Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#494 - Stadscentrum, 2024 AD

De toerist wandelt op straat door een niet nader genoemd stadscentrum in een land ten oosten van hier. 

Natuurlijk zijn er ook voetpaden. Onregelmatig van breedte en tegel en tegelhellingsgraad, worden ze op regelmatige afstanden onderbroken door plantvakken voor plastic bomen. Hier vieren de mensen geen Kerstmis, dus sieren kleurrijke lichtjes de nepbomen het hele jaar door. Tussen de plantvakken, inritten naar parkeerplaatsen voor de alomtegenwoordige auto’s. Daarnaast, de uitritten. Wie lang genoeg wacht, ziet hoe ze in een kringetje gaan: in-uit-in-uit. Maar er zijn geen zitbanken voor zulke observaties. De verzakkingen door ondiepe rioleringen, overvolle metrolijnen en dalend grondwater laten geen rechte zitbank toe. Al kan het ook een bewuste keuze zijn geweest; niemand mag stilstaan bij het voortdurend jakkeren van de economie. Ook niet de kleine mannenfiguur met de onwillige happen adem, onbeschermd op het puntje van een hoge bouwkraan.

Straks hangt hij als Jezus, met open armen, in een boom. Als er een zitbank had gestaan, had iemand hem misschien opgemerkt.

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elke, 

Ik mis in de eerste zin meteen de setting: ik wil weten waar de voetpaden zijn, zijn we in een stad, een dorp, en zo ja, welke? Door dit niet direct te benoemen breng je de lezer in verwarring en denkt: maar wat lees ik nu eigenlijk? Je lezer tast zowaar in het duister. Bij de rest van de beschrijving heb ik hetzelfde idee. Maak het duidelijker, nu is het nog te vaag om als lezer een beeld te vormen.

Tot zover!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fascinerend. Je roept een groot verlangen op naar meer. Precies dat wat Anna schrijft: waar zijn we? Wanneer zijn we? WTF is going on?

Misschien heb je de opdracht niet helemaal voldaan, mijn aandacht heb je!

GG,
Taco

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie feedback! Ik dacht met de titel ‘Stadscentrum, 2024 AD’ een startpunt te hebben gegeven, maar uit jullie reacties blijkt dat dat nog iets te vaag was. Om hieraan tegemoet te komen, heb ik de tekst daarom voorzien van een extra inleidende zin. 
Groet, Elke

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, Elke, ik vind het verhaal te vaag om een goed beeld te krijgen van de plek waar je bent. De inleidende zin voegt niet veel toe. De titel zegt al dat je ergens in een stadscentrum bent. 

 

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen probleem Fief, niet elke leg kan een voltreffer zijn en de gustibus et coloribus enzo 😉

Kritische feedback is vaak nuttiger dan leeg lof. 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik las je bijdrage volgens mij eerder, want herinner me die eerste zin niet? Kan aan mij liggen. Zoals bij elke bijdrage van jou geniet ik van je rijke woordkeuze en gedachten, en onderga ik die genietend dankzij het feit dat het een kort stukje is. Maar als het langer duurt, zal ook ik verlangen naar gewoon platte duiding. Misschien is dat ook wat de andere reviewers bedoelen. Voor mij is dit, voor nu, passend.