#542 Lichtbollen in de duisternis
De hele wereld bestaat uit lichtbollen. Glinsterende witte verschijningen die ongetwijfeld fraai zullen zijn, als mijn netvlies de schoonheid zou kunnen omarmen. De lente nadert, maar mijn pupillen zijn nog aan het einde van de winterslaap. Ze zitten in de fase waarbij je het net nog even te koud vindt en het warme huis niet verlaat, wetende dat je daar binnenkort niet meer mee weg gaat komen.
De oogarts had me meerdere keren gevraagd of ik het wel zeker wist, en ik lachte hem uit. Na altijd de complete donkerte te hebben ervaren, kan er toch weinig fraaiers zijn dan die kleine lichtpuntjes die zich op de iris vormen? Dat zal toch voelen als de vrijheid van het overal kunnen gaan en staan na jaren gevangenschap? Er kwam een toelichting met een hoop medische termen, iets wat erop neerkwam dat ogen niet zo makkelijk schakelen. Het type uitleg waarvan mijn toen nog overspannen oren geen zin hadden om de boodschap tot zich te nemen.
Ergens begrijp ik nu zijn aarzeling. Vergelijk mijn ogen als de dreumes die net leert lopen, en concludeer dat het nu in de fase zit waarin het weer wat tot kruipen gedegradeerd is. Soms ontwaren ze zaken, waarbij ze misschien liever de veilige donkerte zouden hebben geprefereerd. Soms voelen ze zich geneigd om hun zo lange afwezigheid te overcompenseren. Hoewel ze amper nog met de werkzaamheden gestart zijn, voelt het soms al alsof ze in een burn-out zitten. En toch weten ze diep van binnen dat ze dit door willen zetten. Ik kan de ogen nu niet meer sluiten.
Eenmaal geopend, is de deur…
Eenmaal geopend, is de deur verdwenen, blijft het gat gapend en hoewel je het een oogarts benoemt, ben ik zeker dat hij even blind is als iedereen.
GG!
Zo Virtuosu, Dit is geen…
Zo Virtuosu,
Dit is geen lichte kost. Voor mij een verhaal dat een aantal herlezingen nodig heeft en ook verdient. Wat er nu echt medisch heeft plaatsgevonden, is mij net niet helemaal duidelijk. Jammer.
Vergelijk mijn ogen als de dreumes die net leert lopen, en concludeer dat het nu in de fase zit waarin het weer wat tot kruipen gedegradeerd is.
Over deze zin struikelde ik. Op de eerste plaats denk ik dat het Vergelijk mijn ogen met [..] dient te zijn.
En... je vergelijkt een meervoud (mijn ogen) met een enkelvoud (de dreumes). Dat schuurt voor mij.
Vergelijk mijn ogen met dreumesen die net leren lopen, en concludeer dat ze nu in de fase zitten waarin ze weer wat tot kruipen gedegradeerd zijn. lijkt me beter.
Voor het overige heel graag gelezen. Een aantal maal :-).
Ook ik ben geinteresseerd te…
Ook ik ben geinteresseerd te weten welk oogprobleem hier in kaart gebracht is. Problemen met het glasvocht? Netvlies? (Ik heb zelf een zichtprobleem waardoor dit mij extra fascineerd.) De gevangenschap die wordt geschilderd ligt me wat zwaar op de maag, omdat het weer het beeld onderstreept dat iemand die blind is (en wat dit betreft lijkt het erop dat de hp dat al zijn hele leven geweest is?) dat zelf ervaart als een gevangenis. Dit laatste is vaak eerder het geval bij mensen die later in het leven plotseling blind zijn geworden. Wanneer iemand altijd gewend is aan luisteren i.p.v. zien zal deze minder last hebben van overspannen oren. Dat de nieuwe werkelijkheid de HP overweldigd en naar de donkerte verlangen kan is een goede observatie. Ik heb het vaak gezien bij doven die middels een implantaat plotseling moeten wennen aan geluid. Hoe ze vaak opgelucht dat apparaat even loskoppelen na een werkdag om bij te komen van alle nieuwe indrukken.
Hoi Virtuosu, het is een…
Hoi Virtuosu, het is een verhaal waar ik even voor moest gaan zitten, maar aan het eind begrijp ik wat je wilt vertellen. Soms wil je dingen waarvan je naderhand liever hebt dat je ze niet gewenst had.
Een lastige tekst, maar ergens kan het me wel bekoren.
Dit is een mooie, Virtuosu!…
Dit is een mooie, Virtuosu! Met wat schoonheidsfoutjes, maar ook beeldrijke metaforen en vooral poëtisch mijmerend.
Mooi geschreven, Virtuosu…
Mooi geschreven, Virtuosu. Vooral de vergelijkingen in de alinea vind ik mooi gevonden, al blijft het ook voor mij een beetje onduidelijk wat er precies gebeurd is.
Hoi Virtuosu, Het is een…
Hoi Virtuosu,
Het is een verhaal dat een paar keer herlezen nodig heeft, maar ook zeker verdiend. Het is me op zich duidelijk en het is mooi en intrigerend. De vergelijkingen zijn mooi, maar af en toe wel abstract. Of het echt goed bij de opdracht past weet ik niet, aangezien de hp nog steeds niet echt "iets ziet".
Verder wel graag (een paar keer) gelezen dus
Het is een heel indringend…
Het is een heel indringend stuk, Virtuoso. Mooi en toepasselijk hoe je je zintuiglijk helemaal op 'zien' hebt gefocust. Als iemand die zelf ook ingewikkelde ogen heeft, vroeg ik me net als sommigen hier af wat de aandoening was en hoe de oplossing werd verkregen. Het is fictie, dus eigenlijk zou dat er niet toe moeten doen. Toch merk ik aan de reacties, ook mijn eigen, dat een verklaring kan helpen om te zorgen dat de lezer zich niet door dat soort gedachten laat afleiden van de inhoud. Die verklaring kan natuurlijk ook verzonnen zijn en hoeft niet meer dan een hint te bevatten.