1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker

#576 De curieuze zaak

17 September 2025 - 0:41

#576  De curieuze zaak.

Zoals zo vaak staat Elisabeth naar de curiosawinkel te kijken. Ze is nog nooit binnen geweest.  Ze heeft er ook nooit mensen naar binnen zien gaan. Er is echter iets met die winkel dat haar aantrekt. Op de deur is een hoofdletter E geschilderd. Het is exact dezelfde E zoals zij hem ook altijd schrijft.

Glurend door het raam van de deur ziet ze niemand. Ze vermoedt dat de deur op slot zit, maar met een licht duwtje gaat hij open waarbij de bel boven de deur rinkelt. Nerveus roept ze: “Hallo. Is daar iemand?” Het blijft stil. Nieuwsgierig verkent ze de winkel. In de winkel staan diverse kasten en een heleboel volle dozen. Dit is precies de winkel waarover zij met haar oma vaak gefantaseerd heeft. Helaas is haar oma een poos geleden overleden.

Dan valt haar oog op een doos op de toonbank. Op de deksel staat exact dezelfde letter E als op de deur. Nieuwsgierig opent ze de doos en ziet diverse papieren met haar naam erop. Opeens hoort ze voetstappen. Achter haar staat een grote gespierde man in een zwart pak. Van schrik laat ze de papieren vallen en loopt achteruit. De man kijkt haar stoïcijns aan. In paniek rent ze naar de voordeur maar krijgt hem niet open. Vervolgens rent ze naar de kasten in de hoop daar veilig te zijn. De man volgt haar echter.

Plotseling begint hij te praten: “Mijn naam is Jansen en ik ben de advocaat van uw oma. De papieren die in die doos zitten zijn de eigendomspapieren van deze winkel. Ze staan op uw naam en dus is de winkel nu van u. Dit was de laatste wens van uw oma.” Dan verlaat hij de winkel en laat Elizabeth verbouwereerd achter.

8 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 7:05

Ha Nicoline, sfeervol verhaal. Door de opbouw neem je me goed mee in de spanning van de hp. Het is een oma met veel gevoel voor suspense met zo'n nerveuze kleindochter. Sprookjesachtig, ergens.

6 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 10:53

Hoi Nicoline, leuk verhaal. Wat een verrassing van de oma. Graag gelezen.

begint achteruit te lopen. --> hulpwerkwoorden zwakken een zin af. Actiever leest het: ... en loopt achteruit.

ik was de advocaat van uw oma. --> moet het niet zijn: ik ben de advocaat van uw oma?

stoicijns --> Stoïcijns

eigendoms papieren --> is één woord 

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 11:44

Geachte Kruidnagel, bedankt voor je reactie.

Beste Fief, je hebt helemaal gelijk met je punten, ik heb het veranderd. Maar aangezien oma overleden is, BEN je dan nog wel advocaat van die persoon? Vraag ik mij af.

6 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 12:06

Maar aangezien oma overleden is, BEN je dan nog wel advocaat van die persoon? Vraag ik mij af.

Zolang er nog zaken af te handelen zijn, ben je advocaat van die persoon. Je doet het uit naam van die persoon. Wordt dat overigens niet door een notaris geregeld?

Gi

8 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 12:11

Nicoline, jouw sympathiek verhaal katapulteert mij terug naar een ver verleden toen mijn opa een winkeltje had in speelgoed, souvenirs en allerlei snuisterijen. Ik schreef er over in #494 In de kleine winst. Toen hij overleed had hij het goed uitgekiend en al zijn weinige bezittingen opgesoupeerd. Er viel dus helaas weinig over te laten zoals bij E. 

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 12:12

Fief, hier heb je weer een puntje. Zulke dingen worden inderdaad door notarissen geregeld. Maar bij grote erfenissen komt er soms ook nog wel eens een advocaat om de hoek kijken. En ik vind een advocaat op één of andere manier toch wat meer gewicht hebben als een notaris (niet om het beroep omlaag te halen).

2 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 17:25

Dag Nicoline, leuk verhaal, met mooie sfeerbeschrijvingen van de winkel. Een paar dingetjes maken dat ik het soms niet helemaal geloof, maar die zijn heel goed te herzien:

• met een licht duwtje opent ze de deur, maar als ze wil vluchten, krijgt ze de deur niet open?
  • de ontwikkeling in de derde alinea wordt snel groot, ik zou 'm kleiner maken voor geloofwaardigheid. Raakt ze in paniek als er een man achter haar staat? Vlucht ze naar de kasten om "veilig" te zijn? Verschrikt of nerveus is misschien wel voldoende.

Laatste alinea is een mooie twist. Graag gelezen. 

13 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 20:11

Helaas is haar oma een poos geleden overleden.  Die is een poos geleden overleden volstaat volgens mij. Helaas voegt, naar mijn idee, niets toe. Voor de lezer is het al duidelijk. Je toont, naar mijn idee, de schrijver.
Dan valt haar oog op een doos op de toonbank. Waarom dan? Weer de schrijver. Haar oogt valt enz.
Ik ben het eens met Raymond: de ontwikkeling in de derde alinea wordt snel groot, ik zou 'm kleiner maken voor geloofwaardigheid. Raakt ze in paniek als er een man achter haar staat? Vlucht ze naar de kasten om "veilig" te zijn? Verschrikt of nerveus is misschien wel voldoende. 
Maar wel graag gelezen, Nicoline. Ondanks mijn gemuggenzift. 

7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 20:35

Hallo.Nicoline,

Een mooie nalatenschap van oma aan Elisabeth.  Ik zie het winkeltje wel voor me.

Gaag gelezen.

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 22:08

Hey Raymond, bedankt voor je opmerkingen. Dat van die deur is niet zo raar als je denkt. Toen Elisabeth de winkel in liep moest ze de deur duwen, de deur draait naar binnen. Dat betekend dat om naar buiten te komen, je de deur moet trekken. Nu zijn er legio mensen, inclusief myself, die dit elke keer vergeten. Sta ik dus tegen de deur te duwen terwijl ik eraan moet trekken. En dan ben ik niet in paniek. Maar misschien had ik moeten schrijven dat Elisabeth de deur niet open kreeg. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dan die griezelige advocaat de deur afgesloten heeft, om er zeker van te zijn dat hij zijn bericht aan Elisabeth kan afgeven. 

Wat betreft de derde alinea, daar heb je wel gelijk in. Maar ik wilde laten zien dat Elisabeth een enorme angsthaas is, soort van struisvogel. Onder de noemer, als ik hem niet ziet dan ziet hij mij ook niet. 

Maar in ieder geval bedankt.

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 22:10

@Jacha, bedankt voor je reactie.

@Job, thanks

@Ancenita, ik zie het winkeltje ook voor me, een familielid had zo'n soort winkeltje maar dan niet met curiosa maar met bruiloftdingetjes.

@ Angus, ik zie wat je bedoelt, maar ik ben niet helemaal met je eens. Agree to disagree. Toch bedankt voor je reactie, weer wat geleerd.