1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#550 Wilhelmina

21 maart 2025 - 12:13

Wanneer ik het beeld van Wilhelmina voor het eerst zag, weet ik niet meer. Er was ooit fel commentaar op de grofheid ervan: groot, rond, plomp, veel te klein hoofdje. Ik herinner me vooral de hardheid - hoe ik als jongen mijn armen had gespreid om het beeld, onmogelijk om het helemaal te omarmen en de kou die ik had gevoeld via mijn wang tegen de borst van de bronzen koningin-moeder.

Op het bospad omarm ik mijn eigen koningin. Dat had ik me tenminste lang voorgehouden: mijn koningin, omdat dat van me werd verwacht, omdat zij dat verdiende misschien ook. Die me kuste op mijn rug als we lepeltje-lepeltje lagen na de warme seks en de liefde uitsprak waar ik zelf allang niet meer bij kon. Haar plaats was langzaam maar merkbaar minder koninklijk geworden. Misschien wel nooit koninklijk geweest, maar alleen gewenst door mij. Er is geen sprake van een troonopvolgster, ook geen verborgen revolutie die mij als een heel volk tot nieuwe hoogten zal kunnen brengen. Er is bij mij alleen het besef dat de monarchie niet meer van deze tijd is. Ik had net gevraagd of ik haar nog mocht omhelzen, vasthouden zoals ik zo vaak had gedaan, maar zij voelt nu al kouder dan het grove beeld in Den Haag, en het hoofd dat ik zo goed van binnen en buiten ken, wordt ondertussen kleiner en kleiner tot het verdwijnt in de ruwe hardheid die ze hier nu van zichzelf maakt.

3 weken 4 dagen

Rol

• Gewone gebruiker
21 maart 2025 - 13:52

Interessante metafoor.

Mooi geschreven maar mischien niet duidelijk (al kan dat aan mij persoonlijk liggen)

In het volgende stuk maak je een grote sprong en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Van mij had die overgang wel meer mogen worden uitgerekt. Vervolgens raak ik in veel verwarring.

Die me kuste op mijn rug als we lepeltje-lepeltje lagen na de warme seks en de liefde uitsprak waar ik zelf allang niet meer bij kon. Haar plaats was langzaam maar merkbaar minder koninklijk geworden. Misschien wel nooit koninklijk geweest, maar alleen gewenst door mij.

Het stuk 'de liefde waar ik zelf allang niet meer bij kon' doet mij twijfelen aan wat er aan de hand is. Het is een beetje tegenstrijdig met het liefkozende lepeltje-lepeltje. Of is de hoofdpersoon de binnenste lepel die haar negeert, haar niet kan omarmen? Al is er ook wel warme seks in plaats van koude seks. Dus hoezo kan hij niet bij de liefde?

Als ze minder koninklijk wordt verbreek je de relatie eigenlijk in een enkele zin. Groeien ze uitelkaar? Valt ze tegen? Is ze eigenlijk een veel te sterke dictator, of een laffe slappe koningin? Gaat het om verdwijnende verliefdheid waardoor de partner niet meer als koningin wordt gezien?

Het stuk 'mischien wel nooit geweest.. alleen gewenst door mij'. Daardoor ga ik denken dat de hoofdpersoon er wel mee kan leven of in ieder geval wel heel makkelijk de situatie relativeert.

Wat erna volgt is mij niet heel duidelijk. Heeft de hoofdpersoon rouw, wil hij/zij haar nog omhelsen maar gaat dat niet meer, en is de hoofdpersoon zo aangetast dat er nooit meer een nieuwe koningin komt? Of maakt het allemaal niks uit en gaat de hoofdpersoon over op een polygamie (monarchie <-> monogamie), en wil hij/zij bij 'gevraagd of ik haar nog mocht omhelzen' nog sex met de ex, en voelt dat vervolgens heel koud aan?

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
21 maart 2025 - 23:03

Ha Raymond, weer dacht ik een Utrechts elementje te herkennen in een tekst van jouw hand - het plompe beeld in ons Wilhelminapark - tot ik las dat het in Den Haag staat. Mooi uitgewerkte metafoor: dat de geidealiseerde vrouw steeds meer mens wordt en uiteindelijk verbronst.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
22 maart 2025 - 14:21

Hoi Raymond, zeer creatieve metafoor, de verafgoding van jouw koningin die degradeert tot nog onder de kilte van een standbeeld. Het laat zo mooi de teloorgang van een relatie zien. Graag gelezen.

'Er is bij mij alleen het besef dat de monarchie niet meer van deze tijd is.' prachtig.

12 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 maart 2025 - 19:43

Dag Raymond,

Mooie metafoor. En ja, die zin beviel mij ook heel goed: 'Er is bij mij alleen het besef dat de monarchie niet meer van deze tijd is.'  Graag gelezen.

7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 maart 2025 - 14:27

Hoi Raymond,

Sterke metafoor, mooi poëtisch beschreven. Soms wel even zoeken naar de bedoeling, maar zeker graag gelezen.

18 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 maart 2025 - 11:32

Een spel met verering van het koninginnenbeeld en liefde, of ontbreken ervan. Ik zie verschuiving in hoe je personage naar de geliefde kijkt en teleurstelling.

Je rondt af met terugkeer naar het standbeeld maar van verering is weinig over. Mooi!