4 dagen 2 uur

Rol

• Gewone gebruiker

#547 Op het houten bankje

27 februari 2025 - 11:26

Mijn beste stamgasten zijn Patrick en Paulien. Ik ken ze sinds ze peuters zijn. Hun eerste dag op mijn houten planken, gaf Patrick haar een bloem, en Paulien hun eerste kus.​ ​
​​Elke woensdagmiddag trakteerden ze mij op gesprekken en hun spel. Paulien vertelde verhalen over poppen en Patrick speelde in het zand.

Tijdens hun tienerjaren zag ik ze minder. Paulien ging naar het Gymnasium ver weg, en Patrick hing alleen nog op zijn brommer aan de overkant. Ik zag hem drinken met zijn vrienden, en hij nam zelfs drugs. Hun scheiding deed mij pijn.

Voor een examenfeest, kwam Paulien terug naar mijn park. Aan het eind van dat feest werd ik verrast door twee mensen, boven op mijn lijf.
Het waren mijn favoriete gasten, Patrick en Paulien. Het was duidelijk dat ze geen peuters meer waren. Hun eerste nacht op mijn houten planken, pakte Patrick haar de handen, en Paulien hun beiden maagdelijkheid.
Sindsdien ging het met Patrick beter, hij werd tuinman in het park. Dagelijks schoffelde hij langs mijn voeten, dat kietelde vertrouwelijk fijn.
De woensdagmiddagen kwamen ze beiden terug, en nu met een zoontje dat bloemetjes plukt.

Paulien was soms wel droevig en vroeg mijn raad 'is dit het nu?' Op een regenachtige nacht zag ik haar in het park, ze deelde een paraplu met een vreemde man in een sjiek pak. Het was al laat. Dat zag ik op zijn Rolex.
Dit voelde niet goed. Ik schreeuwde, maar Paulien hoorde me niet. De regendruppels vormden mijn tranen en ik had veel verdriet.

De volgende ochtend knielde Patrick bij mij neer. Troostend veegde hij mijn wangen.

Een jaar later kwam Paulien op mijn schoot. Ze snikte en ik voelde haar zwijgende zucht.

4 dagen 2 uur

Rol

• Gewone gebruiker
27 februari 2025 - 11:32

Als ik het nu nog eens herlees zou ik het twee keer gebruik van het verkleinwoord bloemetje en bloemetjes maar één keer hebben gebruikt.

- edit: Tinus heeft mij gevonden

Gi

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 februari 2025 - 11:39

Welkom op het forum, Tinus. Wijzigingen kan je altijd aanbrengen via het bovenstaande label 'bewerken'. Over de inhoud geef ik later mijn mening. 

4 dagen 2 uur

Rol

• Gewone gebruiker
27 februari 2025 - 17:47

Ik heb heel veel edits gemaakt terwijl ik dacht dat het verhaal al af was. Het originele (klad) is misschien wel leuk om te zien

Op het houten bankje

Mijn beste stamgasten zijn Pauline en Patrick. Ik ken ze sinds ze peuters zijn. Ze zaten op mijn houten planken. Patrick gaf Pauline een bloemetje, en zij hun eerste kus.

Elke woensdagmiddag waren ze heel lief voor mij. Pauline vertelde verhalen over poppen en Patrick over sport.

In hun tienerjaren zag ik ze minder. Pauline ging naar het Gymnasium ver weg, en Patrick hing alleen nog op zijn brommer aan de overkant. Ik zag hem drinken met zijn vrienden, en zelfs drugs, dat deed mij pijn. 

Bij Pauline’s examenfeest kwam ze terug naar mijn park. Aan het eind van die avond werd ik verrast door twee mensen, boven op mijn lijf. Hij pakte haar handen, en zij hun maagdelijkheid. 

Woensdagmiddagen kwamen ze terug. En nu met een zoontje dat bloemetjes plukt. 

Met Patrick ging het beter en ik zag hem vaker. Hij was tuinman geworden in het park. Dagelijks schoffelt hij langs mijn voeten, dat kietelt zo fijn. 

Op een regenachtige nacht zag ik Pauline alleen, ze deelde een paraplu met een vreemde man in een sjiek pak. Het was al laat, zag ik op zijn Rolex. Dit voelde niet goed. 

Ik schreeuwde, maar Pauline hoorde me niet. De regendruppels vormden mijn tranen en ik had veel verdriet.

De volgende ochtend knielt Patrick bij mij neer. Troostend veegt hij mijn wangen.

Een jaar later komt Pauline op mijn schoot. Ze snikt en ik voel haar zwijgende zucht.

7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 7:43

Hoi Tinus,

Welkom hier. Volgens mij is jouw verhaal ook onder de reacties van de vorige opdracht beland. Ik zag dat je ook al wat feedback gaf op andere verhalen, fijn dat je zo enthousiast bent.

Je verhaal heeft net als enkele andere het oogpunt van het bankje, dat heb je goed neergezet. De keuze om één koppel te volgen is leuk en veelbelovend. De uitwerking kan op sommige stukken misschien wat strakker, er staan wat zinnen in die niet helemaal lopen. Zoals het stukje over hun maagdelijkheid. Wat ook een risico is door het verhaal door een bankje te beschrijven, het wat afstandelijk voelt. Je probeert dat goed op te vangen door wat te spelen met het gevoel van het bankje en door wat tekst in te zetten vanuit de personages. Dat had van mij nog iets meer gemogen.

Verder graag gelezen en nogmaals van harte welkom

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 15:16

Hoi Tinus,

Leuk verhaal! Ik ben het eens met wat hierboven staat.  Dus ook graag gelezen.

De zin : en gaf hij haar een bloem, en zij hun eerste kus'' vind ik daarnaast ook niet lekker lopen  Ik snap, denk ik,  je bedoeling maar het leest niet lekker (vind ik!) Misschien beter: Gaf hij haar een bloem, en zij hem een eerste kus.

PS Het duurde voor mij ook even voor ik dat wist maar: als je minder witregels wilt, dan kan je ipv alleen de ''Enter'' toets gebruiken ''Shift-enter'' gebruiken

4 dagen 2 uur

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 16:35

Ik heb nu kleine aanpassingen gemaakt.

----

'Gaf hij haar een bloem en zij hun eerste kus' ... daar heb ik 'hij' en 'zij' vervangen voor Patrick en Paulien. Met minder voornaamwoorden leest het misschien duidelijker.

Ik vond het mooi klinken maar was misschien iets te zweverig poëtisch en niet zo duidelijk. Je moet het ook maar net goed lezen en dat zit in mijn hoofd maar niet in dat van de lezer.

Zo heb ik dan ook Pauline in Paulien verandert, omdat niet iedereen - zoals ik dat doe - Pauline als Paulien leest en ook kan lezen als Pau-Lie-Nuh.

---

Ik heb nu nog 15 woorden om eventueel wat extra nadruk te leggen op de twee personen. Voorbij de helft gaat het denk ik wel en is er behoorlijk drama 

• Het bankje schreeuwd.
  • Paulien twijfelt over haar leven.
  • Patrick troost het bankje (eigenlijk zichzelf),
  • Paulien snikt een jaar later op het bankje van hun eerste kus omdat zonder Patrick is en die rijke sjieke man toch niet beter is.​​

maar inderdaad, in het begin was het wat minder. 

---

De shift-enter. Heb ik nog niet door. Mijn telefoon heeft dat niet.

Gi

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 16:44

Pauline is Frans en simpelweg de vrouwelijke versie van Paul. Paulien is de Nederlandstalige verbastering van de naam. Voor mij valt Pauline niet fout uit te spreken en klinkt trouwens precies hetzelfde, net zoals je zelf al aanhaalde. Het verhaal van het bankje dat de levensloop van twee bezoekers vertelt is in ieder geval origineel. Aan de tekst kan nog gesleuteld worden. Van mij mag je uiteraard van A tot Z uitleggen hoe je tot dit resultaat bent gekomen, maar of het de lezers op dit forum boeit is zeer de vraag. 

4 dagen 2 uur

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 16:48

In het Frans spreek je die 'e' niet uit. In het Nederlands zou je dat toch wel kunnen doen?

Eigenlijk had ik het verhaal in klad geschreven met Jip en Janneke en heb ik de twee namen Pauline en Patrick achteraf, vrij vlot, en onaandachtig erbij gezocht. Het idee was, 1 allebei dezelfde letter, 2 het meisje een sjieke naam en 3 de jongen een simplistische naam.

Gi

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 17:04

Tinus, je bent wel heel snel om te reageren, waardoor onze berichten elkaar kruisten. Het is typisch voor Nederlandstaligen om namen in andere talen fout uit te spreken, maar dat geldt ook omgekeerd. Zo hadden Fransen het vroeger over Mi-cha-elle Jack-soon ipv Maikel Jecksun. Soit. Van mij had je de namen van Jip & Janneke mogen behouden. AMGS zou het tof gevonden hebben. 

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 17:14

Hoi Tinus, welkom op dit forum! Ik las je verhaal, toen de comments en toen weer het verhaal. Ik had Jip en Janneke ook mooi gevonden. Herschrijf kwam goed uit de verf als ik zo de eerste opzet en het verhaal nu lees, dus goed gedaan. Leuk verhaal, graag gelezen.

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 19:44

Ha Tinus,
Welkom! 
Het is een leuk gegeven, het volgen van hetzelfde stelletje door de jaren heen. Je zou de zinnen iets strakker kunnen maken door de en na een komma weg te laten. Zo kan ook bijvoorbeeld het woord regelmatig weggelaten worden zonder dat dit van invloed is voor de boodschap die je over wilt brengen. Hij nam zelfs drugs etc. 

4 dagen 2 uur

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 23:04

Ik denk dat ik die 'en' er in deze tekst regelmatig tussenzet om de intonatie te veranderen. Althans, bij mij zonder de 'en' veranderen voor mijn gevoel de klemtoon en toonhoogte.

> Ik zag hem drinken met zijn vrienden, en hij nam zelfs drugs

> Ik zag hem drinken met zijn vrienden, hij nam zelfs drugs

De eerste regel lees met een hoge toon op de 'en' en minder klemtoon op drugs en met lagere toon. Een beetje droeviger.

De tweede regel zou ik 'drugs' hoger en met meer klemtoon uitspreken. Een beetje zoals bij een uitroepteken of vraag.

> gaf Patrick haar een bloem, en Paulien hun eerste kus.

Dit lees ik een beetje als stijgend dan dalend. (ik weet niet of daar een naam is maar net als 'altijd is kortjakje ziek') Dat probeer ik denk ik te herhalen in andere regels.