#504 Kunst en Cultuur

Tony overtuigde me. Ik zit op de trein naar Brugge om de Triënnale te bezoeken. Hij moet nog dringend iets afwerken. Daarom zal zijn vriendin mij opwachten in de stationshal.
“Ze zal de hoes met die echte ritssluiting van de langspeelplaat van de Rolling Stones vasthouden of beter nog de afbeelding van hun bandlogo”, whatsappte hij.  

Eerst dacht ik dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg, gezien de massa toeristen die dit evenement naar de stad lokt. Nu ja, anders dan anders is het niet, want in het Venetië van het Noorden is het al even erg als in het origineel van het Zuiden. Straks moeten we betalen om erin te komen.
Mijn zoektocht valt mee. In een wijnrood niemendalletje staat ze met de afgesproken Tongue & Lips in de hand. Het lijkt wel of ze elke voorbijganger zeer suggestief de lange rode tong  toont.
“Jij moet Sonja zijn, de muze van Tony.”
“Muze, schat? Noemt men dat zo tegenwoordig? Ben jij dat schrijvertje waar wij vandaag mee op stap gaan?”
Voorwaar, Tony heeft in zijn verhalen de voorgevel van dit historisch lichaamsgebouw perfect beschreven. Dolly P. had daar in haar beste jaren een belachelijke hoeveelheid silicone voor nodig.
Ik draag voor de gelegenheid lederen Jack Wolfskin stapschoenen en kijk bedenkelijk naar de duizelingwekkende Louboutins van Sonja. Zij heeft het meteen door en zegt:
“Van Tony gekregen, maar neen, hoor, ik ga onze tocht niet op deze stelten lopen. Op de kinderkopjes van deze stad sla je zo je enkels om. Tony wacht ons op in de Stoepa. Even de ringlaan oversteken en wij zijn er. Hij heeft mijn nieuwe Skechers wandelschoenen mee.“
Op de korte kasseistrook trippelt Sonja kunstig als een volleerde Heels Dancer naast mij. 
Het belooft een spannende, uiterst culturele dag te worden.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, een voor jouw doen gewaagd stukje tekst. Niets mis mee, vlot geschreven en graag gelezen. Ik weet niet of Tony er content mee is dat je zijn personages hebt geleend. Je hebt haar stiekem wel iets braver gemaakt dan Tony zou doen. Ik denk dat Tony's Sonja de wandeling op de stelten loopt, ik lees in jouw versie de hand van de meer bedachtzame, brave Gi. Eerlijk gezegd meer mijn stijl.

“Ze zal de hoes met die echte ritssluiting van de langspeelplaat van de Rolling Stones  vasthouden of  beter nog de afbeelding van hun bandlogo”, whatsappt hij. ---> hier twijfelde ik of de tekst cursief er meer als een whatsappbericht uit zou zien. En moet het niet "whatsappte" zijn, verleden tijden? Door de zin in de verleden tijd erna, neem ik aan dat je het bericht eerder ontvangen hebt.

1 mei 2024 - 11:00

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geweldig Gi! Vlot geschreven en erg onderhoudend. Spannend zelfs, hoe kan het ook anders met een nakende ontmoeting met Tony. :)

“Muze, schat? Noemt men dat zo tegenwoordig? Ben jij dat schrijvertje waar wij vandaag mee op stap gaan?”

Heerlijk.
 

ZGG

 
2 mei 2024 - 15:29

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat heb je goed bedacht, Gi en sportief van Tony dat hij het heerlijk vond. Fief is dringend aan een bezoek aan Brugge toe als ze denkt dat je er op hoge hakken kan rondlopen. Genoten van tekst en commentaren. Oh, ja en wat Venetië betreft, deze rechtzetting: 

Brugge is niet het Venetië van het Noorden dat iedereen denkt dat het is. De vergelijking met Venetië blijkt immers niets te maken te hebben met de stadskanaaltjes die zo typerend zijn voor de beide steden, maar wel met het feit dat de middeleeuwse handelssteden Brugge en Venetië destijds economische rivalen waren. Die rechtzetting staat te lezen in een bericht dat de dienst Toerisme op Facebook plaatste.

‘De eerste vermelding van Brugge als Venetië van het Noorden is terug te vinden in een brief van 1432 die in het stadsarchief bewaard wordt’, luidt het. Toch maakt de stad er geen probleem van als men naar de reien verwijst om de bijnaam te verklaren.

 

6 mei 2024 - 11:59

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even was ik ervan overtuigd dat Tony hier aan het woord was, maar er was iets anders aan de stijl. Bij de wandelschoenen ging er pas echt een licht branden. Er is veel leven in dit verhaal, zoals ik ook vind in een gemiddeld verhaal van Tony. Dat maakt het een genot om het te lezen.

6 mei 2024 - 12:11