Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#499 Hoofdgerecht van één persoon, versie 2

 

Hoofdgerecht van één persoon

Geboeid luisteren we.  ‘Een kogelbiefstuk levert vlees van de hoogste kwaliteit, omdat het gaat om vlees van spieren die het minst gebruikt worden. Jij daar, waar uit het vlees wordt de kogelbiefstuk gesneden?’

Tamara verstijft en ziet bleek. Haar handboei tikt tegen de rugleuning van de stalen stoel. ‘Kogelbiefstuk komt uit het vlees bij een kogelgewricht, sergeant’, zegt ze met vlakke stem.

De sergeant legt een joker op haar lessenaar. ‘Dat klopt.’

Tamara ontspant wat. ‘Dank u, sergeant Popov’, zegt ze zachtjes.

De sergeant knikt naar haar en vraagt aan ons: ‘Wat is een kogelgewricht?’

Hij kijkt naar mij. Ik fluister: ‘Een gewricht dat is beschoten.’

‘Luid en duidelijk graag.’

‘Een kogelgewricht is een gewricht waar een kogel in zit, omdat het is beschoten, sergeant Popov.’

‘Insubordinatie! Heb je een joker?’

‘Nee, sergeant.’

‘Je weet het, dat wordt liggen.’

Mijn handen, oksels en hoofd worden klam en er trekt een koude rilling over mijn rug. Ik probeer een zakdoek uit mijn broekzak te halen. Mijn hand achter mijn rug ondervindt weerstand van de stoelleuning en de handboei. Ik krijg mijn hand niet langs de leuning. Geen zakdoek dus.

‘Iemand een joker voor wodka voor deze cadet?’

Tamara kijkt me aan. De andere geboeide mensen ook. Tamara zegt zachtjes met vaste stem: ‘de cadet mag de mijne gebruiken.’

‘Dom wicht’, snuift de sergeant. Hij pakt de joker van haar bureau en stopt die terug in zijn pak. Hij pakt een literfles wodka uit zijn bureau. Soldaten, pak hem bij de armen. Twee soldaten aan de zijwand lopen in strak tempo naar me toe en pakken mijn armen stevig vast. Het knelt. Popov knijpt mijn neus dicht en draait mijn hoofd omhoog. ‘Mond open.’

Ik open mijn mond en haal adem. Koude fles in mijn mond. De vloeistof brandt in mijn keel en maag en ik drink dankbaar. Het gieten gaat door. Ik verslik me. De wodka loopt in mijn ogen, die nu branden. ‘Drink!’

Ik open mijn mond weer. Het proces herhaalt zich tot de hele fles leeg is. Ik moet bijna overgeven en de wereld draait. Gelukkig.

‘Soldaten, keten hem op de snijtafel, terwijl hij op zijn buik ligt. Een vliesmes en een snijmes graag.’

De stenen tafel is koud. Ik sluit mijn ogen.

Ook mijn billen worden koud. Mijn sportbroek is omlaag getrokken.

‘Dit is het kogelgewricht.’

Een scherpe pijnscheut. Nu pas. De wereld draa…

 

 

------------------------

Dit was versie 1:

Hoofdgerecht van één persoon

Geboeid luisteren de studenten naar de docent.  ‘Een kogelbiefstuk levert vlees van de hoogste kwaliteit, omdat het gaat om vlees van spieren die het minst gebruikt worden. ‘Jij daar, waar uit het vlees wordt de kogelbiefstuk gesneden?’

Tamara verstijft en ziet bleek. Haar handboei tikt tegen de rugleuning van de stoel. ‘Kogelbiefstuk komt uit het vlees bij een kogelgewricht, sergeant.’, zegt ze met vlakke stem.

De sergeant legt een joker op haar lessenaar. ‘Dat klopt.’

Tamara ontspant wat. ‘Dank u, sergeant Popov’, zegt ze zachtjes.

De sergeant knikt naar haar en vraagt aan ons: ‘Wat is een kogelgewricht?’

Hij kijkt naar mij. Ik fluister: ‘Een gewricht dat is beschoten.’

‘Luid en duidelijk graag.’

‘Een kogelgewricht is een gewricht waar een kogel in zit, omdat het is beschoten, sergeant Popov.’

‘Subordinatie! Heb je een joker?’

‘Nee, sergeant.’

Mijn oksels en hoofd worden klam en ik ril. Ik probeer een zakdoek uit mijn broekzak te halen. Mijn hand achter mijn rug ondervindt weerstand van de stalen stoelleuning en de handboei. Ik krijg mijn hand niet langs de leuning. Geen zakdoek dus.

‘Iemand een joker voor wodka voor deze cadet?’

Tamara kijkt me aan. De andere geboeide mensen ook. Tamara zegt zachtjes met vaste stem: ‘de cadet mag de mijne gebruiken.’

‘Dom wicht’, snuift de sergeant. Hij pakt de joker van haar bureau en stopt die terug in zijn pak. Hij pakt een literfles wodka uit zijn bureau. Soldaten, pak hem bij de armen. Twee soldaten aan de zijwand lopen in strak tempo naar me toe en pakken mijn armen stevig vast. Het knelt. Popov knijpt mijn neus dicht en draait mijn hoofd omhoog. ‘Mond open.’

Ik open mijn mond en haal adem. Koude fles in mijn mond. De vloeistof brandt in mijn keel en maag en ik drink dankbaar. Het gieten gaat door. Ik verslik me en de wodka loopt in mijn ogen, die nu branden. ‘Drink!’

Ik open mijn mond weer. Het proces herhaalt zich tot de hele fles leeg is. Ik moet bijna overgeven en de wereld draait. Gelukkig.

‘Soldaten, keten hem op de snijtafel, terwijl hij op zijn buik ligt.’

De stenen tafel is koud. Ik sluit mijn ogen.

Ook mijn billen worden koud. Mijn broek is omlaag geschoven.

‘Dit is het kogelgewricht.’

Een scherpe pijnscheut. Nu pas. De wereld draa…

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Apart hoe de Joker zich verhoudt tot het verhaal. Geboeid, zowel letterlijk als figuurlijk. Weet niet precies waar het zich afspeelt maar het is geen klas met normale leerlingen, schat ik in. Een klam hoofd en oksels voldoet niet. Zou toch gaan voor een koude rilling die over mijn rug loopt en het zweet in mijn handen. Denk aan je interpunctie in het verhaal. Mijn broek is omlaag getrokken, niet geschoven. Ergo, apart verhaal maar wel duidelijk waar het hoofdgerecht vandaan komt.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wervelend: eerst zit ik in een collegezaal, dan bij de slager, vervolgens bij de maffia en daarna in het leger, om via het Russische front te eindigen bij een corpsontgroening door kannibalen. Misschien bedoel je insubordinatie? Ook lijkt de 'camera' te verschuiven na zin 1, van buitenaf naar van binnenin. Zin 1 zou ook weg kunnen. Cringe.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Creatieve invulling van de opdracht! Leuk ook hoe ik eerst dacht dat de Wodka de straf was (en waarom dan de joker?), terwijl later duidelijk werd dat de wodka juist een zegen is. Ik vond de dubbele betekenis van 'geboeid' in de eerste zin juist heel treffend. Wel raakte ik in het begin in de war vanuit welk perspectief het verhaal geschreven is. Een introducerende zin vanuit de ik-perspectief zou dat kunnen oplossen.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Yes, Kruidnagel dat woord bedoelde ik: insubordinatie. Bedankt :) . Ik ga het aanpassen.
@KingCharles dankjewel, ik ga het omzetten naar de Ik-vorm. Fijn dat je juist genoot van de dubbelheid erin en van mijn eerste zin!
 

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Margriet,

Ik heb ook geboeid jouw verhaal gelezen. Je wordt regelmatig op het verkeerde been gezet zodat je goed moet lezen. In de eerste alinea zweeft nog een onterechte apostrof rond. Die is denk ik blijven staan na een aanpassing. 

 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg spannend verhaal want wie kan zich niet een strenge docent herinneren die je vragen stelt waar je het antwoord niet op weet? De inhoud van de vragen over vlees zet ook de toon. Alleen vraag ik me af waarom hij niet door de Joker gered is of bestaat de redding uit wodka mogen drinken, ja ik denk dat dat de redding is. Gruwelijk einde dat gesuggereerd wordt. Knap hoe je het verhaal in 300 woorden gegoten hebt, zonder samenvattend te schrijven.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Jurrit fijn dat je geboeid was door mijn verhaal ;) De correctie moet ik nog doen!

@Nadine, bedankt voor je complimenten. De joker was voor de wodka en (daar had ik niet genoeg woorden voor): wie een joker heeft wordt niet tot vlees versneden. Ik ga het verhaal wat uitbreiden.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Odile Schmidt, 

Bedankt voor je complimenten. De joker was voor de wodka en (daar had ik niet genoeg woorden voor): wie een joker heeft wordt niet tot vlees versneden. Ik ga het verhaal wat uitbreiden.