12 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#551 Zwaan en Eendje

28 maart 2025 - 14:59

Zwaan en Eendje

Op een grote, koele vijver in een schemergroen bos dreef een witte zwaan. Zijn lange hals was meestal een prachtig krullend vraagteken, zijn kop trots omhoog. Maar niet vandaag. Vandaag was zijn hals een kromme boog naar beneden, en zijn kop stak onzichtbaar tussen zijn veren. Zwaan was droevig. Hij was zo droevig dat hij niet eens schrok toen Eendje met een ploep uit het donkere water opdook.

“Hallo Zwaan! Ben je daar? Waar is je kop?” snaterde Eendje.

Zwaan reageerde niet.

“Ben je alleen? Waar is Andere Zwaan?” vroeg Eendje.

Zwaan schoof zijn kop nog wat verder tussen zijn veren. Eendje zwom een rondje.

“Hallo! Wat is er dan?” Hij prikte Zwaan in de borst met zijn snavel.

“Zisweg,” mompelde Zwaan in zijn veren.

“Wat?” kwaakte Eendje. “Ik hoor je niet.”

Zwaan stak eindelijk zijn kop omhoog en Eendje dook van de schrik even onder water. Hij werd toch altijd een beetje bang van die lange nek en die strenge kop daar bovenop.

“Ze is weg,” zei Zwaan.

“Andere Zwaan is weg? Waar naartoe dan?”

“Weet ik niet. Weg.”

Eendje keek om zich heen op de stille vijver.

“Ik zie d’r ook niet. Zullen we dan maar een baantje zwemmen?”

“Ik wil niet zwemmen,” zei Zwaan.

“Kroos slobberen dan?”

“Ik wil ook niet slobberen.”

Zwaan stak zijn kop weer tussen zijn veren. Eendje liet het er niet bij zitten en sprong vanuit het water pardoes op Zwaans rug. Daar was Zwaan niet van gediend. Hij duwde Eendje met zijn kop terug het water in. Eendje rolde bijna ondersteboven. Hij gierde van het lachen en fladderde zijn vleugels droog. Zwaan werd er juist nat van.

“Hou op. Het is allemaal heus niet leuk,” mopperde Zwaan. “Ik zwem altijd samen met Andere Zwaan en nu is ze er niet.”

“Ander Eendje is ook weg,” zei Eendje. “Maar eigenlijk vind ik het wel gezellig, even met jou samen alleen. Ze komen vast wel terug, toch, straks? Ander Eendje en Andere Zwaan? Ze gaan ons toch niet vergeten?”

“Nee dat zal wel niet,” zei Zwaan. “Ik was gewoon een beetje alleen.”

“Maar nu niet meer.” Eendje prikte weer zijn snavel in Zwaans borstveren.

“Nee, eigenlijk niet,” gaf Zwaan toe. Hij gaf Eendje een zetje. Eendje rolde weer bijna omver. Hij snaterde van plezier.

In de verte klonk het geruis van vleugels.

6 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 maart 2025 - 21:52

Hallo Ostinato

Erg leuk verhaal dat je neerschrijf. Het leest vlot omdat je het erg vlot schrijft, maar ik zou volgende keer wat meer oog hebben voor de bladspiegel omdat dit de lezer wat rust geeft.

Prettig en speels tafereel, absoluut geslaagd!

Johanna

12 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 maart 2025 - 8:54

@Johanna Dank! Zie jij geen 'Enters' in de tekst? Ik heb in Word Shift-Enters gebruikt en die gekopieerd naar de website ... Ik zie ze wel maar anderen misschien niet?

12 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 maart 2025 - 14:24

Ik heb nu gewone enters gebruikt maar het lijken nu allemaal witregels. Ik zal wel iets verkeerd doen. Maar dank voor de positieve reacties!

3 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 maart 2025 - 20:23

Hallo Ostinato, heel grappig verhaaltje dat ik zo voor mij zie en direct een glimlach op mijn gezicht tovert.
Als je shift enter gebruikt in plaats van gewoon enter, krijg je wat minder wit.