3 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker

#531 Zo zonder jou

9 november 2024 - 10:44

Ik loop langs de vloedlijn van het strand

Ik sta stil, schrijf in het zand

jouw naam staat daar, totdat de vloed

ons omhelst.

Ik staar stil, naar de horizon

Een zwarte streep, nergens de zon

Zo voel ik mij, zo zonder jou

Zonder kleur

stilte hoor je pas als die door de klanken

wordt omarmd en kou is erger als de zon eerst scheen.

En Ik wist ook pas wat liefde is toen ze weer verdween,

moest je echt gaan?

Dat is dus, waarom ik je zoek

Ik je mis,´t is een vloek

zo zonder jou

Boek zonder woord, zo voel ik mij

zo zonder jou

Lied zonder klank, zo voel ik mij

zo zonder jou

Op de wijze van (they long to be) Close to you van the Carpenters

https://www.youtube.com/watch?v=iFx-5PGLgb4

3 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
9 november 2024 - 10:46

Ik heb nog nooit zolang over een opdracht gedaan, en wel 5 verschillende versies gemaakt. Verdraaid lastige opdracht Musonius, ik hoop dat iemand hier nog iets mee kan want ben er zelf nog niet tevreden over. Geeft wel aan dat iedereen die al iets heeft ingeleverd echt knap werk heeft gedaan wat mij betreft. Ik zal proberen er op te reageren, maar ben zolang met mijn eigen inzending bezig geweest dat ik niet weet of ik genoeg tijd heb om alles goed te lezen/meezingen

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
9 november 2024 - 11:09

Hoi Sonnema, het feit dat je het geprobeerd hebt, is al een compliment. En je hebt een mooi nummer gekozen, ik vind de Carpenters heerlijk om naar te luisteren. De tekst die je gemaakt hebt, is mooi. Hier en daar loopt het niet lekker. De coach helpt je ongetwijfeld verder.
De witregels tussen de zinnen lezen niet fijn. Die zou ik sowieso weghalen. 
In ieder geval met plezier gelezen en zo goed als ik kon, meegezongen.

3 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
9 november 2024 - 12:45

Dank Fief, ja ik hoop op wat hulp, merkte zelf ook dat niet alles liep maar na zoveel pogingen wilde ik gewoon wat neerzetten in de hoop dat er tips komen. De witregels krijg ik niet weg, ze zijn niet bewust ingevoegd maar mijn tekstverwerker vind regelafstand erg moeilijk...

4 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
9 november 2024 - 13:08

Sonnema, ik hoop dat je dit niet vervelend vind. Je tekst staat nu netjes onder elkaar. Kan hij makkelijker meegezongen worden. Op een later moment kijk ik of ik je tips kan geven. De melodie van de Carpenters is prachtig om te gebruiken.

Ik loop langs de vloedlijn van het strand
Ik sta stil, schrijf in het zand
jouw naam staat daar, totdat de vloed
ons omhelsd.

Ik staar stil, naar de horizon
Een rode bal, in grijs beton
Zo voel ik mij, zo zonder jou
Zonder kleur

stilte hoor je pas als die door de klanken
wordt omarmd en kou is erger als de zon eerst scheen.
En Ik ook wist pas wat liefde is toen ze weer verdween,
moest je echt gaan?

Dat is dus, waarom ik je zoek
Ik je mis,´t is een vloek
zo zonder jou

Boek zonder woord, zo voel ik mij
zo zonder jou

Lied zonder klank, zo voel ik mij
zo zonder jou

4 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
9 november 2024 - 20:07

Sonnema,

Een verdraaid lastige opdracht? Volgens mij is dit nu juist één van mijn makkelijke opdrachten. Gezien de moeite die een aantal schrijvers heeft met metrisch schrijven, heb ik het werken met een paspop weer van stal gehaald en ben ik minder streng op het metrum.
Als het je moeite kost, dan heb je in elk geval een goede liedkeuze gemaakt; de versbouw is in alle strofen gelijk, dat is niet altijd het geval. En de ook de brug zit metrisch goed in elkaar.
Het is wellicht voor nu mosterd na de maaltijd, maar mogelijk kun je iets met mijn uitleg over mijn werkwijze onder opdracht #446, zie mijn reactie van 23 maart 2023 - 3:42.
De strofebouw van jouw keuzelied ziet er schematisch zo uit:

- v - - v - v -
- v -  - v -
- v - - - v - 
- v -

Waarbij gezegd moet worden dat de lettergrepen bijna allemaal zo veel nadruk krijgen, dat het gebruik van sjwa-klanken hier maar beter vermeden kan worden.

En de brug:

- v / - v / - v / - v / - v / - v / - v 
- v / - v / - v / - v / - v / -
- v / - v / - v / - v / - v / - v / - v / - v / - v / - 

Die laatste regel telt 10 jamben en kun je willekeurig ergens afbreken.

Help ik je hiermee op weg?

Mooi lied. Pas op dat je niet verdrinkt in metaforen. Een rode bol (zonder kleur???) in grijs beton?

De dichtcoach

3 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
9 november 2024 - 20:41

Dankjewel voor je inhoudelijke commentaar! Daar kan ik wat van leren.

Het is meer een lastige opdracht omdat het buiten mijn comfortzone ligt. Maar als je zoals nu wat extra informatie en tips geeft leer ik er wel meer van.

Oh en het idee is dat de zanger het grijze beton is en de vrouw die verdween de rode zon, maar ik snap dat dat wellicht verwarrend werkt.

8 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
9 november 2024 - 22:19

Ha Sonnema, als d/t-fout-nerd ben ik helaas dwangmatig gedwongen om dit te zeggen: 'omhelsd' moet zijn 'omhelst' (gewoon een tegenwoordige tijd, als in 'loopt'). Hebben we dat alvast gehad. 

Door naar het lied! Heerlijk, de Timmerlui. Carpenters betekent timmerlui en ze timmeren mooi werk in elkaar. Lekker zwijmelen met Close to You. Die arme Karen. Haar verhaal past goed bij je tekst. Alles wordt zo snel vanzelfsprekend. Levenskunst moet de kunst van vervreemding zijn. Kunst gaat vaak over vervreemding. 

Graag gelezen.

3 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
9 november 2024 - 22:24

oeps, gelijk aangepast. 

Scherpe analyse. Nooit zo beseft, maar nu je het zegt denk ik dat je gelijk hebt wat betreft kunst en vervreemding. Dank voor de complimenten

4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 november 2024 - 21:26

Hi Sonnema, het reageren geven kost ook wel wat extra tijd deze week, alle liedjes opzoeken en luisteren. Wel heerlijke tijdsbesteding. Fijne tekst wat mij betreft, hoewel ik me aansluit bij het commentaar op de rode bol in beton. Het weemoedige past heel mooi bij de muziekkeuze, graag gelezen en geluisterd.

3 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
11 november 2024 - 7:46

Dank allen voor de feedback. Heb de zin aangepast. Daarnaast sluit ik me bij je aan Anneke. Musonius, naast dat het een lastige opdracht was, was het wel een hele leuke om alle inzendingen terug te luisteren en lezen, en je steekt echt superveel moeite om dingen uit te leggen waardoor het wel een hele leerzame was. Dank daarvoor.