Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#481 De jaren voorbij

 

Aan het tafeltje in het restaurant, staar ik naar de lichtjes van de stad. Het uitzicht blijft mijn adem benemen, hoe vaak ik hier ook kom.
Roerend in de koffie kijk ik naar de mensen om me heen en probeer te raden wat voor beroep ze uitoefenen, een spel dat ik vroeger al speelde. Tot dusver denk ik een hersenchirurg, een goochelaar, een kunstschilder en een directiesecretaresse te hebben gespot.

Het lepeltje blijft boven de rand van het kopje zweven als ik de man twee tafels verderop ontwaar. Mijn geheugen laat me wel eens in de steek, maar dit gezicht herken ik uit duizenden. De rimpels verraden weliswaar een gevorderde leeftijd en zijn ogen worden overschaduwd door borstelige wenkbrauwen in dezelfde grijswitte kleur als zijn haren, maar ik herken in hem mijn allerbeste jeugdvriend Erik.

In het raam achter hem zie ik mijn eigen reflectie en het is alsof we weer naast elkaar zitten zoals we vroeger vaak deden, gewoon als vrienden. Om te kletsen over alles en niets, muziek te luisteren of gewoon wat te hangen.
Tot hormonen het overnamen en er ineens andere gevoelens in het spel kwamen. In plaats van deze gevoelens te omarmen, raakten we in paniek en namen afstand.
We gingen ieder onze eigen weg en we zagen elkaar steeds minder. Ik leerde mijn inmiddels overleden echtgenoot kennen tijdens een buitenland stage en we vestigden ons daar.

Van weinig beslissingen heb ik spijt, toch overvalt me heel af en toe een gevoel van gemis als ik aan mijn jeugdvriend terugdenk. Hoe zou mijn leven eruit hebben gezien als we ...
Alsof hij mijn gedachten raadt, kijkt Erik mij plots recht aan en ik bestudeer nietsziend de drankenkaart. Vanuit mijn ooghoeken zie ik hem naderen.

‘Jeetje, Fien, jij bent niets veranderd.’ Zijn stem klinkt doorleefd, maar nog zeer vertrouwd.
‘Jokkebrok,’ antwoord ik blozend.
Erik neemt tegenover me plaats. Zijn ogen houden de mijne gevangen en het is alsof de jaren tussen ons verdwijnen.
‘Heb je spijt?’
'Soms,’ antwoord ik eerlijk.
‘Ik ook, maar vooral dat ik mijn maatje heb laten gaan.’
Hij kijkt opzij. ‘Wat denk je, een slangenbezweerder?’
Ik volg zijn blik. ‘Nee, veel erger: een seriemoordenaar.’
Hij schudt lachend zijn hoofd. ‘Wat zei ik: geen haar veranderd.’
Ik zie onze reflectie in het raam, twee oude koppen naast elkaar. Erik ziet het ook.
‘Toch wel,’ grijnst hij en pakt mijn hand. ‘Grijzer en wijzer.’

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, een stukje om in te lijsten. Je creëert in precies vierhonderd woorden een volledige filmscène met voortreffelijke beelden en treffende dialogen. Dit is kunst, echt!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, Gi, hiermee ga ik glunderend het weekend door, wat de andere reacties ook mogen zijn. Dank je wel.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Ontzettend mooi! 

Het spelletje uit de jeugd waar je mee begint als gereedschap voor sfeeromschrijving is leuk gevonden, maar dat komt op een onverwachte manier nog zo veel beter en mooier tot zijn recht. Het zorgt voor een onbevangen passende manier om te schetsen hoe Erik en Fief in hun jongere jaren onafscheidelijk waren en hoe ze nu weer de draad op kunnen pakken alsof er niets gebeurd is. Nou ja, bijna dan. En dat bijna zorgt voor een bitterzoete toon die raak is en ook echt raakt. 
Op zo'n zelfde manier gebruik je ook de reflectie van de twee mensen tot twee keer toe, als extra kers op de taart. 

Bravo!

Groet,

Nadine

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, mooi. Mooi rond ook,  met het spel dat aan het eind samen gespeeld wordt en zo snel als vanouds is. Ik vond het wel ontroerend. 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het eens met het voorgaande qua sfeer: rust, melancholie, allemaal goed getroffen. Maar ik verloor m bij het "Heb je spijt". Dat kwam te snel, te uit de lucht.  Ik stel me de scene voor en zelfs bij twee intieme vrienden is er dan iets meer (tijd, stilte of woorden) nodig om op dat zielsniveau te komen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor je reactie,  Raymond.  In het echt zal het inderdaad meer tijd en woorden nodig hebben. In mijn beleving klopte het zo wel, maar het is fijn om te lezen hoe iemand anders het beleeft.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed gedaan hoor, mooi oud en jong met elkaar verweven. Het einde is feel-good en dat mag in november best wel eens!

GG!

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Nadat ik lange tijd geen verhalen las heb ik jouw verhaal gelezen en weet wat ik miste. Wat mooi geschreven en een perfecte invulling van de opdracht. Dank voor het plaatsen.