8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

# 552 – Verhalensafari

4 april 2025 - 18:25

Je belde aan. Ik deed denkbeeldig open en zag hem in de gang. Niet alleen het paard, dat Rick de Leeuw zo groots bezong in jazz. Ik zag ook Vroeger. Alle gangen die we hadden. Ik rolde vaak met mijn broertje door de gang, dwars door de ruit, maar dat was niet waardoor ik als kind mijn polsslagader doorsneed. Ik zag tot aan de architectonische poster van Saint Paul's Cathedral aan de muur van ons vorige huis. Welke afslag neem ik daar: Paulus zelf of mijn werkvakantie in Londen? De godganse kerk, of die zomer waarin ik nog zo onbeheerst was en geen vriendin had?

Op het salontafeltje ligt Oroppa. Nu lieg ik, want die las ik online, maar er ligt wel een bibliotheekboek (Hoera, ik heb ADHD, van patiënt tot temperament). De Volkskrant prees Oroppa en had natuurlijk wat te klagen, want zo tonen zij hun onmisbaarheid. Dit verhaal is warrig, maar Oroppa kan daar ook wat van. Heerlijk dagje lezen was dat op mijn telefoonscherm. Dit huis van Gerrit Rietveld, uit de jaren vijftig, net zoals dat salontafeltje, dat niet tegen kinderen kan, net zoals het marktplaatsbankstel. Ons huis bezwijkt onder boeken. Een tijdlang durfde ik dus geen romans te kopen. Toen ontdekte ik de bieb, en die heeft een minibieb, en daaruit nam ik vorige week Ik, Jan Cremer mee. Ik reken op een Kerouac-achtige egomanie en idiotie. Maar dan Nederlands, dus dat gaat over mij, en het gaat tegenvallen.

De wandklok in mijn werkkamer kan praten met Frankfurt en ik speel nu al dagen met de gedachte aan een stabieler inkomen. Chauffeur zijn: zoals mijn vader, maar dan anders. Kleffe troost bood me daarna dat verbazingwekkend oude pizzicatogedicht van Hans Andreus, die ik nog ken van meester Pompelmoes. Voor me liggen of staan thans de roman die ik nu even niet zit te vertalen, een bijna leeg blikje Amstel en het weekend met daarin een diamanten huwelijksjubileum van de oppasouders van mijn vrouw en een concert met een bijna gescheiden vriend. Details, details. Nog geen beeldspraak, geloof ik. Je zei: 'In elk huis woont een verhalenbundel, die hoef je alleen maar te ontdekken,' en je had denk ik nog gelijk ook.

6 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
4 april 2025 - 18:51

Hoi Kruidnagel, ik mis de clou, denk ik. Het is zoals Tony zegt, een roetsjbaan aan gedachten. Een die ik niet geheel kan volgen. Misschien moet ik het nog een paar keer lezen.

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 april 2025 - 21:18

Ha Fief, top, je bent er weer! En je snapt het niet! Dat zeiden ze ook over Oroppa, dat natuurlijk wel een echt boek is met veel meer denkwerk. Dit is associatiever. De clou is vast de kop en staart en titel.

1 maand 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
5 april 2025 - 21:52

Het is een warboel waar niet alles in een keer begrijpelijk is, en ook jiet in meerdere keren, maar dat is denk ik ook wel de bedoeling in de jungle. Ik vind dit goed gedaan en fijn om te lezen. Als de tekst mooi is dan stoort het ook niet als alles onbegrijpelijk is. Vooral grappig is de plotselinge 'dit verhaal is warrig' wat het perspectief heel vreemd maakt; dat is precies wat ik op dat moment denk en is alsof het verhaal mijn gedachten leest.

In deze safari had de opdracht mischien wel beter kunnen doorschemeren. Ik lees het nu alsof ik opzoek ben naar de big five, die ik niet kan vinden, en daardoor mis ik de aapjes, de flamingo's en de zebra. Het hoofdthema had misschien wat sterker kunnen worden benadrukt. 'Je belde aan'... wie belde aan, wie is 'je'... de ADHD van de hoofdpersoon?

> Ik rolde vaak met mijn broertje door de gang, dwars door de ruit, maar dat was niet waardoor ik als kind mijn polsslagader doorsneed.

Dit is een supersterke zin. Heel erg indirect maar enorm heftig. Wel jammer dat het misschien niet een klein beetje terug komt later. De HP heeft bepaalde psychische problemen, maar wat precies?

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
5 april 2025 - 22:44

Hoi Kruidnagel,

Ik vat het ook niet helemaal, wie of wat is de Gremlin in je verhaal?? Maar warrige gedachten zijn het zeker. En die zijn voor anderen meestal onbegrijpelijk. Dus dat klopt dan weer wel!

De laatste alinea vind ik heel grappig, en ijzersterk!

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 april 2025 - 23:46

Ha Tinus, weer vereerd door je vele woorden, dank! Intrigerende vraag: wie is de 'je'? Ik overwoog een linkje naar de plek waar ik de opdracht vond (Op de leuke site die de Slushpile heet). Maar in dit verhaal is de ik ook de je, die naar zijn verleden en heden kijkt. De titel is afgeleid/gejat van de site Grammaticasafari, waar ik wat jaloers op ben, want dat woord dat loopt zo lekker! Over die losse draadjes: dat is eigenlijk het idee van deze safari - heel.soms vind je wat je zoekt en de verbanden leg je zelf.

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 april 2025 - 23:47

Ha Lia, de Gremlin des dit huizes, dat staat in de laatste zin: dat is de verhalenbundel die er woont. Dank voor je mooie complimenten!

12 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 april 2025 - 17:44

Een fijne stream of consciousness, gevoed door wat -of misschien zijn er al meerdere blikjes al leeg- bier. Voor mij was de lengte precies goed, veel langer had ik niet volgehouden denk ik. Het eind met zijn conclusie is dan ook welkom. De bundel moet je nog rangschikken, maar de aanzetten heb je meer dan gevonden.

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 april 2025 - 22:43

Ha Hadeke, dank je! Dat over de lengte en het bier snap ik. Bij het lezen kan bier ook helpen. Bij het schrijven besefte ik de herkomst van veel van mijn verhalen, soms deels, soms meer.

12 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
8 april 2025 - 17:11

'Dit verhaal is warrig'. Niets te veel gezegd... Ik vond de eerste en de laatste alinea het leukst: ontregelend en poëtisch. Het middenstuk gaat toch een beetje op een serieuze boek(en)bespreking lijken.

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
9 april 2025 - 8:40

Dank je, Jacqueline. Dat over dat midden dacht ik nou ook net over de infodumpende roman van Stephen Fry, The Star's Tennis Balls, waarmee ik gisteren de tijdelijke gratis app Fluister via de Volkskrant uitprobeerde ;-).