4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#546 Een nieuw oord

21 februari 2025 - 19:47

Ze had het gerucht al gehoord en toen het vuil van onder haar nagels gewassen. De rijke heren hadden al eerder drie wezen uitgekozen. Anna had het geschrokken verteld. Marietje had geluisterd naar haar verhaal en weggedroomd bij de gedachte aan een nieuwe start en twee ouders die haar liefhadden. Nu waren de mannen er dus weer, in alle waarschijnlijkheid om nog een paar wezen uit te kiezen om naar dat verre, nieuwe oord toe te sturen.

Een van de mannen, hij had een sikje, wees naar haar. Marietje glimlachte en ging verder met het vouwen van het gewassen en gedroogde linnengoed. Toen ze weer opkeek, waren de mannen verdwenen. "Gelukkig maar," zei Anna toen ze over haar teleurstelling vertelde. "Stel je voor dat je naar dat oord wordt gezonden, waar alleen maar mensen zitten uit de goot." Marietje had tegengeworpen dat deze mensen nu allemaal een beschaafde boerderij kregen, maar Anna had er niks over willen horen.

Na de avondmaaltijd liep de binnenmoeder naar Marietje. Ze werd naar een kamertje geleid, waar een regentes achter een bureau op haar zat te wachten. Na een korte begroeting stak ze meteen van wal: "Wellicht heb je de heren van de Kolonie wel gezien vandaag, Marietje." 

Ze knikte, durfde de regentes niet aan te kijken. "Je bent uitgekozen, van harte gefeliciteerd. Maandag vertrek je met de trekschuit." Haar maag kromp ineen. Dit was toch waar ze van had gedroomd? Maar zou het wel zijn zoals ze zich had voorgesteld? Behalve de praatjes van de hoge heren waren er nog geen verhalen teruggekeerd over hoe het daar écht was.

De binnenmoeder liep naar haar toe en reikte haar een klein koffertje aan. "Stop hier al je bezittingen netjes in." Toen opende ze de deur en geleide Marietje weer terug.

De huifkar schommelde hevig terwijl Marietje haar handen strak om haar knieën klemde. De regen en de vele karren hadden het pad veranderd in een modderige, glijdende massa.

De kar stopte, de man sprong van de bok en gaf de eerste inzittenden een hand om af te stappen. "Welkom in Frederiksoord," zei hij opgewekt, "het weldadige initiatief van onze natie, nog in aanbouw."

Een opzichter leidde haar naar hoeve nummer 5, vertelde hij. Het boerderijtje was anderhalve verdieping hoog en het met vers riet bedekte dak liep aan één kant af tot op de grond. De grond eromheen was net zoals de weg verworden tot modder. Toen ze het pad opliepen, kwam er een vrouw naar buiten. Ze strekte haar hand uit. "Ik ben Grietje," zei ze, "de moeder van dit huisgezin, welkom."

Een verhaal over een minder bekend stukje geschiedenis; de Kolonie van Weldadigheid. In 1818 sticht Johannes van den Bosch een proefkolonie om zijn ideeën te verwerkelijken, om zo de 'verpaupering' in Nederland tegen te gaan. (Zie voor meer info de website van de kolonie van weldadigheid).

6 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
21 februari 2025 - 22:52

Hoi Maartje, interessante keuze qua onderwerp. Wat mij betreft goed geschreven. Wat ik wel een beetje mis is een beetje spanning. De hoop en twijfel komen nog niet helemaal uit de verf. Je had ook een later voorbeeld kunnen pakken van één van de koloniën zoals Veenhuizen of Ommerschans en je hp onder dwang kunnen laten afvoeren. Neemt niet weg dat ik het graag gelezen heb en het onderwerp zeer waardeer!

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
22 februari 2025 - 14:18

Ha Maartje,
Wat een interessant stukje geschiedenis. Ik wist hier helemaal niets van af! Wanneer je het verhaal meteen vanaf de knoop in de maag zou beginnen, een meisje dat in zo’n kamertje geleid wordt etc. brengt dit denk ik de spanning omhoog. Als je dat hebt beschreven kan je haar vanaf het stuk van ‘Wellicht heb je de heren van de Kolonie al gezien.’ haar laten reflecteren met iets als: Dat had ze inderdaad. Er gingen al weken geruchten etc. Die middag nog had ze gesproken met Anna terwijl ze haar nagels stond schoon te poetsen.)

12 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 februari 2025 - 14:43

Dag Maartje,

Van de ene kant droomt ze van een toekomst, een nieuwe start met twee ouders. Van de andere kant is er de onzekerheid, de angst, mede gevoed door Anna. Mooi verwoord.
Maar op de een of andere manier voelt het - voor mij - alsof het verhaal niet af is. Het eindigt - voor mij - net iets te abrupt.
Ik had nog graag gelezen wat Marietjes eerste indruk van Grietje was, omdat me lijkt dat al haar zintuigen op zo'n moment op scherp stonden.
Maar met plezier gelezen.