Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#481 In de wolken

In de wolken

‘O, je voelt nog net zo als tweeëntwintig jaar geleden,’ zegt ze.
In haar gerimpelde gezicht vind ik de blik terug die ik zo goed van haar ken.
‘En je handen,’ vervolgt ze, ‘precies zoals ik me herinner.’
Haar vingers ontsnappen uit de verstrengeling van onze greep en zoeken een weg naar mijn wangen.
‘Ik heb je zo gemist.’
‘Ik jou ook,’ antwoord ik.
Haar strelende bewegingen voelen vertrouwd.
‘In al die tijd geen spat veranderd.’
Ze zucht.
‘En kijk nu eens naar mij.’
Ze trekt haar handen terug en steekt ze omhoog.
‘Vlekken en rimpels,’ vervolgt ze. ‘En hier mijn onderarmen. Eén en al slap bungelend vel.’
‘Trekt vanzelf weg,’ antwoord ik naar waarheid.
‘Ik heb je zo gemist. Elke dag tweeëntwintig jaar lang. Ik wilde al eerder naar je toekomen. Zonder jou leek het niet te doen, maar er was nog teveel om aan vast te klampen.’
‘Snap ik. Goed dat je nog bleef,’ zeg ik.
Ik zie hoe de eerste plooien al gladstrijken en hoor haar stem zich aanpassen naar een ver en gezamenlijk verleden. Hier keert iedereen terug naar de bloei van hun leven.
‘Weet je.’ zeg ik. ‘Voor altijd samen.’
‘Ja,’ antwoord ze. ‘Voor altijd. Geen dood die ons kan scheiden.’
Ik kijk opzij en zwaai naar Petrus bij de poort waar ze net doorheen kwam. Dan sta ik op, buig naar voren en omhels haar.
‘Voor altijd,’ herhaal ik.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi zintuiglijk gemaakt, die droom en wens van velen: na de dood worden herenigd met de geliefde en daar zelfs de eeuwige jeugd. Je zet me mooi eerst op het verkeerde been en pas bij die hangende vellen ruik ik onraad en pas op het eind valt het kwartje.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oude liefde? Moeder en dochter? Of is de ik-persoon toch een man? En dan een plottwist die ik niet zag aankomen. Mooi gedaan :).

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, 

Ik ken je stijl inmiddels en dus wéét ik dat als bij jouw schrijfsels iets redelijk standaard begint, er een onverwachte draai aan wordt gegeven. Daar let ik ondertussen dus semi-onbewust ook op, dus of deze feedback nog helemaal 'zuiver en neutraal' is...
In ieder geval: 
De overgang van 'de zoveelste geliefden' naar 'hier is iets speciaals mee' kwam voor mij bij:
maar er was nog teveel om aan vast te klampen. 
Vastklampen, jullie waren toch uit elkaar? Hoe kan dat nou? 

Dat vind ik ook sterk bij dit verhaal en aan jouw stijl bij korte verhalen in het algemeen: met een enkele zin duidelijk maken dat dit echt niet zo standaard is als het eerst lijkt, om dan de lezer in spannende afwachting te houden en vervolgens met een mooie conclusie te komen, waarbij je zin voor zin steeds meer prijsgeeft. 
In dit geval ook met een heel passende slotzin/ slotconclusie. 

Mooi gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Behalve wat al opgemerkt is, een kort compliment over de omkerende lichamelijke aftakeling in Den Hoge. Mooi detail. En dat de HP "naar waarheid" opmerkingen over het verval pareert. Leuk.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Weer een pareltje, Hadeke. Ik sluit me aan bij de al gegeven commentaren. Met plezier gelezen.
Klein zeurtje:

'En hier mijn onderarmen. Eén en al slap bungelend vel.'  --> Ik zou hier één zin van maken.
'En hier, mijn onderarmen, één en al slap bungelend vel.'

‘Weet je.’ zeg ik. ‘Voor altijd samen.’ ---> Ik zou van de punten komma's maken (de eerste moet sowieso een komma zijn) en Voor met kleine letter schrijven. Zoals ik het lees, onderbreek je de zin.
‘Weet je,’ zeg ik, ‘voor altijd samen.’

‘Ja,’ antwoord ze. ‘Voor altijd. --> antwoordt. Verder is dit ook een onderbroken zin.
‘Ja,’ antwoordt ze, ‘voor altijd. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Hadeke, Alles is al gezegd in de commentaren hierboven. Wat een heerlijk verhaal, met een glimlach gelezen.