#542 Souvenir
Op Klara, de klassieke muziekzender van de VRT hoor ik vandaag dat luisteraars verzoeknummers insturen met een link naar één van de bekende componisten die begraven liggen op het wereldvermaarde Père-Lachaise kerkhof in Parijs.
De uitzending begint, hoe kan het anders, met de keuze voor een nocturne van Chopin. De man wiens graf dagelijks met verse bloemen wordt getooid, zou ook mijn voorkeur genoten hebben. Dan doemt in mijn gedachten een ander graf op: dat van Edith Piaf. Ik was vijftien toen ze stierf. Mijn moeder, die amper drie jaar ouder was dan de zangeres, vond het maar niets dat ik op mijn leeftijd dweepte met Piaf en haar repertoire.
“Je verstaat niet eens waarover dat mens zingt”, probeerde ze mij op andere gedachten te brengen. Ik haalde inderdaad slechte resultaten op Frans in het college waar ik school liep, maar dat had meer te maken met de onuitstaanbare leraar dan met de taal.
Boeiden Ediths turbulente romances me met mannen als Montand, Aznavour en Moustaki, die later grootheden van het Franse chanson werden? Was het de Hymne à l’amour, die ze zong voor de verongelukte bokser waar ze smoorverliefd op was? Dit tijdloze en schrijnende lied werd recent nog door Céline Dion vertolkt vanop de Eifeltoren bij de opening van de Olympische Spelen.
Uitgeblust en op het einde van haar krachten, verbaasde Piaf de wereld door Theo Sarapo, een jonge Griekse god, als nieuwe amant te nemen. Mijn opa bezat als één van de eersten een zwart/wit tv. Bij hem zag ik in een rechtstreekse uitzending een van de allerlaatste optredens van Piaf in de Parijse Olympia. Met haar Theo bracht ze het lied A quoi ça sert l’amour. Ik verstond ieder woord dat ze zongen. Vanaf die dag kon mijn liefde voor de Franse taal en voor het zwarte straatmusje Edith niet meer stuk. Bij de aankondiging van haar dood in 1963 heb ik voor het eerst en misschien ook voor het laatst bij een overlijden hartverscheurend geweend.
Jij zong en schreeuwde het uit dat je nergens spijt van had, Edith, mais moi, je te regrette pour toujours.
Een mooie ode, Gi. Strak…
Een mooie ode, Gi.
Strak opgezet met treffende herinneringen aan, en de mening van, de moeder en (terloops) de benoeming van de leraar Frans.
Het zintuiglijke mis ik dan een beetje. Who cares?
Graag gelezen.
Ik heb dit zeer graag…
Ik heb dit zeer graag gelezen Gi!
Mooi Gi! Of hoe de eerste…
Mooi Gi!
Of hoe de eerste keer je hart scheurt bij een overlijden van iemand, ver weg, en toch zo nabij!
ZGG
Graag gelezen GI! De…
Graag gelezen GI! De columnstijl ga ik me gewoon in berusten :p. Dat gezegd hebbende, hier was het wel fijn om in zo'n korte tekst (een deel van de) de levensloop van twee mensen zo parallel te zien lopen, ondanks de grote verschillen. Zo gaat het soms ja, de relatie van een persoon tot een beroemdheid.
Mooi beschreven herinnering…
Mooi beschreven herinnering aan een van de groten van het Franse Chanson.
Angus, Emmy, Tony, Karel &…
Angus, Emmy, Tony, Karel & Job: hartelijke dank voor de sympathieke reacties.
Mooi verhaal, Gi, maar ik…
Mooi verhaal, Gi, maar ik mis het gevoel wat het met jou deed. Je had kunnen beschrijven hoe je bij de radio zat en het lied voor het eerst hoorde. Waar was je, wat deed je, hoe voelde je je?
Beetje eens met Fief,…
Beetje eens met Fief, hierboven. Maar ik lees je bewondering voor Edith evengoed tussen de regels door. En dat raakte me. Dus graag gelezen!
Mooie ode, Gi. Liefde.
Mooie ode, Gi. Liefde.
Un grand merci, Fief, Lia…
Un grand merci, Fief, Lia en KN voor de reacties.