# 561 Eind goed, al goed
De eerste slag van de pendule op de schoorsteenmantel viel samen met het monotone gezoem van de deurbel.
'Hij is net zo nauwkeurig als ik ooit was.'
De oude man glimlachte naar de wijzerplaat terwijl de tweede slag klonk, kwam overeind vanaf de bank. Zijn bewegingen waren nog opmerkelijk soepel voor iemand van zijn leeftijd.
Bij de derde trage slag opende hij de voordeur.
'Kom binnen.'
Hij draaide de man die voor de deur stond de rug toe en wenkte met een kort gebaar om hem te volgen. Verzet was zinloos.
'Dank je.' De bas-bariton van de man overstemde de vierde slag net niet.
'Wil je nog zitten?'
De man liep eerst naar de schoorsteenmantel, opende het glazen deurtje van de wijzerplaat en draaide de grote wijzer terug naar vijf voor twaalf.
'We hebben vijf minuten, Oscar,' zei hij, en nam toen pas plaats tegenover de oude man.
'Mag ik jouw naam ook weten?'
'Zeker. Angus.'
De jongere man glimlachte. Niet zozeer geruststellend, maar wel rustig. In balans.
Oscar werd overvallen door een gevoel van herkenning. Alsof hij zichzelf terugzag in een spiegelbeeld waarop de tijd geen invloed had. Alleen had de man die zich Angus noemde zachte blauwe ogen en een ontwapenende brede glimlach. Maar het onderkoelde in zijn stem, de gecontroleerde bewegingen van een getraind lichaam en ook iets in zijn blik, vertelden iets anders. Voor wie dat kon herkennen.
'Einde verhaal?'
'Einde verhaal, Oscar.' Weer die glimlach.
Hij zag de rechterhand van de man die zich Angus noemde naar de linkerbinnenzak van zijn colbert bewegen en sloot zijn ogen. Berustend.
Toen hij ze verbaasd weer opende, zag hij een dikke envelop op het salontafeltje liggen.
'Eind goed, al goed Oscar.' Nu klonk er iets van warmte in die stem.
'Vier maanden geleden hebben we het OM-dossier gekregen. Rinus was een informant. Dat jij hem in 1985 hebt omgelegd vanwege jouw pokerschuld bij hem, was dus een zegen. Zie het als compensatie voor al die jaren dat je op de vlucht was.' De man die zich Angus noemde, wees nonchalant naar de envelop. Met een glimlach.
'Dank je.'
'Nee, bedank die medewerker bij het OM maar voor zíjn gokschulden.'
De man die zich Angus noemde stond op en taste in zijn rechterbroekzak. Hij legde een kogel op het tafeltje en knipoogde.
'Zo een hing er veertig jaar in de lucht voor jou.'
Vanaf de schoorsteenmantel galmde de eerste slag weer.
'Ook een glaasje?' Oscar wees naar de fles cognac naast de envelop.
De tweede slag klonk.
'Nee. Verleidelijk, dat wel. Maar morgen moet mijn hand vast zijn.'
Oscar glimlachte terug.
'Ik ben er vandoor, Oscar. Doe er wat moois mee.'
De man die zich Angus noemde, wees weer naar de envelop.
Het geluid van de derde slag stierf weg.
De deur sloeg dicht.
Oscar telde mee tot twaalf en hief het glas.
Zoet: Mooie dialogen en…
Zoet: Mooie dialogen en omschrijvingen. Met bariton stemmen en ontwapenende glimlachen schrijf je alsof het geen moeite kost. Gecontroleerde pennenstreken van een getraind lichaam.
Zuur: In deze editie van een Angus verhaal straalt er weinig negatieve energie rondom die persoon. Dit gemis wordt opgevangen door de spanning in het verhaal. Voor mijn gevoel wordt dat net iets te snel onderbroken. De 'einde verhaal' alinea maakt een mooie wending, ik had deze graag wat langer willen meemaken. Daarna heeft de nasmaak nog maar weinig spanning. (de ontknoping komt te vroeg en te gemakkelijk)
Zout: De klokslagen zijn leuk, maar komen ook wel veel voor. (waarom Angus die klok terug draaide is ook een beetje vreemd en verwarrend, maar goed, niet heel storend). Tussen de tweede en derde klokslag gebeurt ook wel heel veel. Die klok slaat heel traag.
Bitter: De term 'de man die zich Angus noemde' komt drie keer voor, wat minder sterk is (niet iets teveel van het goede?). De laatste twee zinnen zijn wat tam. 'De deur sloeg dicht. Oscar telde mee tot twaalf en hief het glas.'
Umami: Het is maar een korte gebeurtenis, en toch zitten in deze aflevering mooie complexere stukken. Ik heb een zwak voor spiegelingen en het begin vind ik daarom mooi, bijvoorbeeld 'net zo nauwkeurig als ik ooit was' dat zijn interessante stukjes die veel betekenis in weinig woorden geven. De tekst is ook minimalistisch/simplistisch mooi. Bijvoorbeeld 'De man liep eerst naar de schoorsteenmantel, opende het glazen deurtje van de wijzerplaat en draaide de grote wijzer terug naar vijf voor twaalf. ' dat maakt die Angus een beetje appart of mysterieus.
------------------
Globaal: Ik denk aan een goede sigaar die bij de cognac past. Langzaam smeulend en de ruimte vullend met aardachtige, houten tonen. Geen pikante of zure smaak dit keer.
Heel veel melodrama. Waarom…
Heel veel melodrama. Waarom zou je glimlachen naar een wijzerplaat? Het einde is voor Oscar dan wel weer eind goed, al goed. Met plezier gelezen.
Het leukste aan deze…
Het leukste aan deze opdrachten blijft voor mij toch de inkijk die je krijgt in de fantasie van anderen.
Alleen over de herhalingen van "de man die zich Angus noemde" struikelde ik eveneens een beetje.
Leuk stukje - graag gelezen!
Ik heb hier erg van genoten…
Ik heb hier erg van genoten Angus. Sterke openingszin, die continuïteit/spanning met die slagen van de klok. Heel mooi, ook dat niet geruststellend maar wel rustig. In balans. Vervolgens die bespiegeling/herkenning van zichzelf in die ander. Het is een sterk plot, juist doordat Oscar tegen de verwachting in niet omgelegd wordt. Chapeau!
Dank voor je reactie. Tinus.
Dank voor je reactie, Tinus.
Dag John Doe, Waarom zou je…
Dag John Doe,
Waarom zou je glimlachen naar een wijzerplaat?
Omdat je er in berust dat je tijd gekomen is misschien? Na veertig jaar vluchten kan dat - volgens mij - verlossend aanvoelen.
En ja, melodrama? Kwestie van smaak wellicht. Maar ik kan me voorstellen dat het zo kan aanvoelen. Ik wilde wat spelen met het thema van de man die gespannen naar de klok kijkt. (Wel wat verbogen, want Oscar is er redelijk ontspannen bij.) Vandaar die slagen, etc. De klok/tijd/pendule krijgt een rol. Maar misschien ben ik daarin wat doorgeschoten.
Bedankt voor je reactie.
Dank voor je reactie, Emmy.
Dank voor je reactie, Emmy!
Dag bvdc25, Alleen over de…
Dag bvdc25,
Alleen over de herhalingen van "de man die zich Angus noemde" struikelde ik eveneens een beetje.
Kan ik me voorstellen. Ik heb er ook over getwijfeld. Maar daar zit ook een soort afstand in. Herkenning, maar nooit echte verbinding. Vandaar ook dat Angus de uitnodiging om nog iets te drinken, afslaat. Opdrachten staan altijd op één. Het is wederzijds respect, maar niet meer dan dat.
Dat was mijn bedoeling althans.
Dank voor je reactie.
En ja? Fantasieën ;-)
"Maar daar zit ook een soort…
"Maar daar zit ook een soort afstand in. Herkenning, maar nooit echte verbinding."
Dat snap ik. En dat werkt!
Haha - zeker!
Fantasie is belangrijker dan kennis ;-)
Mooie thriller en een dito…
Mooie thriller en een dito openingszin. Glimlachen naar een wijzerplaat? Wat is er met de wijzers gebeurd? Eraf gevallen plotseling? Glimlach dan naar de klok of het klokje, mocht je de verdubbelaar niet willen inzetten.