Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 498 – Alles voor het ambacht

Dus dit was wat ik wilde. Hiervoor heb ik geofferd, gewerkt, geleden. Ik smijt mijn kwast in de pot en kwak de kleur op mijn schort. Mijn brul trekt de aandacht van een enkeling, maar de meesten gaan op in hun werk of hun oortjes met een podcast, muziek of luisterboek of hoe dat hier ook gaat in deze zalen. Ik denk terug aan de academie, de hallen waar ik zat, haast heiligverklaard: de inspiratie. Natuurlijk was er kritiek en kinnesinne, daarbinnen wel, tussen de godenzonen onderling en hun meesters.

Wat de gek ervoor geeft, je moet een merk zijn, maar ik wilde echt zijn, puur, mezelf. Er was nep: dan zat er een certificaat van echtheid bij. Op de academie sprongen er al drie goden uit en ik niet, al verkocht ik heus wel werk. Soms ging ik op in mijn kunst en trok ik minutieus doortastende lijnen tot het beeld uiteindelijk klopte. Dan kon ik pas slapen, ook al was het nog niet af. Je moet geloven in jezelf, je bent een profeet van de kunst met de grote K. Naar de hel met de beige interieurs en de bekrompen doeken die boven de hoekbank passen.

Dat de nerds nu zelfs mijn heilige werk hebben ingepikt met hun AI en 3D-printers. We gaan ten onder aan de wansmaak van de massa. Ik raap mezelf bijeen, pak een penseel en put botte trots uit mijn kundigheid. Hoeveel mensen krijgen nou de kans om van schilderen te leven? Ik zat eerst ook in de thuiszorg, was ook vakkenvuller, deed ook wat de stad bood om nederig geld te verdienen. Dit is net zulk zwaar werk, maar ik kom ermee in de krant. Het blauw wordt door de computer voor me gemengd, dat scheelt veel tijd.

Deze week is Van Gogh aan de beurt, de Amandelbloesem om precies te zijn uit 1890. Ik aanbid Van Gogh. Goed, er staan al lijntjes op het doek, maar elke kunstenaar helpt zichzelf met een projector en een voortekening. Dit werk is een schatje van de lezers. Soms zet ik stiekem een krabbel in de hoek, een microsignatuur dat alleen ik herken, mijn daad van protest tegen de camera's die alles zien – maar daar staat dit land om bekend en daar heb ik voor getekend. L'Art pour l'Art tegen elke prijs, tenslotte. De opzichter komt al aangelopen. Hij rukt het doek van mijn ezel en sist in plat Chinees: 'Perfectie! Sneller!' Ik concentreer me. 's Avonds in mijn pod, vlak voor ik uitgeteld in slaap val, zie ik op de Volkskrantsite dat mijn hoogwaardige reproductie de lezer 499 euro kost, maar voor die prijs krijgen ze wel een gelimiteerde oplage, met certificaat; de pasteuze printjes uit de andere hal zijn voor China.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, ik moest de tekst wel een paar keer lezen, je hebt een bijzonder manier van zinnen construeren. Ik lees er niet echt sleur in, meer ondergewaardeerde gedrevenheid en passie voor het vak.
Je zit wel ruim 50 woorden boven de gestelde 400. Misschien kun je hier en daar nog wat schrappen.

L'Art pour l'Art ---> moeten de A's niet met een kleine letter geschreven worden?

's Avonds in mijn pod, ---> ik weet niet precies wat ik me hier bij voor moet stellen. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel,

Ik lees hier vooral 'sleur in de kunst' in. Als in: 'niemand let echt meer op wat diegene ziet, laat het niet meer raken, waardoor de schoonheid van alles  hen ook volledig ontgaat'. Vandaar ook dat protestkrabbeltje, dacht ik. 
Heb je dat zo bedoeld? Hoe dan ook, je tekst leest echt gepijnigd. Je personage ziet niet alleen de routine met tegenzin aan, maar ook de manier waarop alles daaromheen ontstaan lijkt te zijn. 
Dat werkt heel goed. Het begint bij het idee dat je op de academie al een meester 'moest'  worden om brood te kunnen verdienen met kunst en het eindigt ermee dat kunst als geheel eigenlijk al wordt opgeven. 

Goed gedaan! 

Groet,

Nadine 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Nadine, dank je! Sleur in de kunst inderdaad, het onvermogen om schoonheid te gaan zien of blijven zien of durven zien, misschien een voorrecht van kinderen, misschien een acquired taste. Een signatuur als ontsnapping aan de serieproductie van mooie meesterwerken die semiduur zijn - doe dan wat moeite, maak er een leuk project van en verdiep je in een jonge nieuwe aansprekende kunstenaar voor dat geld. En toch wel respect voor met de hand minutieus nagemaakte meesterwerken uit China - maar wat een sleur moet dat zijn voor die makers. Dus ook een signatuur omdat hij wel een maker is. En ook de sleur van broodkunstenaars die iets maken voor boven de bank. Maar ja, tegelijk de vraag: waarom vergoddelijken we de kunst, de inspiratie, de maker? Als we daarentegen de maker niet eren, verdienen  we niet beter dan gejatte IA en 3D-POD. We verdoven onszelf met middelmaat en vinden het mooi vanuit afgunst. Zoiets.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, thanks! Tja, het is toch Kunst met een grote A. Die woordlimiet, daar let ik alleen echt op bij de 99 woordenverhalen. Wat jij ziet en leest, zit er inderdaad zeker in.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sleur in gedachten én realiteit. Leest als een stootkar.  (eerst dacht ik dat het een gepensioneerde was, maar dan valt alles op zijn plaats en wordt het zelfs een sleur van de massa, voor de massa, door de massa)

ZGG

 

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hmmm, ik vond m moeilijk lezen. Tonys stootkar is wel een goede omschrijving wat mij betreft. Het is bijna een pamflet. Bij de zoveelste keer herlezen in de loop van de avond werd-ie wat toegankelijker. Het blijft voor mij wel vooral een boze tekst, maar die wordt wel steeds leesbaarder en begrijpelijker...

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Raymond, dit verhaal iets te impliciet? Het is een beetje train of thought en associatief. Complimenteus voor me dat je hem zo vaak hebt gelezen!