Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#521 (On)mogelijkheid

29 augustus 2024 - 10:26

 

(On)mogelijkheid

Langzaam dringt het tot me door dat hij me al een paar keer geroepen heeft. 
“Waar zit je?”, klinkt het nogmaals. Als ik de badkamer af kom, is hij net boven. Ik staar hem aan, niet tot verder bewegen in staat. 
“Hee, wat is er met jou? Je staat erbij of je net een spook hebt gezien.”
Door zijn woorden komt mijn lichaam weer in beweging, iets zeggen lukt niet. Ik ga terug naar de badkamer, pak het teststaafje met de twee blauwe streepjes en laat die aan hem zien.
We staren elkaar aan, mijn hand met het staafje zakt moedeloos neer.
Tussen ons in hangen ongezegde beelden in de lucht. Het voortdurende zorgen, het opzij zetten van eigen behoeftes, de allesoverheersende, voortdurend aanwezige vermoeidheid die emoties afstompt, zinnen niet afmaakt en ons heeft doen drijven op een eigen eiland waarop we ieder overleefden. Eindelijk hebben we de zeeën van luiers, slaapgebrek en babygehuil overgestoken en dan nu.. 
“Hoe kan…” Hij maakt zijn zin niet af. 
“Misschien trekken ze het vruchtje per ongeluk tegelijkertijd met de spiraal eruit”, zeg ik. Het zou een opluchting zijn.
Hij doet een stap naar me toe. 
“Wat wil je?” vraagt hij zacht. 
Ik kijk naar de logeerkamer die nooit wordt gebruikt. Een vierde kindje zou in ons huis passen. Maar in ons leven? 
Ik denk aan mijn moeder en aan wat ik dacht na haar overlijden: Liefde is het mooiste en belangrijkste in ons leven. Daarom zou je eigenlijk zoveel mogelijk moeten creëren van waar je zoveel van houdt.
Ik kom dichterbij en verschuil me in zijn armen. 
Na al die tijd waarin mijn borsten voedden, mijn armen wiegden en mijn schoot troostte, is mijn lijf weer meer van mij geworden. Mijn borsten en vulva zijn terug als lustobjecten en dat is heerlijk. De nachten zijn weer van ons.
Ik zie onze kindjes voor me. Ze stuiteren vrolijk het leven door, onbevangen zoals alleen kinderen dat kunnen zijn. Ze zijn slim en onderzoekend zoals hij en blond en sociaal zoals ik. Sinds kort gaan ze alle drie naar school.
Ineens voel ik het heel sterk; ik kan het niet nog eens. 
Tranen beginnen over mijn wangen te rollen bij het besef dat ik deze mogelijkheid van een blond, slim, vrolijk stuiterend kindje geen realiteit kan laten worden. 
Ik kijk hem aan en schud mijn hoofd. Hij kust mijn voorhoofd en omhelst me stevig. 

 

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2024 - 11:00

Anneke, enerzijds lieflijk in de beschrijving van het gezinnetje, anderzijds bijna rauw realistisch over het (on)gewenste blonde spookje. Niet iedereen houdt ervan, maar ik heb het wel voor de lange uitgesponnen zinnen. ZGG.

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2024 - 17:04

Hoi Anneke, 

Dit verhaal zet je meteen op scherp: de vrolijkheid na een positieve zwangerschapstest is een veelgebruikte trope. Ook de trope van een tiener die absoluut (nog) niet zwanger wil zijn en daarom de test met angst en beven afwacht is zeer bekend. 

Omdat jouw personage daar in zekere zin precies tussenin zit - een liefhebbende moeder, maar ook een wiens gezin compleet is-  is dus het 'ontdekken' waard voor de lezer. Het verhaal gaat niet mee in wat je als lezer denkt aan te zien komen. Des te mooier leest deze rauwe tekst als een waarheid die misschien niet zo vaak verteld wordt, maar wel degelijk gerechtvaardigd en op zijn plaats kan zijn. 

Heel mooi geschreven, goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2024 - 21:23

Dank voor jullie positieve reacties, fijn om te lezen.
@Nadine, de term 'trope'  was mij nog vreemd, leuk om even opgezocht te hebben, mooie term.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
30 augustus 2024 - 13:59

Wederom gaaf gedaan en mooi afgerond. 

"Ik kijk naar de logeerkamer die nooit wordt gebruikt. Een vierde kindje zou in ons huis passen. Maar in ons leven? "

Deze zin vind ik heel sterk. Het verteld ons dat er al drie kinderen zijn EN dat er een keuze is gebaseerd op wensen, niet op praktische bezwaren. Ook prettig dat de partner het HP steunt. Geniaal ingespeeld op de opdracht als je het mij vraagt. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 augustus 2024 - 16:32

Rauw ja. Eens met Robin over die zin. Och, alles is dan eigenlijk in die paar reacties al gezegd. Dus dit alleen maar om te zeggen dat ik het met bewondering heb gelezen. Raak hoor.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
30 augustus 2024 - 18:16

Mooi verhaal, de emoties raken me. Deze zinnen waren voor mij het mooist:

- Tussen ons in hangen ongezegde beelden in de lucht. Het voortdurende zorgen, het opzij zetten van eigen behoeftes, de allesoverheersende, voortdurend aanwezige vermoeidheid die emoties afstompt, zinnen niet afmaakt en ons heeft doen drijven op een eigen eiland waarop we ieder overleefden. Eindelijk hebben we de zeeën van luiers, slaapgebrek en babygehuil overgestoken en dan nu.. 

- Ik kijk hem aan en schud mijn hoofd. Hij kust mijn voorhoofd en omhelst me stevig. 

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 September 2024 - 15:57

Wat heb je dit prachtig geschreven Anneke. Het verhaal raakt me extra omdat ik voor mijn beide ouders zo onverwacht in hun leven kwam (mijn moeder was zelfs gesterilliseerd, we kwamen met zijn tweeen, mijn ouders hadden al drie kinderen waarvan de jongste 9 jaar was, de oudste 16) 

Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2024 - 9:10

Hi Emmy, het leven neemt soms onverwachte wendingen en toch mooi dat jij uit zo’n wending bent voortgekomen. Ik kreeg onverwacht een zusje toen ik 14 was en nu ik zelf drie kindjes heb denk ik wel eens ‘stel je voor dat nu per ongeluk..’ en zie daar dit verhaal (hoewel ik geen idee heb hoe het bij mezelf zou eindigen). Dank voor je persoonlijke commentaar!