

Wat enorm jammer. Heel erg…
Wat enorm jammer. Heel erg bedankt voor jullie inzet.
Dit is echt enorm balen…
Dit is echt enorm balen.
Maar eerlijk gezegd had ik het verwacht.
Er zit een commercieel model achter deze site en dus ook achter dit onderdeel van het forum.
Deze site bloedt langzaam dood.
Ook dit onderdeel.
Kwantiteit lijkt ook hier te prevaleren boven kwaliteit.
Het is wat het is, zeggen ze dan vaak bij darten. Ook commercieel steeds minder interessant.
Ik bedank de coaches en alle deelnemers.
Het was voor mij in het verleden en gedurende het laatste jaar een ankerpunt en een uitdaging.
Ik heb er van geleerd en vooral ook genoten van de bijdragen die ik mocht lezen.
Ik las veel kwaliteit. Ik genoot en geniet nog even. Maar dat is geen verdienmodel.
Over de nieuwe vorm? Geef…
Over de nieuwe vorm?
Geef coaches in de nieuwe vorm de vrijheid om te reageren buiten de sandwichmethode.
Gewoon zeggen waar het op staat.
Want ik lees echt veel kwaliteit - zover ik dat kan beoordelen - maar ook wel bagger en dan teveel reacties van coaches waarvan ik denk dat ze de opdracht hebben om mensen te binden en de mensen willen ontzien.
Dat werkt niet.
Dat kan serieuze deelnemers wegjagen.
Te vaak heb ik positieve reacties van coaches gelezen op inzendingen waarbij - naar mijn bescheiden mening - nogal wat kritische kanttekeningen op zijn plaats waren.
Neem jezelf als site serieus, als forumonderdeel, als coach.
Dan groeit ook het aantal (serieuze) deelnemers.
Zo hechtte ik op momenten meer waarde aan de goed geformuleerde reacties van leden dan aan de slordige 'stimulerende' snel geschreven reacties van coaches.
Ook medeleden mogen nadenken.
Ik las vaak nietszeggende complimenten over en weer gaan. Please to be pleased, dacht ik dan.
Maar wat je wil, als je echt wil schrijven, als je daarin wil groeien, is oprechte kritiek. In welke vorm dan ook.
Ik hoop dat dat bij de nieuwe opzet wordt meegenomen.
Jammer dat de wekelijkse…
Jammer dat de wekelijkse opdracht gaat stoppen. Dankzij een van die opdrachten heb ik samen met forumlid Ton Badhemd een eerste boek uitgebracht. Niet per se een bestseller :-), maar zeker een ervaring om nooit te vergeten. Ook de drie publicaties in Schrijven Magazine koester ik met trots.
Ik sluit me aan bij Angus. Naast gefundeerde feedback miste ik ook vaak een gedegen opdracht waar je je tanden in kon zetten. Ik haakte de laatste tijd vaak af door de doe-maar-wat opdrachten.
Ik ga de ingezonden verhalen missen. Ook al deed ik zelf niet mee, de verhalen heb ik altijd gelezen. Ik vind alleen dat ik niet mag reageren als ik zelf niet meedoe.
Dank aan alle coaches die me verder hebben gebracht in het schrijven, zeker ook dank aan alle forumleden die met hun kritische punten en aanwijzingen mijn schrijven hebben verbeterd.
Wat jammer. Ik heb genoten…
Wat jammer. Ik heb genoten en geleerd van ieders bijdrage. Hoop dat de nieuwe vorm niet te lang op zich laat wachten en we elkaar weer vinden.
Dit bericht kwam voor mij…
Dit bericht kwam voor mij als donderslag bij heldere hemel. Ik herken veel van wat Angus zegt. o.a dit aspect: Het was voor mij in het verleden en gedurende het laatste jaar een ankerpunt en een uitdaging.
Ik vind het erg jammer. Ben van het forum, de verhalen en de deelnemers gaan houden. De opdrachten waren voor mij een stok achter de deur om elke week ten minste iets te schrijven. Ook op die momenten dat mijn gezondheid en andere zaken in het leven dit tot een uitdaging maakten. De feedback van de forumleden alsook die van de coaches hebben mij veel gebracht. Ik hoop maar dat er toch een soort doorstart komt en dat ik de leden van het forum nog vaak tegenkom in de schrijfwereld!
Heel veel dank aan de leden, de coaches en de organisatie.
Hee, dat is even jammer! Ook…
Hee, dat is even jammer! Ook voor mij heeft dit forum erg veel betekend, niet in de laatste plaats dankzij de lieve, goede en zo nodig eerlijke mensen hier. Maar altijd besefte ik: gratis bestaat niet, op het blad was ik 1 jaar geabonneerd maar veel meer leerde ik van de interacties hier op het forum. Van de coaches leerde ik: alles kan een opdracht zijn (maar ik zag het niveau wel wat inzakken de laatste tijd). Anyway: aldus ging het ook downhill met het deel 'autobio'. Ik ben benieuwd naar een (hopelijk gratis of betaalbare) doorstart en tot die tijd heel veel dank aan alles en iedereen op SOL!
Jammer dat het forum stopt…
Jammer dat het forum stopt. Ook voor mij is het een wekelijks ijkpunt. Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd, met dank aan de coaches en de forumleden. Helaas verlies ik een voor mij belangrijk stukje contact met de buitenwereld. De cocon die een stukje opengebroken is, zal zich nu weer sluiten. Ik zal jullie missen!
Zeer spijtig dat de…
Zeer spijtig dat de wekelijkse opdracht stopt. Misschien is de leegloop wel te wijten aan de (volgens mij) inspiratieloze opdrachten van de laatste tijd (zoals Fief het noemt: doe-maar-wat-opdrachten). Ook ik ergerde mij soms aan positieve woorden van coaches bij verhalen waar toch het een en ander aan op te merken viel. Het commentaar van medeschrijvers was dikwijls interessanter. Mijn dank aan de coaches die wel interessante opdrachten en feedback gaven en vooral aan alle schrijvers die mij een blik in hun fantasiewereld gunden.
Het moest er ooit van komen…
Het moest er ooit van komen en daar kunnen een rits van redenen voor vernoemd worden. Ik spaar mijn commentaar behalve aan die coaches die dachten toch munt te kunnen slaan uit hun zogenaamde vrijwillige en onbezoldigde medewerking. Ze waren sneller verdwenen dan dat ze gekomen waren. De andere coaches wil ik graag bedanken, ook de collega schrijvers die nu in de kou blijven staan. Voor wie het interesseert, zelf schrijf ik (onder pseudoniemen) op deze forums: https://www.webtales.org/?menu=Home (een beetje ouderwets maar met regelmatig uitdagen zoals 'prikkel' of 'tekst bij foto enz.. ) Daarnaast is er de Belgische https://azertyfactor.be/, het schrijversforum van Creatief schrijven met een tip van de week die door beroepsschrijvers- en dichters gekozen wordt en nog veel meer. Je kan er helaas niet reageren op de schrijfsels, maar je kan ze wel een hartje toekennen als je forumlid bent. Misschien tot ziens en tot schrijfs, ergens. Hartelijke groeten. Gi
Dankje Gi, ik heb mij…
Dank je, Gi.
Ik heb me inmiddels aangemeld bij WebTales en meegedaan aan het fotoverhaal, en ik hoop dat meer mensen die stap zullen zetten.
Tegelijk vroeg ik me af: zou het een idee zijn om anders in de eerste week van januari weer bij opdracht 1 te beginnen en elkaar onderling feedback te geven?
Of is de feedback van de schrijfcoaches voor de meesten juist de belangrijkste reden om mee te doen?
Misschien kunnen we samen kijken of er een andere vorm mogelijk is die toch energie en continuïteit geeft.
Heel jammer. Ik doe ze heel…
Heel jammer. Ik doe ze heel vaak, maar krijg het vrijwel nooit op tijd af. Het was voor mij wel een stok achter de deur om te blijven schrijven. Hartelijk dank in ieder geval, Odile en al die andere coaches voor de tijd jullie hier ruim tien jaar in hebben gestoken.
Jammer dat dit onderdeel…
Jammer dat dit onderdeel gestopt wordt.
Ik heb genoten van de bijdragen en veel gehad aan de feedback van coaches en medeschrijvers. Ook heeft het zelf geven van feedback me veel gebracht. Het dwong mij om net wat kritischer te lezen en daarmee ook over mijn eigen schrijven na te denken. Vaak genoeg vond ik de reacties van de lezers nog waardevoller dan die van de coaches. Er ontstonden ook vaste reactie-gevers met hun 'expertise'gebied, waaraan je in de reactie de deelnemer al kon herkennen. Dat vond ik mooi om mee te maken.
Ook de ontwikkeling naar eigen stijlen en de forse stappen die velen van ons wisten te maken, waren voor mij van meerwaarde.
Ik weet zeker dat ik een aantal van jullie nog eens op schrift tegen zal komen.
Dank jullie wel coaches, schrijvers en lezers: We blijven hoe dan ook wel schrijven, ookal zal ik dit hoekje van internet missen.
@Gi, Bedankt voor de…
@Gi,
Bedankt voor de alternatieven.
@Caitlin,
Ook bedankt voor het bekende alternatief. Je voorstel om op en andere manier samen verder te gaan spreekt mij wel aan.
Ook ik vind dit heel jammer…
Ook ik vind dit heel jammer. Als beginneling heb ik dit forum nog niet zo lang geleden ontdekt. Elke dinsdag kijk ik naar de nieuwe opdracht en ook als ik zelf niets indien, lees ik vaak alle verhalen en commentaren. Ik heb nog niet zo vaak meegedaan uit angst dat mijn niveau nog niet goed genoeg is. Ik wil liever niet onder de afdeling 'bagger' vallen. De keren dat ik wel wat indiende, was ik blij met de reacties en heb ik er veel van geleerd. Dus ik hoop op een betaalbare doorstart en wil alle forumleden en coaches bedanken voor hun feedback.
@Caitlin: ik las net je…
@Caitlin: ik las net je fotoverhaal over de netten op de GGB. Er stonden op dit forum al jaren onderdelen die er niet thuis hoorden, zo werd er al bijna 4 jaar niet meer gereageerd op de rubriek ultrakorte verhalen. De redactie vond het niet nodig de rubriek te verwijderen. Daarom denk ik dat ze evengoed de rubriek over eerder gepubliceerde verhalen kunnen in leven houden, dan kunnen we ons uitleven op de vanaf dag 1 geschreven bijdragen. Dit zou dan wel een ingreep vergen (die ik notabene al meermaals aanvroeg) op het technisch vlak in die zin dat men dan per verhaal en per reactie weer zou kunnen reageren net als in het vooralsnog actieve gedeelte. Kleine ingreep voor veel schrijversplezier.
@Gi Ik raak je een beetje…
@Gi
Ik raak je een beetje kwijt bij het technische deel.
Als dit deel van het forum gewoon open kan blijven, zonder dat Maaike elke week een opdracht hoeft te plaatsen, en zonder dat de coaches erop hoeven te reageren (waar volgens mij nu de angel zit)
Zou het dan niet zo kunnen werken dat de eerste persoon die op dinsdag met de opdracht begint, deze kopieert en als nieuw draadje plaatst? Dan kunnen we in principe gewoon doorgaan zoals we nu doen.
@Caitlin: kijk even naar het…
@Caitlin: kijk even naar het onderdeel 'Vroegere opdrachten'. Daar zal je merken dat de commentaren helemaal achteraan staan en dat er niet per verhaal kan gereageerd worden. Als dit deel kan georganiseerd worden zoals het gewone forum gaan de reeds ingestuurde 'late' verhalen niet verloren. De oplossing die jij voorstelt is ook mogelijk uiteraard en komt in feite op hetzelfde neer. Ik zal bij wijze van test eens reageren op een oud verhaal, dan zien we meteen het resultaat.
Goh, dat is jammer ..Ik heb…
Goh, dat is jammer ..Ik heb jaren niet geschreven en ik ben net weer begonnen. Ik was van plan om weer mee te doen aan de wekelijkse schrijfopdracht, want dat was zo leuk, destijds.
Maar helaas, ik moet verder kijken.
@PetraO Mooie tijden!…
@PetraO Mooie tijden!
Volgens mij zijn er veel mensen die nu spinnen op een alternatief.
Het is erg eenvoudig om op…
Het is erg eenvoudig om op Reddit een subreddit te starten, bijv /r/wekelijkseschrijfopdracht. Zouden we kunnen doen. Betekent wel dat deelnemers een Reddit-account moeten aanmaken. En iemand moet de wekelijkse opdrachten verzinnen. En een beetje modereren om kwajongens in de hand te houden.
Er zijn vast nog veel meer platforms waar je dit zou kunnen doen.
Erg jammer dat dit gaat…
Erg jammer dat dit gaat stoppen! Ik heb jaren met plezier opdrachten bedacht, vond het heerlijk om alle verschillende verhalen te lezen en van feedback te voorzien. Ook voor mij leerzaam, de feedback die hier door iedereen op de verhalen gegeven werd. Ik wens iedereen veel blijvend plezier en succes in het schrijven!
Hi Lizette, ik zag net dat…
Hi Lizette, ik zag net dat je nog enkele feedbacks gaf, maar mij heb je afgelopen week vergeten of volgt er nog iets?
Daarnaast veel lof voor alle schrijvers en coaches die aan dit forum hebben meegewerkt.
Wat ontzettend jammer!…
Wat ontzettend jammer! Hoewel ik pas sinds een aantal weken meeschrijf, beleef ik enorm veel plezier hieraan. Als onzekere beginneling ben ik dankbaar voor alle feedback (positief en negatief) en vind ik de wekelijkse opdrachten leerzaam.
In ieder geval bedankt voor alles en ook dank aan alle anderen die hieraan bijgedragen hebben.