1 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#537 Wat zijn we zonder Bison Kit?

20 december 2024 - 9:37

Het is sneeuwwit in het bos. En toch voelt het grijs aan. Het begint al donker te worden en ik ben volledig de weg kwijt. De bomen kijken me droevig aan. Alsof ze vermoeden wat me te wachten staat. Zij hebben makkelijk praten. Ze staan altijd op dezelfde plek. Dwalingen kennen zij niet of amper. Hooguit in hun kruin. Het begint keihard te sneeuwen. Ik zing kerstliedjes om mezelf wat moed in te spreken. Het geeft even warmte en lucht en brengt me terug in herinnering. Marshmallows plakken aan mijn gehemelte en knapperend vuur ruikt zoet. Het smaakt naar thuis en vrede.
Al dagenlang dwaal ik door dit verrekte grote bos. Nog nooit ervaren zo’n oneindig groot oerwoud wit. En ik doe dit werk al lang, eeuwenlang. Ik vrees nu echt dat ik te laat ga komen. Mijn gevolg heeft er ook behoorlijk last van. Voor het eerst kerststress, daar zijn ze niet mee vertrouwd. Ik ben dan ook geen Sinterklaas, deadlines zijn mij onbekend.

Inmiddels is het pikkedonker geworden. In de lucht en tussen de bomen. Alleen de sneeuw geeft een klein beetje licht, die schijnt nog wakker te zijn. Ik heb er geen goed gevoel bij. Het lijkt of ik met mijn rode laarzen op watten loop. De grond onder mij zweeft. Ik zie mijn gevolg ook wankelen. We worden opgetild, met grond en al, en zweven met een rotgang door het bos. De bomen zwiepen met hun takken in onze gezichten. Doodeng. Ze proberen ons van de grond te slaan. Enkele reisgenoten verliezen het evenwicht. Wolven met hun bek vol tanden en tong vol schuim wachten hen op. Ik zie hoe ze verscheurd worden. Armen, benen, handen, voeten en hoofden vliegen door de lucht. Zo groot is hen honger en woede.

Ik probeer me te oriënteren. Wolven? Waar zijn we in hemelsnaam? We vliegen zo verschrikkelijk hard. Siberië, Canada? In ieder geval het hoge Noorden. Het bos wisselt in strand en zee. In de verte doemen een paar reusachtige bomen op ... en het vreemde is ... ze hebben allemaal vier takken. Ik zie ze in een vaal maanlicht. Nog nooit zulke hoge bomen gezien. De takken draaien rond en maken een vreemd zoemend, zuigend geluid. In mijn beleving worden ze ook steeds groter, de takken en de bomen. Vooraan op de grond ontstaat paniek. De takken slaan als bezetenen wil in het rond … en ... nee ... nee ... de reisgenoten worden compleet weggemaaid en doormidden gehakt. Het bloed spat om mijn oren en in mijn ogen. Ik zie niets meer. Voel plots ook een klap van de molen. Een mega grote molen. In kleine stukken vlieg ik door de wind die me wegvoert van dit vleselijk slagveld. Met de handen, die gelukkig nog aan mijn armen zitten, raap ik mezelf in de lucht bij elkaar. Gelukkig heb ik altijd een tube Bison Kit in mijn reiskoffer, voor noodgevallen, en lijm alle lichaamsdelen weer aan elkaar. Het hoofd houd ik even stevig vast want, die droogt het langst.

Ik kan nog maar aan een ding denken. Hoe kom ik thuis? Bij mezelf en bij de mensen. Gelukkig is de redding nabij. Een grote adelaar grijpt me in de nek. Vliegt met flinke slagen richting Nederland en dropt me in de eerste de beste schoorsteen. Net op tijd. Ik voel me weer thuis. Eerst maar even douchen. Het bloed druipt nog van mijn lijf. De Bison Kit is uitgehard. Daarna snel op pad. De nacht is kort.

5 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 december 2024 - 12:30

Sorry Rob, het verhaal staat voor mij te vol met  cryptische omschrijvingen en bizarre gebeurtenissen. Ik krijg geen goed beeld van wie je personage is. Het leest voor mij alsof je eerst de Bison Kit gesnoven hebt. Ik vind het eerder een horrorverhaal dan een spookverhaal. Ongetwijfeld dat ik ergens de clou mis. Hopelijk haal je mij uit deze verwarrende droom.

Gi

8 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 december 2024 - 13:22

Ik denk ook dat deze father Christmas wat diep in het glas heeft gekeken en hallucineert. Ik heb geen idee waaruit het gevolg reizigers bestaat dat in mootjes wordt gehakt. Het zal wel plezierig geweest zijn dit te schrijven, maar het lezen?

5 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
20 december 2024 - 15:40

Hallo Rob, ik moest even twee keer lezen, maar deze zin zette me waarschijnlijk op het goede spoor: Het lijkt of ik met mijn rode muiltjes op watten loop. Het lijkt op een spook verhaal voor een (Scandinavische) kerstkabouter die in Nederland terecht gekomen is. Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

1 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 december 2024 - 16:08

Gewoon een verdwaalde kerstman die van marshmellows houdt, samen mrt zijn gevolg. Rudolf etc ... En ja horror in een spookverhaal oo zijn Potters. Helpt dit?

5 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
20 december 2024 - 16:54

Dan hebben de muiltjes mij in verwarring gebracht. Bij de kerstman denk ik aan laarzen. Blijft er in ieder geval een stevig horror verhaal over.

13 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 december 2024 - 17:58

Ook ik was erg in verwarring bij het lezen van dit verhaal. Ik zou ergens aan het begin kiezen voor: haalt een herinnering naar boven. (Want anders ben jij het die door iemand terug in herinnering gebracht wordt) Je verliest me halverwege het verhaal. De grote hoeveelheid associaties maakt het onmogelijk de beelden te ordenen in mijn hoofd. Ik krijg niet helder wie of wat het hoofdpersonage is, een geest? In de commentaren zie ik dat je de kerstman bedoeld hebt. Less is more in dit geval. Het kan ook té kolderiek worden. 

1 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 december 2024 - 22:19

Job ... ik heb er laarzen van gemaakt. 

Bij kolderiek heb ik andere associaties Emmy. Maar riek van kolderiek rijmt op wiek. Oftewel de wieken van de windmolens van het windmolenpark op zee, waar het gevolg van de kerstman op gruwelijke wijze 'gechopt' wordt. Gelukkig heeft de kerstman het overleefd. 'Into the chimney', zong Marilyn Monroe. Toch?

6 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
21 december 2024 - 11:22

Wat een bizar verhaal Rob, zonder jouw uitleg in het commentaar had ik het niet begrepen. Dat is wat dit verhaal ook voor mij lastig maakt om te lezen; het roept teveel vraagtekens op waardoor ik afhaak. De bomen met de vier takken begrijp ik nu, dit zijn windmolens. Staan de wolven ook ergens voor?

Ik kan me voorstellen dat dit een verhaal is wat tijdens kerstavond (of andere feestavond) als absurd of horror story verteld wordt, minder als spookverhaal; hoe de kerstman verdwaalde en uiteindelijk gelijmd weer in de schoorsteen belandde, toch? Probeer de lezer meer (min of meer subtiele) details te geven dat dit over de kerstman gaat, misschien iets met rinkelende bellen, of het gesnuif van de herten, cadeaus die door de lucht vliegen. Ik zou dit dan ook op meer plekken in het verhaal terug laten komen.

In je omschrijvingen zou ik verder meer laten zien, en minder vertellen. Je schrijft bijvoorbeeld; ‘mijn gevolg heeft er ook last van.’ Hoe kun je dat laten zien? Wordt er gemopperd, of is het gebruikelijke zingen verstomd, of? Ook dit helpt om de lezer in het verhaal mee te nemen.