2 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#542 De Amerikaan Chris O’Leary…

22 januari 2025 - 15:08

…was een tijdlang de enige passagier op een vlucht van Cleveland naar New York.

Vandaag bijna dag op dag geleden stond deze kop in 2015 in een Amerikaanse krant. L’histoire se répète zeggen de Fransen. Ik heb het anno 1974 niet in de gazet gezet, maar wil nu niet meer achterblijven.

Oost- en West-Berlijn bestaan nog en enkel inlandse vluchten mogen landen op het vliegveld Tempelhof in West-Berlijn. Vanuit Brussel vlieg ik over Frankfurt want internationale vluchten moeten dus eerst naar een andere Duitse luchthaven vliegen waar de passagiers moeten overstappen. Deze regel is net die dag opgeheven. Zo merk ik in Frankfurt dat er voortaan een rechtstreekse verbinding Brussel-Berlijn-Brussel bestaat, verzorgd door (de inmiddels failliete ) Pan Am. Ik kan vlot mijn terugvlucht omboeken en spaar zo voor de terugreis ruim een uur.

Met Pan Am wordt mijn terugvlucht internationaal met als gevolg dat ik recht heb op aankopen in de Freeshop. Bij het inchecken ontvangt het Pan Am personeel me super enthousiast: “Het is de eerste keer dat wij vandaag op Brussel vliegen en voorlopig bent u de enige klant voor deze vlucht.” Er wordt gegrapt over welke plaats ik in het toestel verkies: aan het raampje, rokers of niet-rokers? Het vliegtuig moet willens nillens naar Brussel voor de heenvlucht van de volgende dag. Behalve het personeel, zit ik dus moederziel alleen op deze terugvlucht. 

Even later volgt een tweede primeur. Mijn naam wordt afgeroepen met de vraag om mij naar de Freeshop te begeven indien ik geïnteresseerd ben om aankopen te doen. De shop wordt voor de allereerste keer alleen voor mij geopend want ik ben die dag de enige ‘internationale’ passagier.

Het is de tijd dat nog gratis drank en hapjes worden aangeboden en men op het vliegtuig zelf sterke drank, sigaretten en parfumerie-artikelen taxfree kan kopen. Zodoende heb ik drie uitzinnig vrolijke airhostessen ter beschikking. Eentje om de champagne te bedienen, eentje om een klein hongertje te stillen en een derde die mij langs alle kanten volspuit met geurtjes van befaamde Franse parfumiers.

Zodus Mister O’Leary : waar had u het over???

Gi

8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 januari 2025 - 15:55

Haha, Schmetterling, als er die al was in het gezegende jaar 1974 wat zei jouw partner toen je zo 'geurig' weer thuis kwam? Het nieuws over die Amerikaan was in 2015 mogelijk nog niet 'fake', maar dus zeker niet origineel. 

5 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 januari 2025 - 16:05

Goed verhaal, Schmetterling. Wat een bofkont was je. Ze hebben je toch wel vastgelegd op de gevoelige plaat?
De uitdrukking willens nillens kende ik nog niet, weer wat geleerd.

10 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 januari 2025 - 21:51

Leuke belevenis is dat geweest! En je hebt er een fijn, leuk en lekker leesbaar verhaal over geschreven. 

8 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 januari 2025 - 12:13

'vandaag bijna dag op dag geleden,' weer een Vlaamse uitdrukking geleerd. Lekker maffe opening. Tja, kranten plaatsen nu tweets. Freeshop: is alles daar gratis, of is het een tax free shop? Sfeervol reisverhaal.