4 jaar

Rol

• Gewone gebruiker

#542 - Walters eerste echte keer bij de meesteres

21 januari 2025 - 22:32

'Kom op, Walter, het is je vijftigste verjaardag!' riep Jonas en duwde hem de trap op.

'Ik wil dit niet,' sputterde Walter tegen. Waarom lieten ze hem niet gewoon op zijn bureautje zitten. Spreadsheets waren zijn vrienden. Hij wilde geen trap op naar een appartementje boven een lingeriewinkel.

'Precies daarom,' grijnsde Jonas. De deur zwaaide open en een walm van jasmijn en kaarslicht kwam hem tegemoet. Daar stond ze: lang, in leer, borsten én met een zweep in haar hand.

Walter staarde naar haar bergen alsof hij zich afvroeg of hij moest gaan skiën of kamperen.

'Jij moet Waltertje Hermans zijn,' zei ze terwijl haar blik hem doorboorde. 'De man zonder glimlach.'

Walter slikte.

'Meesteres Divienja,' stelde ze zichzelf voor. 'Welkom.'

Onhandig stond Walter in het midden van de kamer, omringd door collega’s. Divienja cirkelde hem, haar zweep zachtjes tikkend. 'Waarom lach je nooit, boekhoudertje?'

Walter zweeg. Lachen voelde gevaarlijk, oncontroleerbaar. Als vijfjarige werd hij uitgescholden door zijn vader nadat hij lachte om een clown op straat. Sindsdien was lachen geen optie.

'Hij ziet er het nut niet van in,' riep Jonas, alsof hij zo punten bij de meesteres scoorde.

'Geen nut?' sneerde Divienja. Ze gooide een gigantische rekenmachine in Walters handen. 'Los het op!'

Zijn collega’s juichten. Zijn greep op de belachelijke rekenmachine werd klam, zijn hoofd tolde, en het gelach echode in zijn oren. De situatie was absurd: een theater van spot. Hij kneep zijn ogen dicht.

'Ga je optellen? Of aftrekken?' riep Jonas terwijl hij knipoogde naar de meesteres.

Toen brak er iets. De absurditeit overspoelde Walter. Vanuit zijn buik kwam een diepe grom, zijn mondhoeken krulden omhoog. Hij begon te lachen – een ongeoefend, schokkend geluid. Het voelde alsof hij jaren van opgekropte spanning losliet. Hij lachte harder, oncontroleerbaar, terwijl zijn gezicht rood aanliep.

De kamer viel stil. Iedereen keek naar Walter, wiens lach alleen maar sterker werd. Zijn collega’s begonnen aarzelend mee te lachen.

Divienja grijnsde triomfantelijk.

'Zozozozo,' zei ze en streelde de zweep terwijl Walter naar adem hapte. 'Je klinkt als Margriet Hermans. Familie?'

Walter schudde zijn hoofd.

'Trek dan maar dat broekje uit!'

12 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 januari 2025 - 8:56

Dag Tony,
Als je Waltertje Hermans 'De man zonder glimlach' :-) dit verhaal had laten lezen, waren zijn collega's goedkoper uit geweest. Ook Walter had moeten lachen, lijkt me.
Met heel veel plezier dit afgeronde en fantasierijke verhaal gelezen.

'Je klinkt als Margriet Hermans. Familie?'

Walter schudde zijn hoofd.

'Trek dan maar dat broekje uit!'

Fraai slot!!!

13 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 januari 2025 - 9:55

Ha Tony,
Goed verhaal! Het woord borsten kan weg, dat zal iemand denk ik toch wel voor zich zien? Die zin: ga je optellen of aftrekken, supergoed gevonden met de dubbele lading. De laatste alinea is mij wat raadselachtig, heeft met gebrek aan voorkennis te maken vrees ik, Margriet en Waltertje Hermans zijn mij onbekend. 

Gi

8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 januari 2025 - 10:08

Tony, meester(es)lijk. Net als Walter kom ik niet meer bij van het lachen.
Toch even schoolmeestertje spelen:
Een walm kaarslicht?
Daar stond ze: lang, in leer, borsten én met een zweep in haar hand: er ontbreekt m.i. een woord voor of na het woord borsten, borsten vooruit bijvoorbeeld.
Trek dan maar dat broekje uit!': ik zou de 'dan' vervangen door 'nu' anders lijkt het dat het broekje uittrekken een gevolg is van het feit van al of niet familie te zijn van Margriet. 
Walter schudde zijn hoofd: schudde het hoofd ja of neen? 

Gi

8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 januari 2025 - 11:32

Emmy, er zijn landen in de wereld waar ja knikken neen en neen schudden ja betekent. Maar in dit verhaal maakt het in feite niet veel uit. De broek wel, die moet uit. 

10 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 januari 2025 - 22:00

Ik had het erg te doen met die arme man. Zijn gevoel omschreef je dus goed.  De wending vond ik leuk: dat ie toch ging lachen, en hoe!  Maar het eind/ de plot ontging me: Ik heb ook geen idee wie die Waltertje en Margriet zijn. 

Maar toch vond ik het een  goed geschreven verhaal, met leuke humor er doorheen. 

8 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 januari 2025 - 11:21

Lekker absurdistisch: bij dit soort groepsdruk denk ik aan corporale studentenverenigingen. In werkelijkheid is het psychotherapie. Heerlijk beeld van de innerlijk twaalfjarige, door goedgelovigheid, vermengd met wanhoop en/of onvermogen, meegelokt naar het lichaam, de vrouw, het genot, het absurde, Margriet Hermans.

6 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 januari 2025 - 12:34

Hoi Tony. Wat een psychotisch verhaal, een koortsdroom. Ik zie het wel voor me, al moet ik zeggen dat die cirkel collega's eromheen bijzonder zijn, en ook überhaupt het feit dat ze om hem aan het lachen te krijgen een meesteres hebben ingehuurd. Misschien zou het geloofwaardiger zijn als ze niet klaarstaat met haar zweepje, maar dat ze hem aan een houten kruis gaat binden om hem zo eens lekker te gaan kietelen :p. Maar goed, nu gaat mijn eigen fantasie ermee aan de haal, wat altijd een goed teken is als ik een verhaal heb gelezen. Dus dank, graag gelezen.