9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker

576 - Een ijdel gebaar

16 September 2025 - 21:20

Haar pink vormt een lijn omlaag, gevolgd door een zwier omhoog. Het begin van mijn naam, verbeeld in de taal die zij spreekt. Voor dit vak is ze gemaakt, met haar grote expressie en haar bevlogenheid. Maar zelf leef ik voor haar pit, haar slankheid en de klank van haar stem en haar lach. Dat de doven voor wie ze werkt die nooit zullen horen, doet me nog meer beseffen dat er een band is tussen gracieus praten en bewegen. Dan weet ik een perfect cadeau.

De goudsmid durft het wel aan, een gouden hanger van haar hand. Althans, naar een kleine tekening in een bibiotheekboek met het alfabet van de Nederlandse Gebarentaal. Haar initiaal is een uitgestoken duim en wijsvinger, dus zeer elegant, zelfs al op mijn kopietje. Veel later, als ze onze band verbreekt, zal ze vragen om dit goud te mogen houden. Maar eerst is het nog lange tijd de letter van onze liefde.

Het sieraad hangt om haar hals. 'Dit vind ik jouw letter,' zegt ze zacht. Al haar vingers glijden nu traag langs mijn rug, steeds lager en dan omhoog met een trage boog. Ze wil geen seks en zelfs geen zeer intieme aanraking, zo gelovig is ze, maar ik merk hoe dat alles nog spannender maakt. Langzaam schrijft ze mijn naam in de lucht. Ik kus haar vingers. We dansen op de muziek die ze aanzet en we tasten elkaar af, en we wensen elkaar en onszelf nu al wat meer te doorgronden.

13 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 September 2025 - 21:50

Dag Kruidnagel,

Leuk dat je er weer bent. Mooi verhaal. Gave vondst: De gebarentaal, de beginletter, het sieraad. Mooi beschreven ook.
Wel...Ze wil geen seks en zelfs geen aanraking.  Terwijl ze hem toch aanraakt, er vurig gezoend wordt en ze in de hoogslaper belanden.
Dat laat me haken.
Maar toch graag gelezen.

6 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 11:26

Hoi Kruidnagel, mooi bijzonder verhaal. Zoals ik me de vingerspelling nog kan herinneren, gaat het om de letter L. 

2 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 17:11

Kruidnagel, heel graag gelezen, deze. Mooie trage stijl rond die ene of andere initiaal/gebaar, de zoete herinnering is tastbaar, mooie beelden - vooral het eindbeeld. Helaas kan ik van de zin na de kracht van een initiaal het "kracht" dan niet helemaal plaatsen.

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 17:17

Ha Raymond, dank je! Ik doel ermee op de hanger als symbool voor het smoorverliefde begin van een liefdesrelatie, de idealiseringen en hoge verwachtingen, nog ver voor de deels ongrijpbare teloorgang, want ook een initiaal zelf heeft kracht  - de eerste doorbreking van het onbekende.

8 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
19 September 2025 - 10:30

Hallo klinknagel

Mooie keuze voor gebarentaal. Een zacht, glooiend verhaal.

Ik vermoed dat jouw initiaal een h is.

Met de laatste zin had ik ook wat moeite. De uitleg die geeft, geeft iets van duiding maar ook daarin einig je voor mij met een cryptische omschrijving: want ook een initiaal zelf heeft de kracht- de eerste doorbreking van het onbekende.

Voor het leesplezier maakte dit echter niet zo veel uit 

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
19 September 2025 - 12:11

Ha Ancenita, dank je voor de mooie omschrijving!  Mijn letter is geen h; er is nog een ander boogje onderaan een streep.

Ik wil niet kapot gaan duiden in dat slot en voel wel aan dat het nu nog iets kunstmatigs heeft. Ik denk na over een manier om die initiaal te verbinden met de daden van het geven en krijgen.

14 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 September 2025 - 16:30

Als voormalig Tolk Gebarentaal, ik ben dertien jaar werkzaam geweest in dat beroep, erg leuk om mijn vroegere werk terug te zien komen in een verhaal. Door mijn zichtprobleem heb ik helaas af moeten zwaaien. (De eerste initiaal, daarbij heb ik moeite het via jouw beschrijving voor me te zien, het zou een R kunnen zijn, de uitgestoken duim en wijsvinger van de voormalige lief kost minder moeite, dat kan een L zijn of een G :-) al naargelang hoezeer die duim en wijsvinger uit elkaar gehouden worden maar ik begreep uit je reactie op een ander commentaar dat het de L is) 

(Bij het eerste initiaal lijkt het er eerder op dat deze geschreven wordt? Niet via het handalfabet? Ha mijn hoofd blijft doorrazen om het te begrijpen/te ontcijferen.) 

Graag gelezen!

14 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 September 2025 - 17:43

Ha Kruidnagel,

de J zou ik eerder zo omschrijven:

Alleen je pink uitsteken en deze met een zwier door een bakje yoghurt/vla halen om er stiekem een likje van te proeven. :-)

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
19 September 2025 - 21:14

Haha, is het echt de pink? Moet ik wat beter research doen. Dank je! En ook heel mooi om te lezen hoe leuk jullie dat denk ik leerden, jammie.

14 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 September 2025 - 7:52

Ha Kruidnagel,

Die lessen waren fantastisch, het werk ook. Het bracht me op zoveel plekken en in zoveel situaties. Het komt mijn schrijven ten goede dat ik dat werk gedaan heb. De dialogen, de settings buiten mijn normale leefomgeving. Hoe mensen praten. Van vergaderingen op alle mogelijke werkplekken van tapijtenfabrieken tot teambuildingsessies bij grote zorgcentra‘s, workshops etc tot ziekenhuisopnamen, feestjes, geboortes, begrafenissen, ruzies die uitgepraat moeten worden, familiereunies, gesprekken met makelaars, het uitzoeken van een nieuwe tent: kortom overal waar mensen komen en met elkaar in contact zijn. Het is nog altijd een ware goudmijn! 

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
20 September 2025 - 11:00

Ha Emmy, wat een schatkamer inderdaad om uit te putten! Relaties zijn wel echt een motortje van verhaallijnen en dat soort werk biedt ook stoffering. 

5 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
20 September 2025 - 14:55

Hoi kruidnagel,

ik sluit wat laat aan als lezer en begrijp dat er al verschillende herschrijvingen zijn geweest. Ik lees dus nu het eindproduct en kan alleen maar zeggen: originele insteek en graag gelezen.

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
20 September 2025 - 15:13

Ha Deb, ik heb eigenlijk maar weinig gewijzigd en dit is dus geen herschrijving, afgezien van de slotzin, de aanraking en het gebaar voor de j. Dus je leest hier bijna precies wat er als eerste stond. 

Dank voor je complimenten sowieso!

19 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
22 September 2025 - 13:26

Ik heb enige moeite met visualiseren van gebaren maar de poëtische taal neemt mij op sleeptouw. Alleen al om het spel met taal een buitengewoon verhaal. Ook mooi de tegenstrijdigheid tussen geen aanraking willen en de vingers op de rug. Het verlangen is voelbaar. Mooi gedaan maar had wel het commentaar nodig om beter te begrijpen.

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
22 September 2025 - 16:17

Ha Odile, bedankt voor je prachtig geformuleerde reactie. Ik begrijp dat de gebarentaal in de tekst tegelijk boeit en afstand schept.