Lid sinds

5 maanden 4 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#488 Back Home

 

 

‘Het is klaar nu, we gaan gewoon helemaal opnieuw beginnen.’

Hij pakt haar vast bij de schouders, kijkt haar diep in de betraande ogen. ‘Echt waar, een nieuw begin, nieuwe ronde, nieuwe kansen, geloof me.’

Ze zucht. Haalt schokkerig adem en wrijft in haar ogen. Haar haar plakt op haar zweterige voorhoofd. Die mascara zal nu wel overal zitten, had ze maar waterproof, nou ja jankproof genomen. Zal ze hem nog een keer of…?

’Oké, ik geloof je. Het was gewoon een samenloop van omstandigheden. We gaan gewoon opnieuw van start. Ik weet dat je niet van krabsalade houdt, dus ik begrijp dat je het naar mijn hoofd gooide. Sorry, sorry, sorry. Ik regel het.’

Ze loopt het benzinestation in, het laatste voor de staatsgrens, en bestelt broodjes. Verse broodjes, gezond en wat minder gezond. ‘Schuif eens door’, zegt ze als ze in de auto stapt. ‘Kun jij lekker eten en dan rijd ik het laatste stuk door de woestijn wel. Ik heb ook cola gehaald.’

‘Toch wel light’, zegt hij. ‘En de echte hè, niet van die neppers.’

‘Echte’, zegt ze en legt een blikje in zijn nek. ‘Zo kun je even afkoelen, gekkie.’

De V8 van de Ford Mustang ontwaakt als een kudde paarden als ze met veel gas start. Hoefgetrappel van acht cilinders onder de motorkap. Heerlijk!Ogenschijnlijk zonder te kijken, duikt ze de zinderende asfaltstrook op.

‘Dat zou je niet meer doen hè’, zegt hij met een mond vol ei. De mayonaise zit in zijn snor. Hij veegt het weg met zijn hand die hij weer afveegt aan de stoel van de huurauto.

‘Wat zou ik niet doen?’

‘Gekkie tegen me zeggen, daar houd ik niet van. Zeg sorry.’

‘Oh en je houdt ook niet van krabsalade. Dubbel sorry hoor’, zegt ze lachend.

Zijn ogen schieten vuur. Hij recht zijn rug en leunt tegen het portier om eens even te zeggen waar het volgens hem op staat.

Ze trapt hard op de rem. ‘Jezus, wat doe je nou?’

‘Sorry, ik zie rechtsachter in de spiegel iets heel raar bewegen. Dat wiel wiebelt. Kun je even kijken?’

Hij stapt uit en onmiddellijk klikt ze het portier op slot.

De V8 brult en ze laat hem achter in een stofwolk.

De lucht trilt boven het kokendhete wegdek. Verderop keert ze om. Tergend langzaam kruipt de Ford Mustang zijn kant op naar de vluchtstrook. Nee, het is geen fata morgana. Uit de boxen klinkt keihard ‘Back home’ van Golden Earring. Hij haat muziek in de auto. Haar elleboog hangt uit het raampje met in de hand een broodje. ‘Hier, vangen! Een broodje sorry speciaal met krabsalade. Succes in Vegas!’

De Mustang steigert als ze optrekt.

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rien, mooi verhaal met lekkere twist :D. De setting bij de staatsgrens en de Ford Mustang vond ik mooi passen bij dit verhaal. Let wel op de regels voor gesproken tekst wat betreft interpunctie. Tot mijn eigen verbazing blijkt dat je het eigenlijk officieel goed doet (voor zakelijke teksten), maar toch voor verhalen zie je eigenlijk altijd de komma (of het vraagteken, als het een vraag is) voor het apostrof staan:

https://taaladvies.net/volgorde-komma-aanhalingst…

Lid sinds

5 maanden 4 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

In de journalistiek doen we altijd dubbele aanhalingstekens”,  sluiten en dan de komma.” 
in verhalen ben ik enkele aanhalingstekens gaan gebruiken’, aldus etc. Volgens mijn regels helemaal goed hoor.

Ik zie al herlezend dat ik na zo'n citaat met ', zegt ze. doorgaans een punt zet terwijl je daar ook een doorlopend citaat van zou kunnen maken met een komma. Het zit nogal in mij om korte zinnen te gebruiken. (ik werk er aan ;-)

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Rien Floris,

Bedankt voor je verhaal. Ik vind dat de opdracht erg goed geslaagd is, en het is ook zeer verfrissend en het heeft een onverwachte wending! Ook is er sprake van een vleugje humor in het verhaal, wat een zwaar verhaal toch lichter maakt om te lezen. Ik vind dat je goed met beelden werkt, misschien soms iets te veel auto’s beschrijft. Dat is mijns inziens niet helemaal nodig hier. Dit zou je van mij mogen schrappen en iets meer aandacht besteden aan de karakters van de personages. Ze bevatten best veel contrasten en dat is goed, maar een beetje nuance en kleur aan de personages zou het verhaal naar mijn idee goed doen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rien, ik vind je idee voor het verhaal wel grappig en in die zin graag gelezen. Tekstueel kan het voor mij wat sterker.
In het begin zegt je personage drie keer dat hij opnieuw wil beginnen. Die herhaling stoort mij in het verhaal. Ook de herhaling van "sorry" vind ik persoonlijk minder prettig lezen. Hier en daar zouden de zinnen ook wat strakker kunnen. 
De vele witregels trekken het verhaal uit elkaar. Een witregel is bedoeld om een alinea, een verandering van perspectief of een sprong in de tijd aan te geven.

‘Dat zou je niet meer doen hè’ ---> achter doen hoort nog een komma.

Heerlijk!Ogenschijnlijk zonder te kijken ---> hier mist een spatie