4 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

De ideeënbus

15 juli 2025 - 14:13

Misdaadverhaal

Politieagenten posten onopvallend bij de brievenbus om te achterhalen wie de dreigbrieven schrijft die de gemeenschap teisteren.

Raamvertelling

Een ontslagbrief, een liefdesbrief, een rouwkaart, ...

We zien verschillende mensen hun brief posten en lezen het verhaal achter deze brief.

Griezelverhaal

De gemeente plaatst in samenwerking met een kunstenaar een brievenbus op het kerkhof waar nabestaanden hun brief aan de begravenen kunnen posten.

Vreemd genoeg ontvangen ze antwoordbrieven van de gestorvenen.

Drama

Vrouw koopt een antieke brievenbus en vindt er een oude brief in. Zal ze deze lezen of probeert zedeze af te leveren bij (nabestaanden van) de geadresseerde?

Parodie

Op hoogdravende taal, gespekt met ingewikkelde metaforen beschrijven hoe een brief in de brievenbus valt.

13 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
15 juli 2025 - 18:28

Nah, drama past misschien meer bij een dichter?
Raamvertelling en griezelverhaal zijn wellicht de grootste uitdaging. Moeilijk met een limiet van 300 woorden.

4 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
15 juli 2025 - 22:22

De volgende twee hebben voordelen (maar ook nadelen)

optie 2

De raam vertelling kan lastig worden als kort verhaal.

Het doet me denken aan mijn vorige verhaal dat ik te zwaar had gemaakt door het te maken over een leven van begin tot dood.

Ik vroeg me toen af of het met dichten het makkelijker is om met minder woorden te schrijven. Ik wilde het misschien nog omvormen naar een gedicht, maar zo'n opdracht is voor mij nog altijd lastig en zal bij mij waarschijnlijk niet veel helpen.

Dus wat dat betreft zie ik graag de tweede optie. Omdat het moeilijk is.

optie 5

Natuurlijk kun je zeggen: "De ongevederde vogel van wellust gluurt langs de geweken tanden in de mond van stof en garen naar de horizon", maar is het niet eenvoudiger te zeggen: "Je gulp staat open"?

Je hebt hier zeker talent voor en je weet ook vaak raak op te merken als iets overdreven is. Het is een onderwerp dat je nabij is.

Tegelijkertijd, krijg je misschien ook een verhaal dat gaat lijken op iets wat je juist verafschuwt.

Dit ukv verhaal, bij lezenswaardig en schrijverspunt – Cliché van Jan Poldervaart – is wel een leuk voorbeeld hoe een parodie niet ten onder gaat aan zichzelf.